Information
Nr 9, augusti 2024
Hantering av Big Bags
Vi vill påminna alla om att Big Bags inte får innehålla jord, sten eller liknande material och får inte överlastas. Om de är för tunga kommer de inte att hämtas. Behöver du göra dig av med större mängd växtavfall, finns det en container utanför E-gården som kan användas för detta ändamål.
Status efter branden på N-gården
Efter branden på N-gården har samtliga lägenheter evakuerats på lösöre i början av juli, vilket möjliggjorde att den inre rivningen av ytskikt kunde påbörjas. Parallellt med detta har taket rensats från sot och brandrester. I augusti har den invändiga rivningen fortsatt och avfuktningen av betongstommen har inletts. Avfuktningen beräknas pågå i minst 2-3 månader innan arbeten med återställning kan påbörjas.
Håll porten stängd
Nu när det börjar bli kallare vill vi påminna om att porten alltid ska vara stängd på kvällarna. Öppna portar leder till ökad energikonsumtion och högre kostnader, och det kan dessutom ge oönskade besökare tillgång till våra byggnader. Var noga med att kontrollera att porten är stängd när du går in eller ut.
På gång på berget
Friläggning av växter vid fasader
Växterna längs med alla fasader, inklusive inne på gårdarna, kommer att friläggas med början nu och pågå till slutet av september. Arbetet innebär att växterna kommer att tas bort 40 cm ut från fasaderna för att säkerställa en god ventilation och minska risken för fuktskador.
Grannsamverkan
Vi arbetar aktivt för att få till en grannsamverkan i området. Detta är ett viktigt steg för att öka tryggheten och gemenskapen i vårt bostadsområde. Mer information kommer att skickas ut när vi har fler detaljer på plats.
Trädhuggning
Tidigare stämmobeslut om utglesning av träd mot golfbanan är i planering och troligen snart genomförande. Ni som anmält synpunkter får återkoppling per telefon inom kort.
Byte av förvaltare
Vår förvaltare Marcus kommer att sluta, vilket vi tycker är tråkigt, då han har varit en stor tillgång för föreningen. Vi önskar honom all lycka i framtiden!
Andreas Olsson kommer att ta över som förvaltare, och vi har stort förtroende för att han kommer att göra ett utmärkt jobb och fylla de stora skorna som Marcus lämnar efter sig.
Andreas går att nå på mailadress [email protected]
Vi önskar en fortsatt fin avslutning på sommaren!
Vänliga hälsningar Styrelsen
Vi vill påminna alla om att Big Bags inte får innehålla jord, sten eller liknande material och får inte överlastas. Om de är för tunga kommer de inte att hämtas. Behöver du göra dig av med större mängd växtavfall, finns det en container utanför E-gården som kan användas för detta ändamål.
Status efter branden på N-gården
Efter branden på N-gården har samtliga lägenheter evakuerats på lösöre i början av juli, vilket möjliggjorde att den inre rivningen av ytskikt kunde påbörjas. Parallellt med detta har taket rensats från sot och brandrester. I augusti har den invändiga rivningen fortsatt och avfuktningen av betongstommen har inletts. Avfuktningen beräknas pågå i minst 2-3 månader innan arbeten med återställning kan påbörjas.
Håll porten stängd
Nu när det börjar bli kallare vill vi påminna om att porten alltid ska vara stängd på kvällarna. Öppna portar leder till ökad energikonsumtion och högre kostnader, och det kan dessutom ge oönskade besökare tillgång till våra byggnader. Var noga med att kontrollera att porten är stängd när du går in eller ut.
På gång på berget
Friläggning av växter vid fasader
Växterna längs med alla fasader, inklusive inne på gårdarna, kommer att friläggas med början nu och pågå till slutet av september. Arbetet innebär att växterna kommer att tas bort 40 cm ut från fasaderna för att säkerställa en god ventilation och minska risken för fuktskador.
Grannsamverkan
Vi arbetar aktivt för att få till en grannsamverkan i området. Detta är ett viktigt steg för att öka tryggheten och gemenskapen i vårt bostadsområde. Mer information kommer att skickas ut när vi har fler detaljer på plats.
Trädhuggning
Tidigare stämmobeslut om utglesning av träd mot golfbanan är i planering och troligen snart genomförande. Ni som anmält synpunkter får återkoppling per telefon inom kort.
Byte av förvaltare
Vår förvaltare Marcus kommer att sluta, vilket vi tycker är tråkigt, då han har varit en stor tillgång för föreningen. Vi önskar honom all lycka i framtiden!
