Brf Ljuskärrsberget
  • Start
  • Om Ljuskärrsberget
    • Verksamhet och årsstämma >
      • Styrelsen
      • Ny förvaltning 2022
      • Förvaltningsinformation
    • Stadgar
    • Årsredovisning
    • Historik
    • Maklarinformation
  • Bo på Ljuskärrsberget
    • Bo i bostadsrätt
    • Ett steg till
    • Din lägenhet >
      • Internet och TV >
        • Öppen fiber
      • Balkonger & uteplatser
      • Balkongdörr
      • Förråd
      • Eldebitering
      • Renovering och ombyggnad
      • Lägenhetsnummer
      • Försäkring
      • Andrahandsuthyrning och inneboende
      • Forsaljning/Overlatelse
    • Ansvarsfördelning
    • Inom bostadsområdet >
      • Gårdarnas skötsel
      • Trappuppgångar
      • Avfallshantering
      • Fordonstrafik och parkering
      • Laddstationer
      • Skyddsrum
      • Cykelförråd
      • Lekplats
      • Boulebanan
      • Husdjur
      • Grillning
      • Rökförbud
    • Hyra/boka... >
      • Bastu
      • Tvättstuga
      • Föreningslokal
      • Gästlägenhet
      • Lusthuset
      • Parkeringsplats
      • Extra förråd
    • Ordningsregler
    • Dokument & blanketter
  • A till Ö
  • Felanmälan
  • Kontakt
  • Infobladet
    • Infoblad 2023
    • Infoblad 2022
    • Infoblad 2021
    • Infoblad 2020
    • Infoblad 2019
    • Infoblad 2018
    • Infoblad 2017
    • Infoblad 2016

Infobladet 2014 - Arkiv


Infoblad nr 7 - 2013
2013-12-22

Styrelsen har ordet:
Nu har snart ännu ett år gått på Ljuskärrsberget med nya projekt och renoveringar på husfasader och runt omkring, och vi har haft ett antal duktiga yrkesmän och kvinnor som har hjälpt till med att utföra arbeten till styrelsens fulla belåtenhet.

Vår tidigare förvaltare Lotta har slutat på egen begäran och hennes efterträdare Paul har börjat på området, han presenterar sig själv nedan.

Vi tackar Lotta för väl utfört arbete och önskar henne lycka till.

Vi har haft stor hjälp av områdets gårdsrepresentanter som har fört medlemmarnas talan och styrelsen vill utöka detta samarbete så har du några idéer eller frågor, kontakta din gårdsrepresentant så för han/hon gårdens talan till styrelsen. Ibland blir vi från styrelsen stoppade av medlemmar med frågor och kommentarer vilket vi tycker är trevligt, det tyder på ett starkt engagemang från er medlemmar.

Vidare så har vi en medlem, Björn Baeckström, som sköter om flaggningen och gör det med bravur.

Under jul- och nyårshelgen har kontoret öppet måndag den 23/12 samt måndag 30/12, däremellan är det stängt.

Den 2/1 2014 åter öppet som vanligt. Felanmälan tillgänglig måndag och onsdag kl 08.00-15.00.

Sist men inte minst så vill vi önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År. Vi vill samtidigt passa på att tacka för ert förtroende för att leda Ljuskärrsberget mot ett tryggt, ekonomiskt och miljövänligt område.

Stefan, Bengt, Tanja, Gunvor, Ann-Mari, Jonas och Mathias


Paul Estelle presenterar sig:
Hej alla boende på Ljuskärrsberget.
Jag fick uppdrag att skriva något kort om vem jag är.

Jag heter Paul Estelle och är från Södertälje, 56 år gift (1984) med samma fru som jag träffade 1979, och har tre stora barn varav ett bor kvar hemma. Har arbetat som förvaltare sedan 1991 och då framför allt i miljonprogramområden hos kommunala och privata fastigtsägare.

Så nu ser jag fram emot att få arbeta ihop med bostadsrättsföreningen Ljuskärrsberget. Det jag känner till om bostadsrättsföreningsarbete är att jag själv har suttit i styrelsen 6 år i en bostadsrättförening, som har 197 lägenheter (Brf. Ragnhildsborg i Södertälje) där jag och min familj bodde i 13 år.

Vi bor numera i ett gammalt fint hus från 1901 mitt i Södertälje som vi äger. Om någon är nyfiken på mitt efternamn som nya prinsessan också har, så kan ni läsa mer om det på www.estelle.se . Min fritid använder jag till min familj förstås. Åker ofta till mitt landställe som också är mitt föräldrahem som ligger i Björnlunda. Jag idrottar också regelbundet med att spela inomhusfotboll en gång i veckan med mitt gamla klubblag SFC.

Jag ser fram emot att få träffa er boende på berget och att vi får en bra dialog. Jag tar tillfället i akt att önska er alla en god jul och ett gott nytt år.


