Vad har hänt under året?
Nr 14, december 2024
Vi närmar oss slutet på året och vill passa på att sammanfatta vad som hänt under 2024 samt dela viktig information inför jul och nyår.
Det har varit ett händelserikt år i föreningen, med många projekt och förbättringar som genomförts.
Takrenovering
Taken på M- och N-gårdarna har lagts om.
Undercentral för vatten och värme
En ny undercentral har installerats på K-gården för att förbättra vatten- och värmesystemet.
Syllbyte
Byten har gjorts vid port 7 samt i en lägenhet.
Kontrollmätning av dricksvatten
Kontrollmätning har gjorts och vi kan glädjande meddela att värdena ser mycket bra ut.
Underhållsplan
Flera utredningar har slutförts som en del av arbetet med att upprätta en långsiktig underhållsplan:
Förberedande arbete har inletts för ett nytt sophanteringssystem som lanseras under våren 2025.
Tvättstugor
Stämmobeslut om avgiftsbeläggning har genomförts.
Röjning av skogsbetesmark
Ett stämmobeslut som bidrar till en tryggare och mer tillgänglig miljö.
Blomningszoner
Oklippta gräsytor har införts för att stärka pollinering och stödja den biologiska mångfalden.
HSB Utemiljö
Vi har fått en ny underentreprenör, Azalea.
Ny förvaltare
Vi har välkomnat vår nya förvaltare Andreas från HSB.
Grannsamverkan mot brott
Arbetet med grannsamverkan har tagit fart och engagerar många medlemmar.
Informationsmöten
Vi har hållit möten för att välkomna och informera nya boende. Samt arrangerat en HLR-kurs.
Parkeringsplatser och garage
Linjer har målats om, och garagen har städats.
Fiber
Föreningens nya fiberlösning för bredband har tagits i bruk.
Viktig information inför Jul & Nyår
Felanmälan och mail
Under julveckorna 51-01 kommer svarsfrekvensen på mailen att vara begränsad. För ärenden, vänligen gör en felanmälan genom HSB under denna tid. Vid akuta ärenden, som t.ex. vattenläcka, stopp i avlopp eller liknande, kontakta fastighetsjouren, 08 - 695 00 00.
Container för inslagspapper
Den container som står vid E-gården kommer att öppnas på julafton för att slänga specifikt inslagspapper efter julklappsutdelningen. Observera att detta enbart gäller papper, ej frigolit, plast eller andra förpackningar, enbart inslagspapper. Slängs annat där kommer vi behöva betala en straffavgift, en avgift vi alla gemensamt kommer att behöva betala via avgiften.
Levande ljus och brandvarnare
I år har vi tyvärr fått erfara hur förödande en eld kan vara. Vi vill inte vara med om detta igen, så kom ihåg att släcka levande ljus när du går ifrån dem och kontrollera att dina brandvarnare fungerar. En liten insats kan rädda liv!
Sophantering
Som vi vet och tyvärr fått erfara för många gånger så kan årets klämdagar komma att skapa problem med soptömningen. Vi behöver hjälpas åt för att minimera problemen, under helgerna är det extra viktigt att trycka ner avfallet ordentligt i kärlen så att de blir fyllda längst in och utnyttja alla kärl. Ofta finns det plats i sopkärlens baksida när det ser ut som att de är fyllda på framsidan. Om kärlen är fulla, vänligen gör en felanmälan och avvakta med att slänga större mängder sopor tills de har blivit tömda. Fyll även ALLA tunnor för matsopor så att inte råttor och fåglar kommer åt. Förberedelserna för det nya sophanteringssystemet som lanseras våren 2025 är i full gång.
Tvättstugor
De nya bokningstavlorna i tvättstugorna är nu i drift och vi påminner om att även ej avbokade tvättpass debiteras. Kom också ihåg att kostnaden för tvättningen debiteras kvartalsvis, så den kommer släpande som en klumpsumma.
Elkostnader på senaste avin
De senaste elkostnaderna har varit ovanligt låga, det är faktiskt den lägsta kvartalskostnaden för gemensam el sedan 2015. Detta beror på historiskt låga elpriser under sommaren. Denna låga debitering är naturligtvis välkommen, men också tyvärr något tillfälligt. Vi kommer att få en högre kostnad under nästkommande kvartal eftersom vi då får kostnader för uppvärmningssäsongen.
Vi närmar oss slutet på året och vill passa på att sammanfatta vad som hänt under 2024 samt dela viktig information inför jul och nyår.
Det har varit ett händelserikt år i föreningen, med många projekt och förbättringar som genomförts.
Takrenovering
Taken på M- och N-gårdarna har lagts om.
Undercentral för vatten och värme
En ny undercentral har installerats på K-gården för att förbättra vatten- och värmesystemet.
Syllbyte
Byten har gjorts vid port 7 samt i en lägenhet.
Kontrollmätning av dricksvatten
Kontrollmätning har gjorts och vi kan glädjande meddela att värdena ser mycket bra ut.
Underhållsplan
Flera utredningar har slutförts som en del av arbetet med att upprätta en långsiktig underhållsplan:
- Utredning av stammar
- Utredning av fukt i mark och souterräng
- Statuskontroll av garage
- Utredning av införandet av solceller (på grund av motion angående elförbrukning)
Förberedande arbete har inletts för ett nytt sophanteringssystem som lanseras under våren 2025.
Tvättstugor
Stämmobeslut om avgiftsbeläggning har genomförts.
Röjning av skogsbetesmark
Ett stämmobeslut som bidrar till en tryggare och mer tillgänglig miljö.
Blomningszoner
Oklippta gräsytor har införts för att stärka pollinering och stödja den biologiska mångfalden.
HSB Utemiljö
Vi har fått en ny underentreprenör, Azalea.
Ny förvaltare
Vi har välkomnat vår nya förvaltare Andreas från HSB.
Grannsamverkan mot brott
Arbetet med grannsamverkan har tagit fart och engagerar många medlemmar.
Informationsmöten
Vi har hållit möten för att välkomna och informera nya boende. Samt arrangerat en HLR-kurs.
Parkeringsplatser och garage
Linjer har målats om, och garagen har städats.
Fiber
Föreningens nya fiberlösning för bredband har tagits i bruk.
Viktig information inför Jul & Nyår
Felanmälan och mail
Under julveckorna 51-01 kommer svarsfrekvensen på mailen att vara begränsad. För ärenden, vänligen gör en felanmälan genom HSB under denna tid. Vid akuta ärenden, som t.ex. vattenläcka, stopp i avlopp eller liknande, kontakta fastighetsjouren, 08 - 695 00 00.