Andreas Olsson kommer att ta över som förvaltare, och vi har stort förtroende för att han kommer att göra ett utmärkt jobb och fylla de stora skorna som Marcus lämnar efter sig.
Andreas går att nå på mailadress [email protected]
Vi önskar en fortsatt fin avslutning på sommaren!
Vänliga hälsningar Styrelsen
Information
Nr 8, juli 2024
Protokoll från årsstämman som hölls den 3/6 finns nu tillgängligt på föreningens hemsida (Du hittar den under fliken verksamhet och föreningsstämma)
Det kommer att hållas en extra stämma i början på hösten. Datum för detta är ännu inte bestämt. Kallelse kommer att skickas ut god tid innan.
Sophantering under sommaren: Tömning av restavfall sker på måndagar, onsdagar och fredagar. Matavfall töms måndag och torsdag. Tömning ska ske oberoende av helgdagar.
Om detta skulle fallera vid något tillfälle, snälla gör en felanmälan.
Vid tillfällen tömningen uteblivit måste vi alla hjälpas åt att låta bli att stapla sopor i och utanför överfulla kärl.
Snälla, vänta med att kasta soporna. I värsta fall är det bättre att lägga matavfall i restavfall, och göra en felanmälan. Sopor utanför kärlen drar till sig massor av diverse skadedjur och framför allt får vi straffavgifter som belastar föreningens ekonomi helt i onödan.
Vattning: Vi hoppas på en lagom blandning av sol och regn i sommar så att vi inte behöver vattna så mycket. Om man ska vattna är det bäst att göra det kvällstid, då växterna får mer tid att absorbera vattnet innan temperaturen stiger och avdunstningen är mindre.
Nu när värmen är här är det inte bara växter som behöver vatten. Med tanke på våra äldre medlemmar vill vi påminna om att dricka mycket vatten. Försök att dricka regelbundet, även om du inte känner dig törstig, och variera vätskeintaget med juice eller vattenrika frukter. Att hålla sig hydrerad är viktigt för att må bra i sommarvärmen!
På gång på berget
Sommartid även på kontoret
Brf-mailen kommer att läsas oregelbundet under semestertider (v. 29–32)
Skulle något uppkomma under semestertider, skicka in en felanmälan till HSB för snabbare hantering. Felanmälan görs från vår hemsida.
Gästlägenheterna är uthyrda mellan 10/7 och 14/8.
Vår förvaltning kommer att ha semestervikarier under ordinarie förvaltares och fastighetsskötares semester.
Kontaktuppgifter till dem finns förutom på hemsidan, i varje portuppgång.
Vår fastighetsjour hanterar enbart mycket akuta ärenden gällande tex vattenläckor eller skador som inte kan vänta, alltså inte eventuella störningshändelser och liknande.
Vi önskar alla en trevlig sommar!
Vänliga hälsningar Styrelsen
Det kommer att hållas en extra stämma i början på hösten. Datum för detta är ännu inte bestämt. Kallelse kommer att skickas ut god tid innan.
Sophantering under sommaren: Tömning av restavfall sker på måndagar, onsdagar och fredagar. Matavfall töms måndag och torsdag. Tömning ska ske oberoende av helgdagar.
Om detta skulle fallera vid något tillfälle, snälla gör en felanmälan.
Vid tillfällen tömningen uteblivit måste vi alla hjälpas åt att låta bli att stapla sopor i och utanför överfulla kärl.
Snälla, vänta med att kasta soporna. I värsta fall är det bättre att lägga matavfall i restavfall, och göra en felanmälan. Sopor utanför kärlen drar till sig massor av diverse skadedjur och framför allt får vi straffavgifter som belastar föreningens ekonomi helt i onödan.
Vattning: Vi hoppas på en lagom blandning av sol och regn i sommar så att vi inte behöver vattna så mycket. Om man ska vattna är det bäst att göra det kvällstid, då växterna får mer tid att absorbera vattnet innan temperaturen stiger och avdunstningen är mindre.
Nu när värmen är här är det inte bara växter som behöver vatten. Med tanke på våra äldre medlemmar vill vi påminna om att dricka mycket vatten. Försök att dricka regelbundet, även om du inte känner dig törstig, och variera vätskeintaget med juice eller vattenrika frukter. Att hålla sig hydrerad är viktigt för att må bra i sommarvärmen!
På gång på berget
Sommartid även på kontoret
Brf-mailen kommer att läsas oregelbundet under semestertider (v. 29–32)
Skulle något uppkomma under semestertider, skicka in en felanmälan till HSB för snabbare hantering. Felanmälan görs från vår hemsida.