Vem ska jag kontakta?
  • Vill du göra en felanmälan eller ställa en fråga om din lägenhet?
  • Vill du ansöka om tillstånd för renovering eller andrahandsuthyrning?
  • Få bricka till tvättstuga eller bilplats?
  • Vill du hyra föreningslokalen eller boka tid för besök hos
    förvaltaren m.m.?
Ring: 08-717 72 22 – om telefonsvaren kommer i gång, lämna namn och telefonnummer samt ditt ärende. Telsvarare läses av varje vardag, och du blir kontaktad så snart som möjligt, senast kommande vardag efter ditt samtal. Det också går bra att sända mail: brf@ljuskarrsberget.se alternativt posta/lämna lapp i föreningens brevlåda på Ljuskärrsvägen 5, postadress 133 31 Saltsjöbaden.

  • Vill du göra en felanmälan om t ex kökskran droppar, porten är låst, garagedörr går inte att stänga?
  • Tycker du att det inte är någon ventilation i köket?
  • Är det är stopp i handfatet fast du rensat m.m.
Ring vår fastighetsskötare: 08-717 75 14
Fastighetsskötaren svarar alla måndagar och onsdagar mellan kl 8 – 15.

  • Vill du få kontakt med styrelsen?
En representant från styrelsen är på fastighetskontoret varje onsdag jämn vecka mellan kl 18.00-18.45 och kan svara på frågor. Det går också bra att e-posta till styrelsen på brf@ljuskarrsberget.se eller posta ett brev till
Brf Ljuskärrsberget, Ljuskärrsvägen 5, 133 31 Saltsjöbaden.

  • Har du frågor om din månadsavgift eller tappat bort din avi?

Ring SBC på telefon 08-775 72 00 vardagar mellan kl 10-16. De hjälper er.

  • Behöver du göra en Akut felanmälan?

När du behöver hjälp omgående och inte får tag på förvaltare eller fastighetsskötare.

T ex utströmmande vatten i lägenhet, större fastighetsskador, du är inlåst i garage mm

Ring DYGNET RUNT JOUR på telefon 08-18 70 00, de svarar dygnet runt.

Vid brand och fara för liv – ring 112.


Fasadarbeten:
Fasadarbetena på E och J gårdarna är avslutade och vi är nöjda med entreprenörens arbete. Inför nästa år pågår upphandling för gårdarna K och M.


Skötsel av området:
SUBAB som sköter vårt område har ständig dialog med förvaltaren för att säkerställa att området sköts.

Stefan har kontaktat Nacka kommun och påtalat förra vinterns bristande snöröjning. Vi har en bra dialog med kommunen hur det skall skötas, så förhoppningsvis slipper vi det dåliga underhållet som var förra året.

Vi förde också en dialog om de bilar som står parkerade på Solsidevägen. Den marken tillhör Nacka kommun och det är de som sätter P-böter, där kan vi inget annat än påtala olägenheten.

Vi har ju billiga parkeringsplatser att tillgå, så det borde egentligen inte vara något problem eller hur? Ni som behöver P-plats, kontakta förvaltaren.



Våra entréer:
Vi får under inga som helst omständigheter belamra portar med annat än rullator och barnvagn.

Vi har fått påpekande från brandinspektionen, vilket gör att vi alla måste ta bort saker som står i trapphusen. Förvaltaren tittar på hur vi skall agera om medlemmar inte följer anmaningen.


Juleljus och fyrverkerier:
Var noga med att släcka alla levande ljus, och håll uppsikt även på värmeljus och marschaller, så vi slipper olyckor och brandincidenter.

Vanliga olyckor med fyrverkerier är att pjäsen exploderar tidigare än man hade föreställt sig, att man leker eller experimenterar eller att man fyrar av en pjäs utan att ha kontroll, så att någon annan blir träffad.

Du som är vuxen har ansvar för att ingen under 18 år handskas med fyrverkerier


Sopgruppen:
Ett beslut om att förändra sophantering är klart vilket gör att vi kommer att behöva investera i nya behållare, detta kommer dock att löna sig för föreningen. Vi kommer att ha ett informationsmöte i föreningslokalen under slutet av januari och ett separat anslag kommer att sättas upp på er informationstavla, så håll utkik.


Grannsamverkan:
Under kommande helger när många är bortresta, hjälp till att hålla koll på era gårdar så inga obehöriga befinner sig där. Om du ser något misstänkt, fråga vad personen gör där eller kontakta Nacka polisen genast.

Det är tyvärr tider när inbrott ökar, tack och lov så har vi varit förskonade mot detta, men det skadar inte att påminna om detta.


Individuell elmätning:
Nu har i princip alla lägenheter fått sin individuella elmätare installerad och mätningar pågår för fullt. Precis som med sopgruppen, så kommer vi att ha ett informationsmöte i slutat på januari då du kommer att få information om hur avläsning och debitering   kommer att gå till samt få möjligheter att ställa frågor, så håll utkik på gårdens informationstavla där datum och tid kommer att meddelas.

Från mars månad kommer justering att göras för den individuella förbrukningen av hushållselen. Justering görs i efterhand för förbrukning under december, januari och februari.


Föreningsstämma:
Föreningsstämman blir den 14 maj 2014.

Om du som medlem vill lägga en motion till stämman, så är sista datum den 28 februari 2014.

Använd gärna blanketten som finns på vår hemsida, www.brfljuskarrsberget.se

​
7__2013.pdf
File Size: 114 kb
File Type: pdf
Download File

Individuell elmätning
2013-12-12

Mätningen av individuell hushållsel började i december 2013. Justering av elavgiften kan endast ske i efterhand och kommer att redovisas på nästa kvartalsavier från SBC. Förbrukningen under december, januari och februari debiteras i april, maj, och juni.