Container för inslagspapper
Den container som står vid E-gården kommer att öppnas på julafton för att slänga specifikt inslagspapper efter julklappsutdelningen. Observera att detta enbart gäller papper, ej frigolit, plast eller andra förpackningar, enbart inslagspapper. Slängs annat där kommer vi behöva betala en straffavgift, en avgift vi alla gemensamt kommer att behöva betala via avgiften.
Levande ljus och brandvarnare
I år har vi tyvärr fått erfara hur förödande en eld kan vara. Vi vill inte vara med om detta igen, så kom ihåg att släcka levande ljus när du går ifrån dem och kontrollera att dina brandvarnare fungerar. En liten insats kan rädda liv!
Sophantering
Som vi vet och tyvärr fått erfara för många gånger så kan årets klämdagar komma att skapa problem med soptömningen. Vi behöver hjälpas åt för att minimera problemen, under helgerna är det extra viktigt att trycka ner avfallet ordentligt i kärlen så att de blir fyllda längst in och utnyttja alla kärl. Ofta finns det plats i sopkärlens baksida när det ser ut som att de är fyllda på framsidan. Om kärlen är fulla, vänligen gör en felanmälan och avvakta med att slänga större mängder sopor tills de har blivit tömda. Fyll även ALLA tunnor för matsopor så att inte råttor och fåglar kommer åt. Förberedelserna för det nya sophanteringssystemet som lanseras våren 2025 är i full gång.
Tvättstugor
De nya bokningstavlorna i tvättstugorna är nu i drift och vi påminner om att även ej avbokade tvättpass debiteras. Kom också ihåg att kostnaden för tvättningen debiteras kvartalsvis, så den kommer släpande som en klumpsumma.
Elkostnader på senaste avin
De senaste elkostnaderna har varit ovanligt låga, det är faktiskt den lägsta kvartalskostnaden för gemensam el sedan 2015. Detta beror på historiskt låga elpriser under sommaren. Denna låga debitering är naturligtvis välkommen, men också tyvärr något tillfälligt. Vi kommer att få en högre kostnad under nästkommande kvartal eftersom vi då får kostnader för uppvärmningssäsongen.
Information
Nr 13, december 2024
Parkit och drift i garagen
Parkit har nu tagit över driften av allt som rör våra garage, inklusive laddningssystemet för elbilar. Genom att samla allt under en leverantör hoppas vi på en smidigare hantering och bättre service för våra medlemmar. Berörda medlemmar som använder laddstationer kommer att få detaljerad information via e-post. Viktigt att ni anmäler e-postadress till Parkit. Detta är en viktig förändring som vi tror kommer att bidra till en bättre och mer effektiv hantering av våra garagefaciliteter.
Tvättstugor
De nya bokningstavlorna är nu i drift i samtliga tvättstugor. Även ej använda bokningar kommer att debiteras, så var nog med att avboka i tid om du inte kan använda din bokade tid.
Vi påminner om att kostnaden för tvätt kommer att debiteras kvartalsvis via avgiftsavin, vilket innebär att avgiften kommer släpande som en klumpsumma. Tänk på detta när du planerar dina tvättider.
Extra stämma
Protokollet från vår extra stämma som hölls den 20 november har nu publicerats och finns tillgängligt på föreningens hemsida. Det är också anslaget vid föreningslokalen för den som föredrar att läsa det där.
Klämdagar och soptömning
Vi vill uppmärksamma att klämdagar av erfarenhet kan skapa problem med soptömningen. Nu när det är ett år med extra många klämdagar runt jul och mellandagarna behöver vi hjälpas åt för att minimera problemen. Tänk på att slänga in avfallet ordentligt i kärlen så att de blir fyllda längst in och tryck ner det ordentligt. Om kärlen är fulla, vänligen gör en felanmälan och avvakta med att slänga större mängder sopor tills de har blivit tömda. Under våren 2025 kommer ett nytt sophanteringssystem att införas.
På gång på berget
SBA – Systematisk Brandskyddskontroll inledd
Vi har inlett arbetet med systematisk brandskyddskontroll (SBA) i våra byggnader. Detta är ett viktigt steg för att säkerställa att våra gemensamma utrymmen är säkra och uppfyller alla brandskyddsregler. Vi ber alla att hålla trapphus och gemensamma ytor fria från föremål för att underlätta kontrollen. Mer information om utfallet av kontrollen kommer framöver.
OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll) 2025
Påminnelse om att OVK just nu pågår i området. Det är mycket viktigt att släppa in inspektörerna när de kommer. Om du inte kan vara hemma vid den aviserade tiden, är det viktigt att du i förväg ringer och ombokar tiden. Observera att om ett återbesök krävs för att inspektören inte kunnat komma in i din lägenhet, kommer du att debiteras självkostnadspris om 3 500 kr.
En detaljerad tidsplan finns publicerad på hemsidan och i samtliga portuppgångar.
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Parkit och drift i garagen
Parkit har nu tagit över driften av allt som rör våra garage, inklusive laddningssystemet för elbilar. Genom att samla allt under en leverantör hoppas vi på en smidigare hantering och bättre service för våra medlemmar. Berörda medlemmar som använder laddstationer kommer att få detaljerad information via e-post. Viktigt att ni anmäler e-postadress till Parkit. Detta är en viktig förändring som vi tror kommer att bidra till en bättre och mer effektiv hantering av våra garagefaciliteter.
Tvättstugor
De nya bokningstavlorna är nu i drift i samtliga tvättstugor. Även ej använda bokningar kommer att debiteras, så var nog med att avboka i tid om du inte kan använda din bokade tid.
Vi påminner om att kostnaden för tvätt kommer att debiteras kvartalsvis via avgiftsavin, vilket innebär att avgiften kommer släpande som en klumpsumma. Tänk på detta när du planerar dina tvättider.
Extra stämma
Protokollet från vår extra stämma som hölls den 20 november har nu publicerats och finns tillgängligt på föreningens hemsida. Det är också anslaget vid föreningslokalen för den som föredrar att läsa det där.
Klämdagar och soptömning
Vi vill uppmärksamma att klämdagar av erfarenhet kan skapa problem med soptömningen. Nu när det är ett år med extra många klämdagar runt jul och mellandagarna behöver vi hjälpas åt för att minimera problemen. Tänk på att slänga in avfallet ordentligt i kärlen så att de blir fyllda längst in och tryck ner det ordentligt. Om kärlen är fulla, vänligen gör en felanmälan och avvakta med att slänga större mängder sopor tills de har blivit tömda. Under våren 2025 kommer ett nytt sophanteringssystem att införas.
På gång på berget
SBA – Systematisk Brandskyddskontroll inledd
Vi har inlett arbetet med systematisk brandskyddskontroll (SBA) i våra byggnader. Detta är ett viktigt steg för att säkerställa att våra gemensamma utrymmen är säkra och uppfyller alla brandskyddsregler. Vi ber alla att hålla trapphus och gemensamma ytor fria från föremål för att underlätta kontrollen. Mer information om utfallet av kontrollen kommer framöver.
OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll) 2025
Påminnelse om att OVK just nu pågår i området. Det är mycket viktigt att släppa in inspektörerna när de kommer. Om du inte kan vara hemma vid den aviserade tiden, är det viktigt att du i förväg ringer och ombokar tiden. Observera att om ett återbesök krävs för att inspektören inte kunnat komma in i din lägenhet, kommer du att debiteras självkostnadspris om 3 500 kr.
En detaljerad tidsplan finns publicerad på hemsidan och i samtliga portuppgångar.
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Information
Nr 12, november 2024
Extra stämma
Vi vill informera om att en extra stämma kommer att hållas onsdagen den 20 november. Detta är ett viktigt tillfälle för alla medlemmar att påverka föreningens framtid och göra sina röster hörda. Som medlem har du möjlighet att delta i viktiga beslut och bidra med dina åsikter i frågor som rör vår förening. Separat kallelse med dagordning och detaljerad information kommer att skickas ut inom kort, och vi uppmuntrar starkt att så många som möjligt deltar i mötet.
Lån av Apple TV
Föreningen har fått låna 10st Apple TV-enheter från vår fiberleverantör för att testas av våra medlemmar. Låneperioden är 3 veckor. Om du är intresserad av att delta i testningen, vänligen skicka in en intresseanmälan till [email protected].
HLR-Kurs
För alla som är intresserade av att delta i en HLR-kurs, planeras två datum: måndagen den 25 november klockan 18:00 och onsdagen den 11 december klockan 18:00. Kursen är helt kostnadsfri och man kommer att kunna anmäla sig via en länk på vår hemsida. Kursen hålls av instruktör från Röda korset.
Undersökning av Garage
En besiktningsman har nyligen genomfört en undersökning av skicket på våra garage och studien visade glädjande resultat. Garagen är i bättre skick än förväntat och inga större åtgärder behövs just nu. Tack till alla som varit med och bidragit till att garagen hålls i gott skick!
Uppdatera kontaktuppgifter i HSB-portalen
Vi uppmanar alla medlemmar att uppdatera sina kontaktuppgifter i HSB-portalen.
För att göra detta, logga in på HSB-portalen, klicka på "Min profil" i övre menyn, välj "Kontaktuppgifter" och klicka därefter på "Spara ändringar". Detta för att förvaltningen, vid behov, lättare ska kunna kommunicera direkt med medlemmar
Cyklar på gårdar
Snart är det dags för årets första snö och för att snöröjningen ska vara möjlig måste alla cyklar ställas i källarförråden och cykelställen plockas bort innan första snöfallet. Detta för att alla asfaltsytor ska kunna plogas ordentligt och snön kunna samlas upp någonstans på gården.
Vägbulorna tas också bort snart och vi ber då alla att fortsätta köra sakta och inte ta in bilen i området i onödan.
På gång på berget
Grannsamverkan mot brott
Arbetet med grannsamverkan fortskrider. Vi har varit på ett grannsamverkansmöte hos polisen om hur vi kan förbättra tryggheten i vårt område. Efter detta möte höll vi även ett informationsmöte med samtliga gårdsrepresentanter, som nu för vidare informationen till respektive gård. Gårdsrepresentanterna har fått i uppdrag att skapa kontaktlistor för de boende som vill vara med i Grannsamverkansgruppen. Dessa representanter kommer att vara kontakten mellan polisen, medlemmarna, styrelsen och förvaltaren i frågor som rör Grannsamverkan.
Grannsamverkan handlar förutom att förebygga brottslighet även att upprätthålla en fin utemiljö. Felanmäl om ni ser klotter eller annat som drar ner vårt område. Plocka gärna upp skräp på fel ställe och överfyll inte fulla sopkärl. Vi kan alla hjälpas åt att både göra vårt område trevligt och säkrare. En presentation vad Grannsamverkan innebär i stort finns också på vår hemsida.
OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll) 2025
Det är snart dags för en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) i våra byggnader. Separata aviseringar kommer att skickas ut med exakta datum för när besiktningen genomförs i respektive lägenhet. Det är mycket viktigt att släppa in inspektörerna när de kommer. Har du inte möjlighet att släppa in inspektörerna när de aviserat att de kommer är det mycket viktigt att du i förväg ringer och ombokar. Observera att om ett återbesök krävs på grund av att inspektören inte kunnat komma in i din lägenhet, kommer du att debiteras detta på självkostnadspris om 3 500kr
Debitering av Tvättstugor
Arbetet med att implementera 2022 års stämmobeslut om avgiftsbelagda tvättstugor har nu påbörjats. Det är företaget Säkerhetsintegrering AB som installerar bokningssystem i de övriga två tvättstugorna och bokningstavlorna kommer att tas i bruk den 1 december. Instruktioner för bokning via det digitala bokningssystemet kommer att finnas både på hemsidan, samtliga anslagstavlor och i samtliga tvättstugor.
Från och med den 1 december kommer en kostnad på 50 kr per tvättpass att debiteras kvartalsvis i efterhand. Observera att nu, de första tre månaderna, blir det väldigt viktigt att ni tänker på att kostnaden kommer i efterhand som en klumpsumma. Om du tvättar en gång i veckan blir påslaget på avgiften cirka 600 kr per kvartal.
Tvättstugeavgiften kommer att gå till kostnader för tvättstugornas vatten, underhåll av maskiner och elförbrukning. I och med denna lösning börjar föreningens kostnader att fördelas mer rättvist mellan oss medlemmar, man betalar för det man använder, då utgifterna för tvättstugan tas bort från de gemensamma elkostnaderna.
Vi önskar en fin avslutning på hösten!
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Extra stämma
Vi vill informera om att en extra stämma kommer att hållas onsdagen den 20 november. Detta är ett viktigt tillfälle för alla medlemmar att påverka föreningens framtid och göra sina röster hörda. Som medlem har du möjlighet att delta i viktiga beslut och bidra med dina åsikter i frågor som rör vår förening. Separat kallelse med dagordning och detaljerad information kommer att skickas ut inom kort, och vi uppmuntrar starkt att så många som möjligt deltar i mötet.
Lån av Apple TV
Föreningen har fått låna 10st Apple TV-enheter från vår fiberleverantör för att testas av våra medlemmar. Låneperioden är 3 veckor. Om du är intresserad av att delta i testningen, vänligen skicka in en intresseanmälan till [email protected].