Gästlägenheterna är uthyrda mellan 10/7 och 14/8.
Vår förvaltning kommer att ha semestervikarier under ordinarie förvaltares och fastighetsskötares semester.
Kontaktuppgifter till dem finns förutom på hemsidan, i varje portuppgång.
Vår fastighetsjour hanterar enbart mycket akuta ärenden gällande tex vattenläckor eller skador som inte kan vänta, alltså inte eventuella störningshändelser och liknande.
Vi önskar alla en trevlig sommar!
Vänliga hälsningar Styrelsen
Nr 7, juni 2024
På eftermiddagen den 17/6 började det brinna på N-gården.
Det är sorgligt och hemskt för de boende som drabbats av detta! Intensivt arbete med att hjälpa berörda boende pågår fortfarande. Vi vet att många vill hjälpa till och tackar väldigt mycket för det!
För de boende i nr 110-111:
Kontakta era egna hemförsäkringar för hjälp med evakueringsboenden.
Vad gör föreningen:
Förvaltaren har dialog med föreningens och entrepenörens försäkringsbolag angående skador på fastigheten
Branden startade ca 16.15 måndag eftermiddag och brandkår och polis larmades omgående. En stor uppslutning av polis och brandkår från hela länet kämpade hela natten med att få bukt med branden. Evakuering av drabbade lägenheter och kontakt med boende skedde.
En restvärdesledare från brandförsvaret och en representant från HSB med ansvar för katastrofhantering skickades ut till området och de boende som ville kunde träffa dem i föreningslokalen där även representanter från styrelsen fanns tillgängliga. Restvärdesledaren informerade alla närvarande om hur man som enskild beter sig när en sådan här katastrof drabbar en. Han samordnade även arbetet de olika yrkesgrupper på plats.
Styrelsen var även på plats i området hela kvällen och samarbetade med polis och brandförsvar.
Det har varit ett hektiskt dygn för alla i den här föreningen, styrelsen och vi på HSB hade ett tätt samarbete igår för att få till all logistik runtom brandförsvarets arbete och vi bistod dom med det dom behövde. Vi försåg restvärdesledaren (Larsa Stevelind) med kontaktuppgifter igår för att han skulle få tag på så många som möjligt för att kunna informera om vad som sker den närmaste perioden framåt.
Boende i 110-111 kunde inte återvända till sina lägenheter, men resten av N-gårdens medlemmar kunde sent på kvällen återvända till sina lägenheter.
Branden konstaterades inte som släckt förrän vid 12-tiden idag tisdag och då avslutade brandförsvaret sin insats och lämnade över till föreningen som fastighetsägare. Från att branden startade har det varit brandförsvaret och brandskyddsföreningen som ansvarat för insatsen och all kontakt utåt.
Styrelsen och HSB har under hela tisdagen försökt samla ihop så mycket information som möjligt, prio ett har varit att hålla de lägenhetsinnehavarna som blivit evakuerade uppdaterade från det att brandförsvaret avslutade sitt arbete.
Parkit kontaktades för att drabbade boende skulle kunna stå på föreningens gästparkeringar.
Vi hoppas att allt snart ska vara löst på bästa sätt!
Vänliga hälsningar Styrelsen
Det är sorgligt och hemskt för de boende som drabbats av detta! Intensivt arbete med att hjälpa berörda boende pågår fortfarande. Vi vet att många vill hjälpa till och tackar väldigt mycket för det!
För de boende i nr 110-111:
Kontakta era egna hemförsäkringar för hjälp med evakueringsboenden.
Vad gör föreningen:
Förvaltaren har dialog med föreningens och entrepenörens försäkringsbolag angående skador på fastigheten
Branden startade ca 16.15 måndag eftermiddag och brandkår och polis larmades omgående. En stor uppslutning av polis och brandkår från hela länet kämpade hela natten med att få bukt med branden. Evakuering av drabbade lägenheter och kontakt med boende skedde.
En restvärdesledare från brandförsvaret och en representant från HSB med ansvar för katastrofhantering skickades ut till området och de boende som ville kunde träffa dem i föreningslokalen där även representanter från styrelsen fanns tillgängliga. Restvärdesledaren informerade alla närvarande om hur man som enskild beter sig när en sådan här katastrof drabbar en. Han samordnade även arbetet de olika yrkesgrupper på plats.
Styrelsen var även på plats i området hela kvällen och samarbetade med polis och brandförsvar.