Ny förvaltare
2013-12-12

From december månad är Paul Estelle förvaltare efter Lotta Iacobi som slutat hos oss.
Vi hälsar Paul Estelle välkommen.

INFOBLAD NR 6 - 2013
2013-10-17

Förvaltningen
Vår förvaltare Lotta Iacobi slutar sin anställning hos oss den  6/12 2013 på egen begäran, då Lotta hittat en ny arbetsgivare. Styrelsen tackar Lotta för det fina arbete hon lagt ner hos oss och önskar henne lycka till på sin nya arbetsplats. 
Styrelsen arbetar nu med att finna en ny förvaltare och vi hoppas ha en lösning klar innan Lotta slutar. 
Styrelsen har tidigare i höst diskuterat kring en framtida förvaltningsorganisation. Det handlar till exempel om att skapa en bra och tydlig organisation kring förvaltning av fastigheterna, administration,
fastighetsskötsel och markunderhåll. Det arbetet forsätter parallellt med att vi letar ny förvaltare.

Styrelsens arbete
En del medlemmar har uttryckt önskan om att få veta hur styrelsen arbetar och vad vi gör, detta ses eller märks ju inte alltid. Den främsta uppgiften för styrelsen är att ta tillvara medlemmarnas ekonomiska
intressen, dvs hålla fastigheterna i bra skick, hålla området välvårdat och attraktivt. Styrelsen träffas varannan onsdag hela året, med undantag i juli månad, då vi ses bara i nödfall. Vidare så har vi minst 3 helger om året då vi träffas och diskuterar budget, förvaltning, underhåll och investeringar på lång
och kort sikt. 
Styrelsen tvingas ibland att fatta svåra beslut, men vi har i vårt uppdrag att se till att alla medlemmar behandlas lika, att vi följer lagar och förordningar, våra stadgar och gemensamma ordningsregler. 
Så vi, Gunvor, Mathias, Jonas, Tanja, Bengt, Ann-Mari och Stefan vill önska er en fortsatt skön höst och tackar för det förtroende ni ger oss. 
  
Kontrollera värmen inomhus
Inför kommande vintersäsong är det viktigt att varje bostadsinnehavare kontrollerar funktionen på värmen i sin lägenhet, då vi  fortfarande har garanti kvar på värmesystemens  funktion. 
Enklast kontrollerar man detta genom att känna på rören (2 st.), som ansluter till  respektive radiator i lägenheten. När man känner på båda rören samtidigt, skall man uppleva en temperaturskillnad  mellan rören. D.v.s. radiatorn avger värme. Om detta inte inträffar när det är kallare än ca +5°C utomhus, skall du anmäla detta till  förvaltningen. Meddela lägenhetsnummer och vilken radiator det gäller (tex i
kök, badrum etc). Anmäl också om du upplever att det susar i rören eller du har andra problem med värmen. 
K-konsult kommer att besöka de lägenheter som anmält problem med värmen. Det  är viktigt att vi alla hjälps åt att ta den här”sista” kraftansträngningen för att få systemet att fungera så optimalt det går innan garantitiden går ut.

Individuell elmätning
Inergi AB har nu satt upp individuella elmätare i lägenheterna, dock är arbetet lite försenat då inte alla gett tillträde till sina lägenheter, det kommer ett uppsamlingsdatum då de skall slutföra installationen och varje enskild medlem får ett papper i brevlådan med vilket datum de kommer, så för  allas skull, ge tillträde till din lägenhet.
Vidare så kommer vi i samarbete med Inergi att under en period testköra elmätarna för att säkerställa att alla får en korrekt elmätning och debitering. Vi arbetar nu med att ta fram en modell för debitering till de
enskilda lägenheterna. 
Föreningen har Telge energi som elleverantör där vi fått ett mycket förmånligt avtal, så du skall
inte fixa egen leverantör.


Entrémattor
From 21 oktober byter vi leverantör av entrémattor till CleanStep. Under perioden 1 april – 30 november kommer det att vara ett längre uppehåll mellan bytena  (4veckor). Under perioden 1 dec - 31 mars sker byte varje vecka.  Med byte av entreprenör får vi ett lägre pris och med färre byten under april -
november sänker vi också kostnaden.

Kommunens  miljöbil  
Har du avfall som du inte kunde lämna till grovsopbilen så har du möjlighet när  kommunens insamling av miljöfarligt avfall kommer till Saltsjöbadens centrum,  övre parkeringen mot Solsidevägen, måndagen den 28 oktober kl 19.00. Där kan du lämna smått el-avfall, tex klockor leksaker mobiltelefoner. Termometrar,
kemikalier, lösningsmedel, färgrester, glödlampor, små batterier. På gårdarnas  anslagstavlor finns infomation och hela turlistan.
 