HLR-Kurs
För alla som är intresserade av att delta i en HLR-kurs, planeras två datum: måndagen den 25 november klockan 18:00 och onsdagen den 11 december klockan 18:00. Kursen är helt kostnadsfri och man kommer att kunna anmäla sig via en länk på vår hemsida. Kursen hålls av instruktör från Röda korset.
Undersökning av Garage
En besiktningsman har nyligen genomfört en undersökning av skicket på våra garage och studien visade glädjande resultat. Garagen är i bättre skick än förväntat och inga större åtgärder behövs just nu. Tack till alla som varit med och bidragit till att garagen hålls i gott skick!
Uppdatera kontaktuppgifter i HSB-portalen
Vi uppmanar alla medlemmar att uppdatera sina kontaktuppgifter i HSB-portalen.
För att göra detta, logga in på HSB-portalen, klicka på "Min profil" i övre menyn, välj "Kontaktuppgifter" och klicka därefter på "Spara ändringar". Detta för att förvaltningen, vid behov, lättare ska kunna kommunicera direkt med medlemmar
Cyklar på gårdar
Snart är det dags för årets första snö och för att snöröjningen ska vara möjlig måste alla cyklar ställas i källarförråden och cykelställen plockas bort innan första snöfallet. Detta för att alla asfaltsytor ska kunna plogas ordentligt och snön kunna samlas upp någonstans på gården.
Vägbulorna tas också bort snart och vi ber då alla att fortsätta köra sakta och inte ta in bilen i området i onödan.
På gång på berget
Grannsamverkan mot brott
Arbetet med grannsamverkan fortskrider. Vi har varit på ett grannsamverkansmöte hos polisen om hur vi kan förbättra tryggheten i vårt område. Efter detta möte höll vi även ett informationsmöte med samtliga gårdsrepresentanter, som nu för vidare informationen till respektive gård. Gårdsrepresentanterna har fått i uppdrag att skapa kontaktlistor för de boende som vill vara med i Grannsamverkansgruppen. Dessa representanter kommer att vara kontakten mellan polisen, medlemmarna, styrelsen och förvaltaren i frågor som rör Grannsamverkan.
Grannsamverkan handlar förutom att förebygga brottslighet även att upprätthålla en fin utemiljö. Felanmäl om ni ser klotter eller annat som drar ner vårt område. Plocka gärna upp skräp på fel ställe och överfyll inte fulla sopkärl. Vi kan alla hjälpas åt att både göra vårt område trevligt och säkrare. En presentation vad Grannsamverkan innebär i stort finns också på vår hemsida.
OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll) 2025
Det är snart dags för en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) i våra byggnader. Separata aviseringar kommer att skickas ut med exakta datum för när besiktningen genomförs i respektive lägenhet. Det är mycket viktigt att släppa in inspektörerna när de kommer. Har du inte möjlighet att släppa in inspektörerna när de aviserat att de kommer är det mycket viktigt att du i förväg ringer och ombokar. Observera att om ett återbesök krävs på grund av att inspektören inte kunnat komma in i din lägenhet, kommer du att debiteras detta på självkostnadspris om 3 500kr
Debitering av Tvättstugor
Arbetet med att implementera 2022 års stämmobeslut om avgiftsbelagda tvättstugor har nu påbörjats. Det är företaget Säkerhetsintegrering AB som installerar bokningssystem i de övriga två tvättstugorna och bokningstavlorna kommer att tas i bruk den 1 december. Instruktioner för bokning via det digitala bokningssystemet kommer att finnas både på hemsidan, samtliga anslagstavlor och i samtliga tvättstugor.
Från och med den 1 december kommer en kostnad på 50 kr per tvättpass att debiteras kvartalsvis i efterhand. Observera att nu, de första tre månaderna, blir det väldigt viktigt att ni tänker på att kostnaden kommer i efterhand som en klumpsumma. Om du tvättar en gång i veckan blir påslaget på avgiften cirka 600 kr per kvartal.
Tvättstugeavgiften kommer att gå till kostnader för tvättstugornas vatten, underhåll av maskiner och elförbrukning. I och med denna lösning börjar föreningens kostnader att fördelas mer rättvist mellan oss medlemmar, man betalar för det man använder, då utgifterna för tvättstugan tas bort från de gemensamma elkostnaderna.
Vi önskar en fin avslutning på hösten!
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Information
Nr 11, oktober 2024
Grovsopor
Hämtning av grovsopor kommer att ske söndagen den 27 oktober. Anslag om exakta tider kommer att annonseras på anslagstavlorna.
Systematisk brandskyddsgenomgång
Inom kort kommer en systematisk brandskyddsgenomgång (SBA) att göras i alla hus. Inför detta måste alla trapphus vara helt tömda på föremål. Om trapphusen inte är tömda kommer föreningen att behöva anlita extern hjälp för att ta bort skräp, vilket innebär en onödig kostnad för oss alla. Vi vill också passa på att varna för riskerna med stora litiumbatterier, som kan orsaka allvarliga bränder. Förvara dessa på ett säkert sätt och följ säkerhetsföreskrifter noga.
Avstängning Bygatan
Vi vill informera om att en liten bit högst upp av Bygatan, kommer att behöva stängas av om cirka tre veckor. Avstängningen beror på ett saneringsarbete i huset som tidigare brann. Arbetet väntas ta ett par dagar, vi ber om er förståelse för de tillfälliga störningarna detta kan innebära. Information om detaljerade tider kommer att annonseras på hemsidan när det närmar sig.
På gång på berget
Summering av trädavverkning
Den planerade utglesningen av träd mot golfbanan, som beslutades på en tidigare stämma, påbörjades den 17 september. Arbetet har kommunicerats på varje plats, vi tackar alla som gett sina åsikter. David har tagit hänsyn till alla berörda medlemmars synpunkter och genomfört projektet på ett demokratiskt sätt.
Vi har haft en tillfällig upplagring ute på Ljuskärrsvägen tills träden flisats och transporteras bort, i skrivande stund är det bara en resthög som är kvar där. Denna flis har vi kunnat sälja, och då också kunnat få ett mycket välkommet tillskott till föreningens kassa.
Tack vare detta arbete finns nu goda förutsättningar för att plantera nya, vackra fruktträd i området som inte blir så höga och släpper förbi mer sol i framtiden.
Extra stämma under planering
En extra stämma är för närvarande under planering. Detta kommer att vara ett viktigt tillfälle för alla medlemmar att delta och ta del av de frågor som är aktuella för föreningen. En formell kallelse kommer att skickas ut i god tid, och vi hoppas att så många som möjligt kan delta.
Debitering av Tvättstugor
Vi har nu utvärderat det nya bokningssystemet som använts i mellersta tvättstugan. Detta system kommer snart att implementeras i de övriga två tvättstugorna och i samband med det kommer vi att kunna avgiftsbelägga användningen av tvättstugan. Mer information om detta kommer att komma löpande i kommande utskick.