Det har varit ett hektiskt dygn för alla i den här föreningen, styrelsen och vi på HSB hade ett tätt samarbete igår för att få till all logistik runtom brandförsvarets arbete och vi bistod dom med det dom behövde. Vi försåg restvärdesledaren (Larsa Stevelind) med kontaktuppgifter igår för att han skulle få tag på så många som möjligt för att kunna informera om vad som sker den närmaste perioden framåt.
Boende i 110-111 kunde inte återvända till sina lägenheter, men resten av N-gårdens medlemmar kunde sent på kvällen återvända till sina lägenheter.
Branden konstaterades inte som släckt förrän vid 12-tiden idag tisdag och då avslutade brandförsvaret sin insats och lämnade över till föreningen som fastighetsägare. Från att branden startade har det varit brandförsvaret och brandskyddsföreningen som ansvarat för insatsen och all kontakt utåt.
Styrelsen och HSB har under hela tisdagen försökt samla ihop så mycket information som möjligt, prio ett har varit att hålla de lägenhetsinnehavarna som blivit evakuerade uppdaterade från det att brandförsvaret avslutade sitt arbete.
Parkit kontaktades för att drabbade boende skulle kunna stå på föreningens gästparkeringar.
Vi hoppas att allt snart ska vara löst på bästa sätt!
Vänliga hälsningar Styrelsen
Nr 6, maj 2024
Information
Information angående Årsredovisning
Dokumentet Årsredovisning finns att få digitalt genom att gå till portalen hsb.se på internet. Materialet finns tillgängligt på portalen eller på kontoret från den 20/5.
Logga in på Mitt HSB och välj Mina Sidor som ligger i menyraden högst upp
Därefter, i menyn på vänster sida, klickar du på Mina Dokument. Där finns Årsredovisningen att läsa.
För att spara på miljö och kostnader har vi valt att trycka upp ett begränsat antal.
Om du vill ha ett exemplar i handen går det att kvittera ut på kontoret fr.o.m. 20/5 må-to 8-12 eller torsdag 17-18. Vill du ha hjälp av en granne att hämta- skriv en enkel fullmakt att du ger din granne uppdraget att hämta ut ett ex. Ange då ditt namn och lägenhetsnummer på lappen.
Höjning av avgifterna från den 1/7
Då föreningens likviditet behöver förbättras kommer avgifterna att höjas med 7% från den 1/7. Vi har ett eftersatt underhåll som åtgärdats i förtid.
Se information från medlemsmötena om ekonomi mm som hölls i april, finns att titta på här
Dokumentet Årsredovisning finns att få digitalt genom att gå till portalen hsb.se på internet. Materialet finns tillgängligt på portalen eller på kontoret från den 20/5.
Logga in på Mitt HSB och välj Mina Sidor som ligger i menyraden högst upp
Därefter, i menyn på vänster sida, klickar du på Mina Dokument. Där finns Årsredovisningen att läsa.
För att spara på miljö och kostnader har vi valt att trycka upp ett begränsat antal.
Om du vill ha ett exemplar i handen går det att kvittera ut på kontoret fr.o.m. 20/5 må-to 8-12 eller torsdag 17-18. Vill du ha hjälp av en granne att hämta- skriv en enkel fullmakt att du ger din granne uppdraget att hämta ut ett ex. Ange då ditt namn och lägenhetsnummer på lappen.
Höjning av avgifterna från den 1/7
Då föreningens likviditet behöver förbättras kommer avgifterna att höjas med 7% från den 1/7. Vi har ett eftersatt underhåll som åtgärdats i förtid.
Se information från medlemsmötena om ekonomi mm som hölls i april, finns att titta på här
På gång på berget
Elutredning - Den är avslutad och kräver inga vidare åtgärder. Där det har varit hög förbrukning har det funnits naturliga förklaringar
Grillning- Nu börjar grillsäsongen- Trevligt sätt att umgås. Se gärna vad som gäller i regler på hemsidan. Viktigt att ta hänsyn till omkringboende.
Uteplatser och balkonger
Ett arbete med tydligare regler för uteplatser har tagits fram ursprungligen av en grupp medlemmar. Det arbetet har sedan behandlats. De medlemmar som har uteplatser resp. balkonger med markiser kommer att få teckna ett nyttjanderättsavtal. Detta för att tydliggöra lånet av rätten till marken utanför lägenheten vilket är fördelaktigt både för föreningen och lägenhetsinnehavaren. Mer information kommer till berörda lägenheter.
Humlor o bin. Nu sitter skyltar med anvisning om att inte klippa förrän blomningen är över.
Dessa kommer att flyttas vid behov när man ser vad som kommer upp i marken.