Sopgruppen
Sopgruppen har haft flera möten angående vår framtida hantering av våra sopor. Vi för en dialog med Nacka kommun och entreprenören Lise-Lott Lööf om hur det ska ske på bästa möjliga sätt. Det finns många frågor att ta hänsyn till, placering, arbetsmiljölagen, fordonens storlek mm.  Vår förhoppning är att vi inom snar tid har ett förslag till beslut som vi kan informera om.
Sopgruppen består av Stefan Hallonkvist, sammankallande, Siv  Arrenius, Birgitta Skoglund, Bengt Bithage, Birgitta Röding och Kim Johansson, har du några frågor, så prata med oss, så skall vi försöka ge svar. Dessutom  så har vi vår expert Mats Strömbeck på IC recycling som vi använder som
konsult.

Skötsel av området
Förvaltaren och medlemsgruppen har i samråd med SUBAB, inspekterat området och fortsätter kontinuerligt sitt arbete att hålla området i  bra skick. Vi kommer också under vecka 44 ha ett möte för att slutföra  diskussionen inför kommande vintersäsong.
 Vi kommer också att träffa Nacka kommun för att diskutera kommunens ansvar för snöröjning så att vi inte får samma undermåliga snöröjning  som förra året på kommunens mark.

Cyklar
Cyklar ska ställas undan senast 15 november och lösa cykelställ plockas bort. När snön kommer måste traktorn ha full framkomlighet i området.

Markarbeten
Markarbete och dränering avslutas för i år med D-gården. Smärre arbeten görs vid gavlar på B och C gårdarna. För F- och A- gården skjuts dräneringsarbetet fram till våren 2014 på grund av stundande
väderlek.

Fasadarbeten
Inför 2014 så kommer K-gården och N-gården, i den ordningen, att  byta fasader. Styrelsen är mycket nöjd med våra entreprenörer och ser fram emot  fortsatt samarbete. 

Grannsamverkan
Vi vill uppmana alla att hjälpas åt att hålla koll i området och på våra gårdar så att inga obehöriga befinner sig i området. Blir du utsatt för något brottsligt så är det den enskilde medlemmen som måste göra en polisanmälan och inte förvaltningen. 
 
Paraboler och uteplatser
Enligt våra gemensamma ordningsregler så är det inte tillåtet att sätta upp paraboler i området.
Innan du bygger om på uteplatsen så inkom med  ritning till förvaltningen, bygger du utan godkännande, riskerar du att tvingas  riva ditt bygge. 
 
Ha  en fortsatt fin höst 
För styrelsen /Stefan och Gunvor

​
6_2013.pdf
File Size: 109 kb
File Type: pdf
Download File

Nyhetsarkivet - ny avdelning på hemsidan
2013-10-14

För att nyhetslistan på hemsidan inte ska bli så lång så har vi lagt till ett Nyhetsarkiv i navigationen. Där hittar du alla gamla nyheter, för närvarande de som gäller från och med februari till och med augusti 2013. Nyhetsarkivet hittar du mellan knapparna för "Hem" och "Infobladet" i navigationen överst på hemsidan.

NEDRE GARAGET (P3) STÄNGS 19/9-21/9
2013-09-13

På grund av reparationsarbete kommer garageporten för nedre garaget att vara helt stängd för trafik från torsdag den 19/9 kl 07.00 till lördag den 21/9 kl 12.00. Bilar får parkeras vid kurvan Solsidevägen och även längs Ljuskärrsvägen. Alla bilägare är aviserade individuellt. Det går att ta sig till garaget via gångdörrar från tvättstuga 1. 

PÅGÅENDE DRÄNERINGSARBETE
2013-09-13

Dräneringsarbetet  på gård H och gård D är försenat pga hinder i grävarbetet på tidigare gård.  
Justerad tidplan för dessa gårdar kommer ut i början av kommande vecka, då arbetsledaren för markarbetet är åter från semester.

HÄMTNING AV GROVSOPOR
2013-09-13

Höstens grovsophämtning med bil, blir lördag den 12 oktober. Gårdarnas 
tids/körschema kommer sättas upp på anslagstavlorna.

INFOBLAD NR 5 - 2013
2013-09-09

5_2013.pdf
File Size: 225 kb
File Type: pdf
Download File

Picture
Picture
Picture
Ordföranden har ordet
Det verkar som om början till hösten följde med september månads inträde. Regn och rusk efter en varm sensommar. I föreningen drar nu installation av individuell elmätning igång. Det kommer att ta att tag, kanske till efter årsskiftet, innan det ändras på avierna men oroa er inte, det kommer! När elmätningen fungerar kommer vi att gå vidare med att undersöka individuell varmvattenmätning.

Styrelsen har arbetat intensivt med SUBAB för att förebygga förra vinterns problem runt snöröjningen. Delvis var det en väldigt snörik vinter men det tar också ett tag för en entreprenör att ”lära sig” området. Vi har goda förhoppningar om ett bra fortsatt samarbete med SUBAB. De sköter ytterområdena även nu under hösten så vi kommer bevaka att de förbereder med käppar och andra åtgärder. Det vi som bor här måste göra är att ta bort cyklar, krukor och annat löst som står nära gång/bilvägarna. Men mer om det senare i år.

I området pågår också en utredning om föreningens framtida sophantering. En plan är att flytta dem från de numera omoderna soprummen inne på gårdarna till mera centrala platser som medger en rationell hämtning samtidigt som vi boende har sopkärlen nära. Nacka kommun erbjuder också möjligheter att samla in biologiskt avfall till ekonomiskt fördelaktiga villkor. Vi får se hur det går men det vore kul om vi kunde bidra till Stockholms biogasproduktion istället för till sopberget. Vad gäller grovsopor så håll utkik efter annonsering av den dag då vi tar hit ”sopbilen”. Det blir troligen under oktober.