Vi önskar en fortsatt fin höst!
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Grovsopor
Hämtning av grovsopor kommer att ske söndagen den 27 oktober. Anslag om exakta tider kommer att annonseras på anslagstavlorna.
Systematisk brandskyddsgenomgång
Inom kort kommer en systematisk brandskyddsgenomgång (SBA) att göras i alla hus. Inför detta måste alla trapphus vara helt tömda på föremål. Om trapphusen inte är tömda kommer föreningen att behöva anlita extern hjälp för att ta bort skräp, vilket innebär en onödig kostnad för oss alla. Vi vill också passa på att varna för riskerna med stora litiumbatterier, som kan orsaka allvarliga bränder. Förvara dessa på ett säkert sätt och följ säkerhetsföreskrifter noga.
Avstängning Bygatan
Vi vill informera om att en liten bit högst upp av Bygatan, kommer att behöva stängas av om cirka tre veckor. Avstängningen beror på ett saneringsarbete i huset som tidigare brann. Arbetet väntas ta ett par dagar, vi ber om er förståelse för de tillfälliga störningarna detta kan innebära. Information om detaljerade tider kommer att annonseras på hemsidan när det närmar sig.
På gång på berget
Summering av trädavverkning
Den planerade utglesningen av träd mot golfbanan, som beslutades på en tidigare stämma, påbörjades den 17 september. Arbetet har kommunicerats på varje plats, vi tackar alla som gett sina åsikter. David har tagit hänsyn till alla berörda medlemmars synpunkter och genomfört projektet på ett demokratiskt sätt.
Vi har haft en tillfällig upplagring ute på Ljuskärrsvägen tills träden flisats och transporteras bort, i skrivande stund är det bara en resthög som är kvar där. Denna flis har vi kunnat sälja, och då också kunnat få ett mycket välkommet tillskott till föreningens kassa.
Tack vare detta arbete finns nu goda förutsättningar för att plantera nya, vackra fruktträd i området som inte blir så höga och släpper förbi mer sol i framtiden.
Extra stämma under planering
En extra stämma är för närvarande under planering. Detta kommer att vara ett viktigt tillfälle för alla medlemmar att delta och ta del av de frågor som är aktuella för föreningen. En formell kallelse kommer att skickas ut i god tid, och vi hoppas att så många som möjligt kan delta.
Debitering av Tvättstugor
Vi har nu utvärderat det nya bokningssystemet som använts i mellersta tvättstugan. Detta system kommer snart att implementeras i de övriga två tvättstugorna och i samband med det kommer vi att kunna avgiftsbelägga användningen av tvättstugan. Mer information om detta kommer att komma löpande i kommande utskick.
Vi önskar en fortsatt fin höst!
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Information
Nr 10, september 2024
Hantering av Big Bags
Vi vill återigen påminna alla om att Big Bags inte får innehålla jord, sten eller liknande material och får inte överlastas. Om de är för tunga kommer de inte att hämtas. Behöver du göra dig av med större mängd växtavfall, finns det en container utanför E-gården som kan användas för detta ändamål.
Utredning av avloppsstammar
Vi förstår att många av er har frågor kring stammarna i fastigheterna. Just nu pågår en omfattande utredning för att bedöma skicket på stammarna och vilka åtgärder som behöver prioriteras framöver. I nuläget har vi ingen fastställd tidsplan eller specifika åtgärder att presentera, men vi kommer att hålla er informerade och uppdatera löpande så snart vi vet mer.
Viktigt! Vi ber alla medlemmar att avvakta med badrumsrenoveringar tills det finns en klar tidsplan och åtgärdsplan för stambytet. Att påbörja en renovering kort tid innan stammarna byts är onödigt då allt jobb behöver göras om vid ett stambyte.
Tack för ert tålamod i den här frågan!
Solceller
Vi har genomfört en utredning kring möjligheten att installera solceller för att minska föreningens energikostnader. Tyvärr har utredningen visat att byggnadernas konstruktion inte lämpar sig för installation av solceller. Därför har vi beslutat att inte gå vidare med solcellsprojektet i dagsläget.
På gång på berget
Trädhuggning
Tidigare stämmobeslut om utglesning av träd mot golfbanan genomförs med start tisdag den 17 september. Det är kommunicerat på varje plats där synpunkter inkommit.
Gå inte nära ljud från motorsåg eller den traktor som kommer köra ut nedsågade träd till Ljuskärrsvägen. Vi hyr där mark av kommunen för upplag tills det flisas och körs bort i oktober.
Återkoppling på detta hänvisas till [email protected].
De som jobbar kan vid tillfälle få erhålla uppskattning men synpunkter i övrigt tar styrelsen hand om via mailen.
Extra stämma under planering
Vi planerar att hålla en extra stämma inom de närmaste månaderna. Detta kommer att vara ett viktigt tillfälle för alla medlemmar att delta och ta del av de frågor som är aktuella för föreningen. En formell kallelse kommer att skickas ut i god tid, och vi hoppas att så många som möjligt kan delta.
Uppskjutet medlemsmöte
Som tidigare kommunicerats har styrelsen som mål att hålla två medlemsmöten per år. Tyvärr måste vi meddela att höstens medlemsmöte kommer att skjutas upp. Anledningen till det är att vi behöver mer beslutsunderlag innan vi kan fatta välgrundade beslutför fler viktiga frågor, så som underhållsprioritering och liknande. Då vi fortfarande är i en beslutsprocess finns det tyvärr i dagsläget ingen ytterligare information att ge än den som kommuniceras ut i informationsbreven. Vi återkommer med ett nytt datum så fort vi har konkret information att presentera.
Vi önskar en fin höst!
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Vi vill återigen påminna alla om att Big Bags inte får innehålla jord, sten eller liknande material och får inte överlastas. Om de är för tunga kommer de inte att hämtas. Behöver du göra dig av med större mängd växtavfall, finns det en container utanför E-gården som kan användas för detta ändamål.
Utredning av avloppsstammar
Vi förstår att många av er har frågor kring stammarna i fastigheterna. Just nu pågår en omfattande utredning för att bedöma skicket på stammarna och vilka åtgärder som behöver prioriteras framöver. I nuläget har vi ingen fastställd tidsplan eller specifika åtgärder att presentera, men vi kommer att hålla er informerade och uppdatera löpande så snart vi vet mer.
Viktigt! Vi ber alla medlemmar att avvakta med badrumsrenoveringar tills det finns en klar tidsplan och åtgärdsplan för stambytet. Att påbörja en renovering kort tid innan stammarna byts är onödigt då allt jobb behöver göras om vid ett stambyte.
Tack för ert tålamod i den här frågan!