Grillning- Nu börjar grillsäsongen- Trevligt sätt att umgås. Se gärna vad som gäller i regler på hemsidan. Viktigt att ta hänsyn till omkringboende.
Uteplatser och balkonger
Ett arbete med tydligare regler för uteplatser har tagits fram ursprungligen av en grupp medlemmar. Det arbetet har sedan behandlats. De medlemmar som har uteplatser resp. balkonger med markiser kommer att få teckna ett nyttjanderättsavtal. Detta för att tydliggöra lånet av rätten till marken utanför lägenheten vilket är fördelaktigt både för föreningen och lägenhetsinnehavaren. Mer information kommer till berörda lägenheter.
Humlor o bin. Nu sitter skyltar med anvisning om att inte klippa förrän blomningen är över.
Dessa kommer att flyttas vid behov när man ser vad som kommer upp i marken.
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Nr 5, april 2024
Information
Utemiljö: Vi säger välkommen till vår nya underleverantör, Azalea, som tillträdde den 1/4.
Ni kanske redan har märkt att de har varit här och sopat bort allt grus i området på ett föredömligt sätt.
En ”gräskarta” som skall visa tydligt önskemål om ytor som ej skall klippas under en viss tid, har redan påbörjats med hjälp av gårdsrepresentanterna.
Med denna karta så kan Azalea bistå våra önskemål när det gäller att spara blommande växter tills blomningen är över.
Vi ber därför att man inte går fram och säger åt dem var de skall klippa och inte. Skulle det vara något som man tycker missats, mejla till [email protected].
På så sätt så kan man titta på det och eventuellt lägga till det till gräskartan.
Vatten: Vår vattenförbrukning har ökat en hel del här på berget och är högre hos oss än snittet av de föreningar i Nacka man jämfört med.
Nacka kommun tar även en hög avgift på vattnet. Tänk på att droppande kranar och gamla duschmunstycken som inte är snålspolande kan vara bovarna och att vi hjälps åt att spara på vattnet rent generellt.
Parkering: Tänk på att hålla dig inom din parkeringsruta i garaget. Det är trångt och vi är många som skall få plats. Har du fler än ett fordon på din parkeringsplats så behöver båda stå innanför linjen. Ta bort däck som förvaras i garagen, brandfara.
Ni kanske redan har märkt att de har varit här och sopat bort allt grus i området på ett föredömligt sätt.
En ”gräskarta” som skall visa tydligt önskemål om ytor som ej skall klippas under en viss tid, har redan påbörjats med hjälp av gårdsrepresentanterna.
Med denna karta så kan Azalea bistå våra önskemål när det gäller att spara blommande växter tills blomningen är över.
Vi ber därför att man inte går fram och säger åt dem var de skall klippa och inte. Skulle det vara något som man tycker missats, mejla till [email protected].
På så sätt så kan man titta på det och eventuellt lägga till det till gräskartan.
Vatten: Vår vattenförbrukning har ökat en hel del här på berget och är högre hos oss än snittet av de föreningar i Nacka man jämfört med.
Nacka kommun tar även en hög avgift på vattnet. Tänk på att droppande kranar och gamla duschmunstycken som inte är snålspolande kan vara bovarna och att vi hjälps åt att spara på vattnet rent generellt.
Parkering: Tänk på att hålla dig inom din parkeringsruta i garaget. Det är trångt och vi är många som skall få plats. Har du fler än ett fordon på din parkeringsplats så behöver båda stå innanför linjen. Ta bort däck som förvaras i garagen, brandfara.
På gång på berget
Grovsopor: hämtning kommer att ske söndagen den 26 maj. Anslag om tider mm kommer att annonseras på anslagstavlorna när det närmar sig. Ta tillfället i akt att röja i trapphus och källargångar.
Bredband: Nästa vecka kommer ett extra Infoblad om alla detaljer kring bredbandslösningen.
Med önskan om att våren ska komma snart!
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Bredband: Nästa vecka kommer ett extra Infoblad om alla detaljer kring bredbandslösningen.
Med önskan om att våren ska komma snart!
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Nr 4, mars 2024
Information
Ljuskärrsbergets årsstämma kommer att hållas måndagen den 3:e juni.
I ett tidigare Infoblad nämndes att annat datum som utgår.
Stämman kommer som vanligt att äga rum i Igelboda skolas aula och kallelse kommer att komma i god tid i förväg.
Ta tillfället i akt att ta del av bokslut och frågor som rör din förening!
På gång på berget
Informationsmöten
Snart är det dags för vårens Informationsmöten.
Vad kommer det att handla om? I huvudsak tre ämnen
Föreningens ekonomi
Underhåll
Bredband
Plats: Föreningslokalen.