Mvh Mathias



OVK
Slutlig injustering av ventilationen pågår för fullt. Du är skyldig att se till så de kan komma in i lägenheten. OVK är en lagstadgad åtgärd och föreningen får inte godkänt av Nacka kommun innan alla lägenheter är klara.

Parabol
Vi påminner igen om att paraboler inte är tillåtna inom området.

Trädmästarna
Trädmästarna kommer den 23/9 för att fälla 3 utvalda träd, de kommer att inspektera resten av området, de som har önskemål att få något träd åtgärdat, kontakta er gårdsrepresentant som delger förvaltaren på vårmötet 2014.
Föreningen tar bara bort träd som är sjuka eller riskerar att skada person eller fastighet.

Markarbeten
Markarbete och dränering fortsätter enligt planen och tack alla medlemmar för fint samarbete trots en del störningar i sommar, detta underlättar för oss alla.

Förvaltningen
Nu är förvaltningen igång efter semestern och allt flyter på, behöver du komma i kontakt med vår förvaltare så ta kontakt via mail eller telefon. Om du vill kan du boka en tid för personligt besök.
Felanmälan fungerar som vanligt måndag-onsdag. Styrelsen har beslutat att utöka fastighetsskötarens tid så Mattias är nu hos oss 4 dagar/vecka, månd-torsdag.

Golfbanan
Det har visat sig att golfbollar fortfarande kommer farande upp på berget och vi kommer att under hösten sätta upp mer nät som golfklubben har bekostat. Vi har en medlem som på ett föredömligt sätt för loggar till oss som underlag.
Sedan bor vi vid en golfbana, så att skydda oss till 100% vore fel att tro, men vi skall försöka att täcka upp så mycket som möjligt. Tack Mikael Berglund för ditt engagemang.

Brandsyn
Vi har fått skarp tillsägelse från brandinspektionen att det under inga omständigheter är tillåtet att förvara brännbart material i trapphusen, undantag för rullatorer. Börjar det brinna uppstår mycket snabbt kraftig rökutveckling. Hjälp till att hålla rent i portarna!

Elförbrukning o kostnader

MÄTNING AV INDIVIDUELL HUSHÅLLSEL
2013-08-28

Föreningen har gett Inergi AB i uppdrag att installera individuella elmätare i respektive lägenhet, och arbetet kommer att utföras under vecka 37 och  39.
Elmätarna kommer att installeras bredvid proppskåpet ovanför entrédörren. I några fall finns det gamla elmätare monterade, och dessa kommer då att tas bort.
Arbetet beräknas att ta 30-60 minuter per lägenhet. 
För installationen krävs tillgång till respektive lägenhet, och du kommer inom kort att få avisering som anger inom vilken tidsperiod som installationen ska göras i din lägenhet.
Om du inte kan ge tillträde till din lägenhet under den aviserade tiden finns möjlighet att, i rimlig omfattning, lämna önskemål om annan tid. Mer information om detta i kommande avisering. 
Inergi AB ansvarar för avläsning och debiteringsunderlag. Avläsning av varje lägenhets förbrukning sker från trapphuset. 
Vid årsskiftet 2013/2014 räknar vi med att systemet fasats in och individuell elavgift kan börja tillämpas.

TÖMNING AV BIGBAG
2013-08-13

Gårdarnas BigBag kommer att tömmas under perioden 20-28 augusti med början på Agården och sedan gårdsvis till Ngården.

FÖRENINGENS MAIL
2013-07-29

Föreningens mail är nu återställd och  i funktion. Maila till föreningen på brf@ljuskarrsberget.se

INFOBLAD NR 4 UTE NU
2013-06-07

Infoblad nr 4 -2013 är nu publicerat på hemsidan, du hittar det genom att klicka här. Vill du ladda ner Infobladet för utskrift så hittar du en pdf för utskrift här.  -------------------------------->
infobladet_4_2013.pdf
File Size: 178 kb
File Type: pdf
Download File

SANDUPPTAGNINGEN
2013-04-22

Sandupptagningen pågår för fullt och beräknas ta ca 3 veckor. Gårdarna kommer att grovsopas och därefter sker finputsning. Gräsmattorna tas när marken torkat upp. När all sand är borta vidtar vårstädning av hela området.

INFOBLAD NR 3 - 2013  UTE NU
2013-04-17

Infoblad nr 3 - 2013 är nu publicerat på hemsidan, du hittar det genom att klicka här. En nyhet är att du som vill skriva ut Infobladet, kanske för att dela ut till grannar som saknar dator, kan ladda ner en pdf för utskrift här.       ---------------------------->
infobladet_3_2013.pdf
File Size: 157 kb
File Type: pdf
Download File

BILAGOR TILL INFOBLAD NR 3 - 2013

Till infobladet hör ett antal bilagor. Klicka här för att hämta bilagorna.