Solceller
Vi har genomfört en utredning kring möjligheten att installera solceller för att minska föreningens energikostnader. Tyvärr har utredningen visat att byggnadernas konstruktion inte lämpar sig för installation av solceller. Därför har vi beslutat att inte gå vidare med solcellsprojektet i dagsläget.
På gång på berget
Trädhuggning
Tidigare stämmobeslut om utglesning av träd mot golfbanan genomförs med start tisdag den 17 september. Det är kommunicerat på varje plats där synpunkter inkommit.
Gå inte nära ljud från motorsåg eller den traktor som kommer köra ut nedsågade träd till Ljuskärrsvägen. Vi hyr där mark av kommunen för upplag tills det flisas och körs bort i oktober.
Återkoppling på detta hänvisas till [email protected].
De som jobbar kan vid tillfälle få erhålla uppskattning men synpunkter i övrigt tar styrelsen hand om via mailen.
Extra stämma under planering
Vi planerar att hålla en extra stämma inom de närmaste månaderna. Detta kommer att vara ett viktigt tillfälle för alla medlemmar att delta och ta del av de frågor som är aktuella för föreningen. En formell kallelse kommer att skickas ut i god tid, och vi hoppas att så många som möjligt kan delta.
Uppskjutet medlemsmöte
Som tidigare kommunicerats har styrelsen som mål att hålla två medlemsmöten per år. Tyvärr måste vi meddela att höstens medlemsmöte kommer att skjutas upp. Anledningen till det är att vi behöver mer beslutsunderlag innan vi kan fatta välgrundade beslutför fler viktiga frågor, så som underhållsprioritering och liknande. Då vi fortfarande är i en beslutsprocess finns det tyvärr i dagsläget ingen ytterligare information att ge än den som kommuniceras ut i informationsbreven. Vi återkommer med ett nytt datum så fort vi har konkret information att presentera.
Vi önskar en fin höst!
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Information
Nr 9, augusti 2024
Hantering av Big Bags
Vi vill påminna alla om att Big Bags inte får innehålla jord, sten eller liknande material och får inte överlastas. Om de är för tunga kommer de inte att hämtas. Behöver du göra dig av med större mängd växtavfall, finns det en container utanför E-gården som kan användas för detta ändamål.
Status efter branden på N-gården
Efter branden på N-gården har samtliga lägenheter evakuerats på lösöre i början av juli, vilket möjliggjorde att den inre rivningen av ytskikt kunde påbörjas. Parallellt med detta har taket rensats från sot och brandrester. I augusti har den invändiga rivningen fortsatt och avfuktningen av betongstommen har inletts. Avfuktningen beräknas pågå i minst 2-3 månader innan arbeten med återställning kan påbörjas.
Håll porten stängd
Nu när det börjar bli kallare vill vi påminna om att porten alltid ska vara stängd på kvällarna. Öppna portar leder till ökad energikonsumtion och högre kostnader, och det kan dessutom ge oönskade besökare tillgång till våra byggnader. Var noga med att kontrollera att porten är stängd när du går in eller ut.
På gång på berget
Friläggning av växter vid fasader
Växterna längs med alla fasader, inklusive inne på gårdarna, kommer att friläggas med början nu och pågå till slutet av september. Arbetet innebär att växterna kommer att tas bort 40 cm ut från fasaderna för att säkerställa en god ventilation och minska risken för fuktskador.
Grannsamverkan
Vi arbetar aktivt för att få till en grannsamverkan i området. Detta är ett viktigt steg för att öka tryggheten och gemenskapen i vårt bostadsområde. Mer information kommer att skickas ut när vi har fler detaljer på plats.
Trädhuggning
Tidigare stämmobeslut om utglesning av träd mot golfbanan är i planering och troligen snart genomförande. Ni som anmält synpunkter får återkoppling per telefon inom kort.
Byte av förvaltare
Vår förvaltare Marcus kommer att sluta, vilket vi tycker är tråkigt, då han har varit en stor tillgång för föreningen. Vi önskar honom all lycka i framtiden!
Andreas Olsson kommer att ta över som förvaltare, och vi har stort förtroende för att han kommer att göra ett utmärkt jobb och fylla de stora skorna som Marcus lämnar efter sig.
Andreas går att nå på mailadress [email protected]
Vi önskar en fortsatt fin avslutning på sommaren!
Vänliga hälsningar Styrelsen
Vi vill påminna alla om att Big Bags inte får innehålla jord, sten eller liknande material och får inte överlastas. Om de är för tunga kommer de inte att hämtas. Behöver du göra dig av med större mängd växtavfall, finns det en container utanför E-gården som kan användas för detta ändamål.
Status efter branden på N-gården
Efter branden på N-gården har samtliga lägenheter evakuerats på lösöre i början av juli, vilket möjliggjorde att den inre rivningen av ytskikt kunde påbörjas. Parallellt med detta har taket rensats från sot och brandrester. I augusti har den invändiga rivningen fortsatt och avfuktningen av betongstommen har inletts. Avfuktningen beräknas pågå i minst 2-3 månader innan arbeten med återställning kan påbörjas.
Håll porten stängd
Nu när det börjar bli kallare vill vi påminna om att porten alltid ska vara stängd på kvällarna. Öppna portar leder till ökad energikonsumtion och högre kostnader, och det kan dessutom ge oönskade besökare tillgång till våra byggnader. Var noga med att kontrollera att porten är stängd när du går in eller ut.
På gång på berget
Friläggning av växter vid fasader
Växterna längs med alla fasader, inklusive inne på gårdarna, kommer att friläggas med början nu och pågå till slutet av september. Arbetet innebär att växterna kommer att tas bort 40 cm ut från fasaderna för att säkerställa en god ventilation och minska risken för fuktskador.
Grannsamverkan
Vi arbetar aktivt för att få till en grannsamverkan i området. Detta är ett viktigt steg för att öka tryggheten och gemenskapen i vårt bostadsområde. Mer information kommer att skickas ut när vi har fler detaljer på plats.
Trädhuggning
Tidigare stämmobeslut om utglesning av träd mot golfbanan är i planering och troligen snart genomförande. Ni som anmält synpunkter får återkoppling per telefon inom kort.
Byte av förvaltare
Vår förvaltare Marcus kommer att sluta, vilket vi tycker är tråkigt, då han har varit en stor tillgång för föreningen. Vi önskar honom all lycka i framtiden!
Andreas Olsson kommer att ta över som förvaltare, och vi har stort förtroende för att han kommer att göra ett utmärkt jobb och fylla de stora skorna som Marcus lämnar efter sig.
Andreas går att nå på mailadress [email protected]
Vi önskar en fortsatt fin avslutning på sommaren!