Då det är ett begränsat antal platser där kommer anmälningslistor att läggas i hallen föreningslokalen Ljuskärrsvägen 5.
Du anmäler dig till ett av tillfällena, detta pga att så många som möjligt ska ha möjlighet att delta.
Du kan också anmäla dig på mail till [email protected]. Ange då två alternativ så kommer vår administratör att skriva upp dig på listan och återkomma med vilket datum du får komma.
Datum:
Måndag den 8/4 kl. 19.00
Onsdag den 10/4 kl. 19.00
Lördag den 13/4 kl. 14.00
Väl mött!
Vänliga hälsningar Styrelsen
Nr 3, februari-2 2024
Information
Inbrott: Vi i styrelsen tillsammans med vår förvaltare har diskuterat hur man går vidare med inbrotten. Man skall känna sig trygg i sitt hem och i området är en självklarhet, men hur gör vi det bäst?
Vaktbolag är tryggt, men också kostsamt och vi vill därför ställa frågan om Grannsamverkan skulle vara något som vi här på berget skulle vara intresserade av att starta.
Vi vill starta Grannsamverkan i området och då utses först en kontaktperson som blir länken mellan polisen och de övriga boende.
Efter att polisen kontaktats kallar de till informationsträff där boenderepresentanter utbildas och får en fördjupad kunskap om hur Grannsamverkan fungerar och vad som är viktigast i det fortsatta arbetet för att öka tryggheten och förebygga brott. I utbildningen kan även andra aktörer så som räddningstjänst, näringsliv och försäkringsbolag delta.
Vi planerar att kalla till möten i föreningslokalen om vad Grannsamverkan innebär när vi varit på utbildning hos polisen.
Parkering: Ett litet förtydligande gällande när någon ställt sig på din parkeringsplats.
Felanmäl det hos Parkit och ange reg.nr för den felparkerade bilen. Ställ dig sedan på en av gästparkeringarna. Om du mot förmodan skulle få en parkeringsbot så kontakta Parkit så makuleras den.
Du felanmäler till [email protected] eller ring till växeln på 08 – 125 05 000.
Papperskorgarna: Till slut en vädjan till oss alla som använder papperskorgarna längs med bygatan. Tryck gärna ner skräpet. Det ligger ofta skrymmande påsar efter hämtmat högst upp, vilket gör att papperskorgarna ser fulla ut och ger fåglarna en chans att slita ut det som ligger där. Papperkorgarna är heller absolut inte till för hushållssopor!
Dessa papperskorgar töms på måndagar.
Vaktbolag är tryggt, men också kostsamt och vi vill därför ställa frågan om Grannsamverkan skulle vara något som vi här på berget skulle vara intresserade av att starta.
Vi vill starta Grannsamverkan i området och då utses först en kontaktperson som blir länken mellan polisen och de övriga boende.
Efter att polisen kontaktats kallar de till informationsträff där boenderepresentanter utbildas och får en fördjupad kunskap om hur Grannsamverkan fungerar och vad som är viktigast i det fortsatta arbetet för att öka tryggheten och förebygga brott. I utbildningen kan även andra aktörer så som räddningstjänst, näringsliv och försäkringsbolag delta.
Vi planerar att kalla till möten i föreningslokalen om vad Grannsamverkan innebär när vi varit på utbildning hos polisen.
Parkering: Ett litet förtydligande gällande när någon ställt sig på din parkeringsplats.
Felanmäl det hos Parkit och ange reg.nr för den felparkerade bilen. Ställ dig sedan på en av gästparkeringarna. Om du mot förmodan skulle få en parkeringsbot så kontakta Parkit så makuleras den.
Du felanmäler till [email protected] eller ring till växeln på 08 – 125 05 000.
Papperskorgarna: Till slut en vädjan till oss alla som använder papperskorgarna längs med bygatan. Tryck gärna ner skräpet. Det ligger ofta skrymmande påsar efter hämtmat högst upp, vilket gör att papperskorgarna ser fulla ut och ger fåglarna en chans att slita ut det som ligger där. Papperkorgarna är heller absolut inte till för hushållssopor!
Dessa papperskorgar töms på måndagar.
På gång på berget
Lekplatser: Våra 2 lekplatser är inte igång igen fullt ut efter att vi fick nedslag på många saker. Detta beror inte på att vi inte prioriterat frågan utan att det är mycket nya regler gällande säkerhet att ta hänsyn till.
Vi vill veta om det finns intresse för att skapa en lekplatsgrupp som tar fram förslag på vad man skulle kunna göra i Båtparken.