VÅREN NÄRMAR SIG OCH MED DEN STARTAR SANDUPPTAGNINGEN
2013-04-12

Onsdag den 17 april påbörjas sandupptagningen på N gården och förskolan. Därefter tas sanden upp med fortsättning på gård M, L, K och ned över området. Sandupptagningen anpassas efter vädret så tillvida att gräsmattor och annat kommer blåsas rena från sand när snö försvunnit helt.

YTTRE REPARATIONER SOM PÅGÅR VECKA 15 OCH 16
2013-04-08

Under vecka 15 påbörjas bytet av panel på gaveln vid port 61, G-gården. Endast gaveln samt en bit fram till soprummet vid port 61 kommer att bytas. G-gården som helhet ligger i underhållsplan för fasadbyte, men det kommer inte ske 2013.

Vecka 16 påbörjar KGB arbetet med att ta bort den äldre planteringen vid fastighetskontoret framför föreningslokalen, D gården. 
Betongkanter och rabatt tas bort och fasaden bakom byts. Vi kommer inte återställa med samma modell av rabatt, utan lägga plattor och på dessa kan vi sommartid ställa t ex krukor med blommor i. 

LITE INFORMATION OM UNDERSÖKNINGEN
2013-03-13

Vi tackar alla för fin repons på undersökningen och hemsidan.Glädjande nog så har vi många besökande, 75% på våra digitala medier, du kan besöka sidan via din mobil på www.brfljuskarrsberget.se .En del av era önskemål har vi redan åtgärdat,andra kommer så småningom.
Vi kommer att lägga infobladet som PDF som gör att du kan skriva ut på papper.Fortsätt gärna att delge oss bra idéer.

NYTT DATUM FÖR ÅRSTÄMMAN
2013-03-13

Vi träffas den 15 maj klockan 19.00 i Igelbodaskolan. Anmäl till stefan.hallonkvist@ownit.nu om du kommer på grund av förtäring

NYTT INFOBLAD PÅ NYTT STÄLLE PÅ HEMSIDAN
2013-03-03

Vi har lagt till en ny rubrik: "Infobladet" i navigationen på hemsidan. Under den rubriken hittar du månadens Infoblad i sin helhet. Vi har valt att lägga Infobladen på ett särskilt ställe tills vidare.

Vi kommer under ett par månader fortsätta lägga ut Infoblad i lådorna, men tanken är att infobladen på sikt kommer att försvinna i dess nuvarande form. Vi kommer att göra en utvärdering efter sommaren. Ge gärna dina synpunkter till din gårdsrepresentant, som du nu hittar på egen rubrik under "Styrelsen och verksamheten".

PARKERINGSBÖTER
2013-02-24

Har du inte haft möjlighet att få tag i p-biljetter eller p-skiva och därför fått parkeringsböter? 
Kontakta förvaltaren.

VILL DU BIDRA TILL VÅR FÖRENINGS UTVECKLING OCH FÖRVALTNING?

Är du själv intresserad eller vill tipsa om en granne så är du välkommen att kontakta någon av oss  i 
valberedningen.                                                                                       
John Cockin, 717 14 64,  ljuset68@hotmail.com
Christa Schober, 717 57 94   schoberchrista@gmail.com
Stefan Gripe 717 66 35 stefan.gripe@ownit.nu 
Vi vill gärna att du kontaktar oss senast den 3 mars.

GRANNSAMVERKAN

Som säkert alla läst eller känner till så kommer snart stundade februarilov vilket gör att en del medlemmar kanske åker bort ett par dagar eller så, vi kan väl alla hjälpas åt att "hålla koll" på våra gårdar så att inga objudna gäster försöker göra inbrott, ser du något misstänkt, ring 112 och begär polisen.
Meddela gärna oss i medlemsgruppen om du ser något som verkar misstänkt.
Ha en fin vecka, Mvh Stefan.

PREMIÄR FÖR LJUSKÄRRSBERGETS NYA HEMSIDA!

Picture
Nu är vår nya hemsida äntligen klar och vi är så stolta över den. Stefan Hallonkvist och Gunvor Haals är ansvariga för hemsidan. 

Till vår hjälp har vi Peter Ödling som har mångårig erfarenhet från IT samt en referensgrupp bestående av medlemmar som har gett oss värdefull återkoppling. Tanken med den nya hemsidan är att vi snabbt skall nå ut med information till medlemmar och även här lägga ut de nyheter som brukar återfinnas i Infobladet. 

Vi kommer med denna teknik att både spara pengar och förhoppningsvis få ett bättre informationsflöde. Under en övergångsperiod så kommer vi att trycka upp Infobladet som kommer att läggas i lådorna vid repektive gård. Har du några idéer som rör hemsidan, eller något du kanske saknar, kontakta oss, Stefan eller Gunvor med dina åsikter så kommer vi att titta på detta. Under en inkörningsperiod så kan det hända att vi inte lyckas med allt, men då har vi fortsatt hjälp av Peter Ödling.

Det vore bra om du kunde ta dig lite tid efter att du kollat hemsidan, att fylla i undersökningen som du når här, den tar bara några minuter att genomföra, men är för oss ovärderlig i arbetet med den nya hemsida. 
På hemsidan kommer vi regelbundet att lägga ut nyheter och information. Så ta för vana att göra ett besök. Där finns också en del blanketter och dokument du kan ha nytta av. Via hemsidan kan du även kontakta förvaltningen och medlemsgruppen. Vi svarar så fort vi kan.
Hemsidan finns även i en version för mobiltelefon.