Vänliga hälsningar Styrelsen
Information
Nr 8, juli 2024
Protokoll från årsstämman som hölls den 3/6 finns nu tillgängligt på föreningens hemsida (Du hittar den under fliken verksamhet och föreningsstämma)
Det kommer att hållas en extra stämma i början på hösten. Datum för detta är ännu inte bestämt. Kallelse kommer att skickas ut god tid innan.
Sophantering under sommaren: Tömning av restavfall sker på måndagar, onsdagar och fredagar. Matavfall töms måndag och torsdag. Tömning ska ske oberoende av helgdagar.
Om detta skulle fallera vid något tillfälle, snälla gör en felanmälan.
Vid tillfällen tömningen uteblivit måste vi alla hjälpas åt att låta bli att stapla sopor i och utanför överfulla kärl.
Snälla, vänta med att kasta soporna. I värsta fall är det bättre att lägga matavfall i restavfall, och göra en felanmälan. Sopor utanför kärlen drar till sig massor av diverse skadedjur och framför allt får vi straffavgifter som belastar föreningens ekonomi helt i onödan.
Vattning: Vi hoppas på en lagom blandning av sol och regn i sommar så att vi inte behöver vattna så mycket. Om man ska vattna är det bäst att göra det kvällstid, då växterna får mer tid att absorbera vattnet innan temperaturen stiger och avdunstningen är mindre.
Nu när värmen är här är det inte bara växter som behöver vatten. Med tanke på våra äldre medlemmar vill vi påminna om att dricka mycket vatten. Försök att dricka regelbundet, även om du inte känner dig törstig, och variera vätskeintaget med juice eller vattenrika frukter. Att hålla sig hydrerad är viktigt för att må bra i sommarvärmen!
På gång på berget
Sommartid även på kontoret
Brf-mailen kommer att läsas oregelbundet under semestertider (v. 29–32)
Skulle något uppkomma under semestertider, skicka in en felanmälan till HSB för snabbare hantering. Felanmälan görs från vår hemsida.
Gästlägenheterna är uthyrda mellan 10/7 och 14/8.
Vår förvaltning kommer att ha semestervikarier under ordinarie förvaltares och fastighetsskötares semester.
Kontaktuppgifter till dem finns förutom på hemsidan, i varje portuppgång.
Vår fastighetsjour hanterar enbart mycket akuta ärenden gällande tex vattenläckor eller skador som inte kan vänta, alltså inte eventuella störningshändelser och liknande.
Vi önskar alla en trevlig sommar!
Vänliga hälsningar Styrelsen
Det kommer att hållas en extra stämma i början på hösten. Datum för detta är ännu inte bestämt. Kallelse kommer att skickas ut god tid innan.
Sophantering under sommaren: Tömning av restavfall sker på måndagar, onsdagar och fredagar. Matavfall töms måndag och torsdag. Tömning ska ske oberoende av helgdagar.
Om detta skulle fallera vid något tillfälle, snälla gör en felanmälan.
Vid tillfällen tömningen uteblivit måste vi alla hjälpas åt att låta bli att stapla sopor i och utanför överfulla kärl.
Snälla, vänta med att kasta soporna. I värsta fall är det bättre att lägga matavfall i restavfall, och göra en felanmälan. Sopor utanför kärlen drar till sig massor av diverse skadedjur och framför allt får vi straffavgifter som belastar föreningens ekonomi helt i onödan.
Vattning: Vi hoppas på en lagom blandning av sol och regn i sommar så att vi inte behöver vattna så mycket. Om man ska vattna är det bäst att göra det kvällstid, då växterna får mer tid att absorbera vattnet innan temperaturen stiger och avdunstningen är mindre.
Nu när värmen är här är det inte bara växter som behöver vatten. Med tanke på våra äldre medlemmar vill vi påminna om att dricka mycket vatten. Försök att dricka regelbundet, även om du inte känner dig törstig, och variera vätskeintaget med juice eller vattenrika frukter. Att hålla sig hydrerad är viktigt för att må bra i sommarvärmen!
På gång på berget
Sommartid även på kontoret
Brf-mailen kommer att läsas oregelbundet under semestertider (v. 29–32)
Skulle något uppkomma under semestertider, skicka in en felanmälan till HSB för snabbare hantering. Felanmälan görs från vår hemsida.
Gästlägenheterna är uthyrda mellan 10/7 och 14/8.
Vår förvaltning kommer att ha semestervikarier under ordinarie förvaltares och fastighetsskötares semester.
Kontaktuppgifter till dem finns förutom på hemsidan, i varje portuppgång.
Vår fastighetsjour hanterar enbart mycket akuta ärenden gällande tex vattenläckor eller skador som inte kan vänta, alltså inte eventuella störningshändelser och liknande.
Vi önskar alla en trevlig sommar!
Vänliga hälsningar Styrelsen
Nr 7, juni 2024
På eftermiddagen den 17/6 började det brinna på N-gården.
Det är sorgligt och hemskt för de boende som drabbats av detta! Intensivt arbete med att hjälpa berörda boende pågår fortfarande. Vi vet att många vill hjälpa till och tackar väldigt mycket för det!
För de boende i nr 110-111:
Kontakta era egna hemförsäkringar för hjälp med evakueringsboenden.
Vad gör föreningen:
Förvaltaren har dialog med föreningens och entrepenörens försäkringsbolag angående skador på fastigheten
Branden startade ca 16.15 måndag eftermiddag och brandkår och polis larmades omgående. En stor uppslutning av polis och brandkår från hela länet kämpade hela natten med att få bukt med branden. Evakuering av drabbade lägenheter och kontakt med boende skedde.
En restvärdesledare från brandförsvaret och en representant från HSB med ansvar för katastrofhantering skickades ut till området och de boende som ville kunde träffa dem i föreningslokalen där även representanter från styrelsen fanns tillgängliga. Restvärdesledaren informerade alla närvarande om hur man som enskild beter sig när en sådan här katastrof drabbar en. Han samordnade även arbetet de olika yrkesgrupper på plats.
Styrelsen var även på plats i området hela kvällen och samarbetade med polis och brandförsvar.
Det har varit ett hektiskt dygn för alla i den här föreningen, styrelsen och vi på HSB hade ett tätt samarbete igår för att få till all logistik runtom brandförsvarets arbete och vi bistod dom med det dom behövde. Vi försåg restvärdesledaren (Larsa Stevelind) med kontaktuppgifter igår för att han skulle få tag på så många som möjligt för att kunna informera om vad som sker den närmaste perioden framåt.
Boende i 110-111 kunde inte återvända till sina lägenheter, men resten av N-gårdens medlemmar kunde sent på kvällen återvända till sina lägenheter.