Målet är att kunna använda den i sommar.
Intresseanmälan för att delta i gruppen för lekplatser skickas till [email protected]
Skriv Lekplatsgrupp som ämne och skicka in anmälan snart om du vill delta.
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Vi vill veta om det finns intresse för att skapa en lekplatsgrupp som tar fram förslag på vad man skulle kunna göra i Båtparken.
Målet är att kunna använda den i sommar.
Intresseanmälan för att delta i gruppen för lekplatser skickas till [email protected]
Skriv Lekplatsgrupp som ämne och skicka in anmälan snart om du vill delta.
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Nr 2, februari 2024
Information
Taken: I år kommer takrenoveringarna fortsätta. Under 2021-2022 har gårdarna A-F samt förskolan fått sina tak renoverade. Entreprenören som utförde detta fick även möjlighet att lämna pris på att fortsätta under 2023, då priset som lämnades var alldeles för högt togs beslut om att göra en ny upphandling. Upphandlingen är nu färdig och under de gårdarna som kommer utföras i år är M och N, vilka bedöms vara mest utsatta för väder och vind. Mer information och tidsplaner kommer aviseras inom närtid. Planerad start är i april.
Solceller: Under våren kommer även en förstudie om solceller utföras för att beräkna föreningens möjligheter och kapacitet för att kunna lägga med i framtida investeringsbudgetering.
Parkit: Det går att betala parkeringsavgiften med e-faktura. Gå in på din internetbank och anmäl där.
Solceller: Under våren kommer även en förstudie om solceller utföras för att beräkna föreningens möjligheter och kapacitet för att kunna lägga med i framtida investeringsbudgetering.
Parkit: Det går att betala parkeringsavgiften med e-faktura. Gå in på din internetbank och anmäl där.
På gång på berget
TV: Vårt avtal för TV med Tele2 sträcker sig 3 år framåt. I tjänsten ingår möjligheten att använda Tele2 play.
Garagen: Det finns mycket skräp och gamla bildäck i garagen. Ta bort detta då det är förbjudet att lagra någonting där och det är dessutom en brandrisk.
Ordningsregler: Titta gärna på dem, finns på här under O på A-Ö.
Röjning av växtlighet: Utmed ytterkanterna på den mark vi äger behöver vissa träd avverkas. Det kommer att ske under senvintern och är en följd av en motion som röstades igenom vid förra årets stämma. Vill du delta med idéer och synpunkter angående detta, skicka ett mail till [email protected] eller lägg en lapp med kontaktuppgifter i föreningens brevlåda vid kontoret.
Föreningens årsstämma: Den är planerad till onsdagen den 29:e maj.
Mer info och kallelse kommer.
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Garagen: Det finns mycket skräp och gamla bildäck i garagen. Ta bort detta då det är förbjudet att lagra någonting där och det är dessutom en brandrisk.
Ordningsregler: Titta gärna på dem, finns på här under O på A-Ö.
Röjning av växtlighet: Utmed ytterkanterna på den mark vi äger behöver vissa träd avverkas. Det kommer att ske under senvintern och är en följd av en motion som röstades igenom vid förra årets stämma. Vill du delta med idéer och synpunkter angående detta, skicka ett mail till [email protected] eller lägg en lapp med kontaktuppgifter i föreningens brevlåda vid kontoret.
Föreningens årsstämma: Den är planerad till onsdagen den 29:e maj.
Mer info och kallelse kommer.
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Nr 1, januari 2024
God fortsättning på det nya året!
Information
Motioner till årets stämma:
Blanketter finns nu att hitta på hemsidan under Verksamhet och årsstämma. De finns även att hämta vid kontoret Ljuskärrsvägen 5.
Lämna in senast den 29 februari och skriv en motion / blankett.
Sophantering:
Det har ju varit lite trassel med soptunnorna för restavfall som ni alla märkt och en temporär lösning är på plats. Vi arbetar för en bra permanent lösning för restavfallet.
Sortera glas och papper i de behållare som är avsedda för det, så räcker våra behållare för restavfall bättre till.
Hämtningen av matavfall har inte fungerat bra på senaste tiden, entreprenören har haft stora problem och det har varit besvärligt för alla.
Men i normala fall kan vi alla förbättra vår sortering och utnyttjandet av tunnorna för matavfall.
Så här ser det ofta ut dagen för tömning och det betyder att den kapacitet vi har, 4 tunnor / station räcker, men de utnyttjas inte på bästa sätt.
Allt kostar och kan vi bli bättre på att fylla upp alla tunnor och inte heller slänga plastpåsar i, som ger straffavgift, vore det jättebra.