CYKELRENSNING

Kolla informationstavlan på respektive gård där förvaltaren informerar om cykelrensning.
Mvh Stefan

FÖRENINGENS NYA FACEBOOKSIDA

Vi har även skapat en Facebook-grupp för föreningen. På den kommer vi att berätta om när vi uppdaterat hemsidan med nya nyheter eller annat som är viktigt att veta. Gruppen är tänkt för medlemmar i föreningen men även andra kan vara med. IT ansvarig kontrollerar och tar bort opassande inlägg. Länk till Facebook-sidan hittar du överst på hemsidan (bredvid sökrutan) eller här.

ORDFÖRANDE HAR ORDET

Vi  börjar ana att annat än vinter kan råda och det är dags att ta bort de stora snöhögarna. Vi har haft en ny snöröjningsentreprenör och förvaltning och styrelse kommer att följa upp varje skada som uppstått inom området och arbeta förebyggande inför kommande år. Vi  är medvetna om att buskar och annat har tagit skada och vi kommer att se över vad som behöver göras. Vi har en löpande dialog med Jonny på SUBAB som röjer snön idag angående det extrema snöläget och vilka åtgärder som är lämpliga.
 
Efter en lång period utan problem så har vi haft ett fall av klotter också, det är två portar som sprayats. Vi har en regel inom förvaltningen att sanera omgående då det visat sig vara effektivt. Om ni ser  något underligt så säg ifrån eller anmäl, grannsamverkan är viktigt! 

Föreningsstämman har börjat planeras så smått och glöm inte att lämna in motioner med förslag som stämman kan ta ställning till. Alla som vill kan även lämna in sitt intresse att delta i styrelsearbetet till 
valberedningen. 
Med vänlig hälsning 
Mathias

FÖRENINGSSTÄMMA 2013

Snart är det dags för årets höjdpunkt - den årliga föreningsstämman! Då har du som medlem möjlighet att göra din röst hörd! Då kan du vara med och påverka, ställa frågor, motionera, och välja styrelserepresen-tanter. Boka redan nu den 16 maj 2013 kl 19.00. Kallelse och handlingar kommer senare.

MOTIONER TILL FÖRENINGSSTÄMMAN

Är det någon fråga du vill att föreningsstämman ska ta ställning till? Skriv en motion till styrelsen senast den 28 februari 2013. I motionen ska det framgå vad motionen handlar om, vem/vilka som är avsändare, vad du villl att stämman ska besluta. Nedladdningsbar blankett för motion hittar du under Dokument och blanketter:

UTEPLATSER/BALKONGER

Vi vill påminna om att var och en ansvarar för att den egna uteplatsen är välskött och underhållen. Det gäller såväl inhägnader som buskar och gräsmattor. Gunvor och Stefan kommer att under våren återigen kolla uteplatser och ge de som åtgärdat efter brev från oss, godkännande, detta dokument följer med lägenheten sedan.
De som inte åtgärdat kommer att få ett slutdatum med krav om åtgärd, annars kommer åtgärder att vidtas enligt regelverket som grundar sig på föreningens stadgar och SBC. 
Styrelsen och förvaltning har fått förfrågan om inglasade balkonger och vi vill förtydliga att 
Det är inte tillåtet att glasa in sin balkong.

EKONOMI

Ekonomin är fortsatt god i föreningen trots att vi gjort stora investeringar, mycket pengar javisst, men vi har också säkerställt att vi inte skall få några obehagliga höjningar i form av tomträtten och annat samt att vi måste underhålla våra fastigheter.
Ekonomigruppen har lagt ner mycket tid på att hitta de bästa lösningarna för oss medlemmar och har i samråd med resten av styrelsen fattat bra ekonomiska beslut. Men vi måste alla hjälpa till att vara spar-samma med våra gemensamma medel. Styrelsen  har som mål att försöka spara 10% på allt rakt av, allt för alla medlemmars bästa.
Vi har bra översikt på vår ekonomi, tyvärr tvingas vi dock konstatera att en del medlemmar inte betalar sina avgifter i tid, och detta är inget som vi som styrelse kan godkänna. Styrelsen har beslutat att ta tag i problemet med krafttag.

VI HAR DET BÄSTA BREDBANDET

En glad nyhet som handlar om vårt bredband. Netflix har testat de operatörer som har allra högst kapacitet på det som är det allra svåraste, nämligen att skicka film och ljud i HD-kvalitet i en aldrig sinande ström. Absolut bäst är Ownit! Så nu är vi faktiskt där vi trodde vi skulle vara när vi köpte in bredbandslösningen. Ännu en lyckad investering här på  Berget!
Läs mer:  http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.483565/netflix-sa-snabbt-ar-ditt-bredband

FASADRENOVERING 2013

Fasadrenovering kommer att ske på gårdarna E och J. Start under våren 2013. Fasadarbetena kommer att ske i etapper. E-gården ska bli klar före sommaren, sedan påbörjas J-gården. 

OVK-BESIKTNINGEN

Den obligatoriska ventilationskontrollen (OVK) är genomförd. 45 lägenheter har fått anmodan att åtgärda installerade fläktmotorer, några lägenheter har byggt bort köksventilationen. Innan dessa är åtgärdade kan inte slutjustering av ventilationen göras. Vi räknar med att det ska kunna ske i mars. Det är inte tillåtet att installera köksfläkt med motor.

INFORMATION FÖR NYA MEDLEMMAR

Förvaltaren har bjudit in nya medlemmar till ett informationsmöte den 5/2 2013. Ni som flyttat in under hösten 2012 är självklart också välkomna, men var snäll och anmäl dig till förvaltaren då vi bjuder på enklare förtäring. Medlemsgruppen kommer också att närvara.

KONTAKT MED FÖRVALTAREN

De fasta besökstiderna på konoret har upphört, istället kan du boka tid med förvaltaren för personligt besök på tider som passar dig. Kontakt med förvaltaren får du på tel 08-717 72 22. Om förvaltaren inte kan svara kan du lämnar meddelande på telefonsvararen så blir du uppringd. Denna förändring är gjord för att effektivisera förvaltarens uppdrag och ta tillvara dennes kompetens på ett bättre sätt.

SOPKÄRLEN

Återigen måste vi påpeka, töm bara det skräp som ska finns i behållarna och hjälp till att sortera! Släng hushållssopor i kärlen och inte utanför, ingen vill väl ha råttinvasion?

GRANNSAMVERKAN

Det är inte tillåtet att ha privata saker i trapphuset, annat än rullator och barnvagn, om detta inte hörsammas så kommer åtgärder att vidtas. Tänk på brandfaran och på att räddningstjänsten måste ha fri passage. Om du absolut behöver köra in med bil på din gård för att lasta i-och ur, sänk hastigheten och tänk på att vi har mycket barn i området, vi vill inte ha några olyckor.
Tag hänsyn till dina grannar både i sort och smått, allt för att alla skall trivas.

SPF-SENIORFÖRENINGS ÅRSSTÄMMA 2013

SPF-Seniorförening i Saltsjöbaden har årsmöte den 19 februari 2013 på Grand hotell Saltsjöbaden. Varmt välkommen! Kontaktperson Ann Mari Hjorth, amhj@ownit.nu

PARKERING LÄNGS LJUSKÄRRSVÄGEN

Det är inte tillåtet att parkera sin bil på Ljuskärrsvägen, denna mark tillhör fortfarande Nacka kommun. Kommunen bötfäller de bilar som står felparkerade. 

SNÖRÖJNINGEN

Vi har haft en tuff avslutning på det gamla året med mycket snö och is, vilket har gjort att det inte alltid varit lätt att hålla efter, och ett stort tack till alla medlemmar som på sitt egna initiativ har hjälpt till att röja på sina gårdar, tillsammans är vi starka! Ett jättestort tack från oss alla.

GÅRDSKASSA

Glöm inte ni som är gårdsrepresentanter att lämna in er kassa till förvaltaren för genomgång och för påfyllnad av pengar för 2013.
Till toppen av sidan


Bostadsrättsföreningen Ljuskärrsberget 1
Ljuskärrsvägen 5
133 31 Saltsjöbaden

Emailadress: brf@ljuskarrsberget.se
www.brfljuskarrsberget.se  


Förvaltare: Marcus Fred   marcus.fred@hsb.se

​
​Fastighetsjour/ akuta fel: 08-695 00 00


​
Felanmälan:      https://felanmalan.hsb.se
​
HSB KUND- OCH MEDLEMSSERVICE 
Tel: 010- 442 11 00
Växel: 010-442 10 00
KOMS mejl: ​
service.stockholm@hsb.se

Postadress:
HSB Stockholm
Kund och medlemsservice
112 84 Stockholm




  • Start
  • Om Ljuskärrsberget
    • Verksamhet och årsstämma >
      • Styrelsen
      • Ny förvaltning 2022
      • Förvaltningsinformation
    • Stadgar
    • Årsredovisning
    • Historik
    • Maklarinformation
  • Bo på Ljuskärrsberget
    • Bo i bostadsrätt
    • Ett steg till
    • Din lägenhet >
      • Internet och TV >
        • Öppen fiber
      • Balkonger & uteplatser
      • Balkongdörr
      • Förråd
      • Eldebitering
      • Renovering och ombyggnad
      • Lägenhetsnummer
      • Försäkring
      • Andrahandsuthyrning och inneboende
      • Forsaljning/Overlatelse
    • Ansvarsfördelning
    • Inom bostadsområdet >
      • Gårdarnas skötsel
      • Trappuppgångar
      • Avfallshantering
      • Fordonstrafik och parkering
      • Laddstationer
      • Skyddsrum
      • Cykelförråd
      • Lekplats
      • Boulebanan
      • Husdjur
      • Grillning
      • Rökförbud
    • Hyra/boka... >
      • Bastu
      • Tvättstuga
      • Föreningslokal
      • Gästlägenhet
      • Lusthuset
      • Parkeringsplats
      • Extra förråd
    • Ordningsregler
    • Dokument & blanketter
  • A till Ö
  • Felanmälan
  • Kontakt
  • Infobladet
    • Infoblad 2023
    • Infoblad 2022
    • Infoblad 2021
    • Infoblad 2020
    • Infoblad 2019
    • Infoblad 2018
    • Infoblad 2017
    • Infoblad 2016