Vi skickar också på nytt information till hemtjänstföretagen så att deras personal blir uppdaterad på vad som gäller här.
Blanketter finns nu att hitta på hemsidan under Verksamhet och årsstämma. De finns även att hämta vid kontoret Ljuskärrsvägen 5.
Lämna in senast den 29 februari och skriv en motion / blankett.
Sophantering:
Det har ju varit lite trassel med soptunnorna för restavfall som ni alla märkt och en temporär lösning är på plats. Vi arbetar för en bra permanent lösning för restavfallet.
Sortera glas och papper i de behållare som är avsedda för det, så räcker våra behållare för restavfall bättre till.
Hämtningen av matavfall har inte fungerat bra på senaste tiden, entreprenören har haft stora problem och det har varit besvärligt för alla.
Men i normala fall kan vi alla förbättra vår sortering och utnyttjandet av tunnorna för matavfall.
Så här ser det ofta ut dagen för tömning och det betyder att den kapacitet vi har, 4 tunnor / station räcker, men de utnyttjas inte på bästa sätt.
Allt kostar och kan vi bli bättre på att fylla upp alla tunnor och inte heller slänga plastpåsar i, som ger straffavgift, vore det jättebra.
Vi skickar också på nytt information till hemtjänstföretagen så att deras personal blir uppdaterad på vad som gäller här.
Andrahandsuthyrning:
På förekommen anledning får uthyrning i andra hand endast ske om styrelsen ger sitt samtycke. En förfrågan ska göras skriftligt och i ansökan ska skälet till uthyrningen anges. Det ska också stå vilken tid den ska pågå samt till vem lägenheten ska upplåtas. Styrelsen ger sitt samtycke för maximalt 6 månader i taget. Inför en ytterligare tid, utöver 6 månader, behöver ny ansökan göras och tillstånd till ny period ges av styrelsen om skälet är giltigt och enligt våra regler.
Om bostadsrättsinnehavaren hyr ut utan att ansöka om tillstånd eller överskrider den tid som man fått godkänd, kan avhysning av bostadsrättsinnehavaren ske.
Detta har inträffat under det gångna året.
Underhållsplanen:
Undersökande arbete fortgår för att fastställa skicket på stammar, fasader, garage, källare mm. Detta för att vi ska få en bild av vad som behöver prioriteras i första hand.
På förekommen anledning får uthyrning i andra hand endast ske om styrelsen ger sitt samtycke. En förfrågan ska göras skriftligt och i ansökan ska skälet till uthyrningen anges. Det ska också stå vilken tid den ska pågå samt till vem lägenheten ska upplåtas. Styrelsen ger sitt samtycke för maximalt 6 månader i taget. Inför en ytterligare tid, utöver 6 månader, behöver ny ansökan göras och tillstånd till ny period ges av styrelsen om skälet är giltigt och enligt våra regler.
Om bostadsrättsinnehavaren hyr ut utan att ansöka om tillstånd eller överskrider den tid som man fått godkänd, kan avhysning av bostadsrättsinnehavaren ske.
Detta har inträffat under det gångna året.
Underhållsplanen:
Undersökande arbete fortgår för att fastställa skicket på stammar, fasader, garage, källare mm. Detta för att vi ska få en bild av vad som behöver prioriteras i första hand.
På gång på berget
Upphämtning av granar:
Julgranar kan läggas längs med Bygatan senast 15 januari.
Vår fastighetsskötare kommer sedan att hämta dom. Släng alltså inte några granar efter sagda datum. En container är beställs för den specifika dagen.
Tunneln till golfbanan:
Vad händer på Ljuskärrsvägen nära tunneln? Jo, Nacka kommun har nu tagit över driften och ska byta ut belysningen och dra ny el. Vi har alltså inget ansvar eller några kostnader för tunneln längre.
Nu börjar det märkas att dagarna blir längre, härligt när ljuset kommer tillbaka!
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Julgranar kan läggas längs med Bygatan senast 15 januari.
Vår fastighetsskötare kommer sedan att hämta dom. Släng alltså inte några granar efter sagda datum. En container är beställs för den specifika dagen.
Tunneln till golfbanan:
Vad händer på Ljuskärrsvägen nära tunneln? Jo, Nacka kommun har nu tagit över driften och ska byta ut belysningen och dra ny el. Vi har alltså inget ansvar eller några kostnader för tunneln längre.
Nu börjar det märkas att dagarna blir längre, härligt när ljuset kommer tillbaka!
Med vänliga hälsningar Styrelsen