Branden konstaterades inte som släckt förrän vid 12-tiden idag tisdag och då avslutade brandförsvaret sin insats och lämnade över till föreningen som fastighetsägare. Från att branden startade har det varit brandförsvaret och brandskyddsföreningen som ansvarat för insatsen och all kontakt utåt.
Styrelsen och HSB har under hela tisdagen försökt samla ihop så mycket information som möjligt, prio ett har varit att hålla de lägenhetsinnehavarna som blivit evakuerade uppdaterade från det att brandförsvaret avslutade sitt arbete.
Parkit kontaktades för att drabbade boende skulle kunna stå på föreningens gästparkeringar.
Vi hoppas att allt snart ska vara löst på bästa sätt!
Vänliga hälsningar Styrelsen
Det är sorgligt och hemskt för de boende som drabbats av detta! Intensivt arbete med att hjälpa berörda boende pågår fortfarande. Vi vet att många vill hjälpa till och tackar väldigt mycket för det!
För de boende i nr 110-111:
Kontakta era egna hemförsäkringar för hjälp med evakueringsboenden.
Vad gör föreningen:
Förvaltaren har dialog med föreningens och entrepenörens försäkringsbolag angående skador på fastigheten
Branden startade ca 16.15 måndag eftermiddag och brandkår och polis larmades omgående. En stor uppslutning av polis och brandkår från hela länet kämpade hela natten med att få bukt med branden. Evakuering av drabbade lägenheter och kontakt med boende skedde.
En restvärdesledare från brandförsvaret och en representant från HSB med ansvar för katastrofhantering skickades ut till området och de boende som ville kunde träffa dem i föreningslokalen där även representanter från styrelsen fanns tillgängliga. Restvärdesledaren informerade alla närvarande om hur man som enskild beter sig när en sådan här katastrof drabbar en. Han samordnade även arbetet de olika yrkesgrupper på plats.
Styrelsen var även på plats i området hela kvällen och samarbetade med polis och brandförsvar.
Det har varit ett hektiskt dygn för alla i den här föreningen, styrelsen och vi på HSB hade ett tätt samarbete igår för att få till all logistik runtom brandförsvarets arbete och vi bistod dom med det dom behövde. Vi försåg restvärdesledaren (Larsa Stevelind) med kontaktuppgifter igår för att han skulle få tag på så många som möjligt för att kunna informera om vad som sker den närmaste perioden framåt.
Boende i 110-111 kunde inte återvända till sina lägenheter, men resten av N-gårdens medlemmar kunde sent på kvällen återvända till sina lägenheter.
Branden konstaterades inte som släckt förrän vid 12-tiden idag tisdag och då avslutade brandförsvaret sin insats och lämnade över till föreningen som fastighetsägare. Från att branden startade har det varit brandförsvaret och brandskyddsföreningen som ansvarat för insatsen och all kontakt utåt.
Styrelsen och HSB har under hela tisdagen försökt samla ihop så mycket information som möjligt, prio ett har varit att hålla de lägenhetsinnehavarna som blivit evakuerade uppdaterade från det att brandförsvaret avslutade sitt arbete.
Parkit kontaktades för att drabbade boende skulle kunna stå på föreningens gästparkeringar.
Vi hoppas att allt snart ska vara löst på bästa sätt!
Vänliga hälsningar Styrelsen
Nr 6, maj 2024
Information
Information angående Årsredovisning
Dokumentet Årsredovisning finns att få digitalt genom att gå till portalen hsb.se på internet. Materialet finns tillgängligt på portalen eller på kontoret från den 20/5.
Logga in på Mitt HSB och välj Mina Sidor som ligger i menyraden högst upp
Därefter, i menyn på vänster sida, klickar du på Mina Dokument. Där finns Årsredovisningen att läsa.
För att spara på miljö och kostnader har vi valt att trycka upp ett begränsat antal.
Om du vill ha ett exemplar i handen går det att kvittera ut på kontoret fr.o.m. 20/5 må-to 8-12 eller torsdag 17-18. Vill du ha hjälp av en granne att hämta- skriv en enkel fullmakt att du ger din granne uppdraget att hämta ut ett ex. Ange då ditt namn och lägenhetsnummer på lappen.
Höjning av avgifterna från den 1/7
Då föreningens likviditet behöver förbättras kommer avgifterna att höjas med 7% från den 1/7. Vi har ett eftersatt underhåll som åtgärdats i förtid.
Se information från medlemsmötena om ekonomi mm som hölls i april, finns att titta på här
Dokumentet Årsredovisning finns att få digitalt genom att gå till portalen hsb.se på internet. Materialet finns tillgängligt på portalen eller på kontoret från den 20/5.
Logga in på Mitt HSB och välj Mina Sidor som ligger i menyraden högst upp
Därefter, i menyn på vänster sida, klickar du på Mina Dokument. Där finns Årsredovisningen att läsa.
För att spara på miljö och kostnader har vi valt att trycka upp ett begränsat antal.
Om du vill ha ett exemplar i handen går det att kvittera ut på kontoret fr.o.m. 20/5 må-to 8-12 eller torsdag 17-18. Vill du ha hjälp av en granne att hämta- skriv en enkel fullmakt att du ger din granne uppdraget att hämta ut ett ex. Ange då ditt namn och lägenhetsnummer på lappen.
Höjning av avgifterna från den 1/7
Då föreningens likviditet behöver förbättras kommer avgifterna att höjas med 7% från den 1/7. Vi har ett eftersatt underhåll som åtgärdats i förtid.
Se information från medlemsmötena om ekonomi mm som hölls i april, finns att titta på här
På gång på berget
Elutredning - Den är avslutad och kräver inga vidare åtgärder. Där det har varit hög förbrukning har det funnits naturliga förklaringar
Grillning- Nu börjar grillsäsongen- Trevligt sätt att umgås. Se gärna vad som gäller i regler på hemsidan. Viktigt att ta hänsyn till omkringboende.
Uteplatser och balkonger
Ett arbete med tydligare regler för uteplatser har tagits fram ursprungligen av en grupp medlemmar. Det arbetet har sedan behandlats. De medlemmar som har uteplatser resp. balkonger med markiser kommer att få teckna ett nyttjanderättsavtal. Detta för att tydliggöra lånet av rätten till marken utanför lägenheten vilket är fördelaktigt både för föreningen och lägenhetsinnehavaren. Mer information kommer till berörda lägenheter.
Humlor o bin. Nu sitter skyltar med anvisning om att inte klippa förrän blomningen är över.
Dessa kommer att flyttas vid behov när man ser vad som kommer upp i marken.
Grillning- Nu börjar grillsäsongen- Trevligt sätt att umgås. Se gärna vad som gäller i regler på hemsidan. Viktigt att ta hänsyn till omkringboende.
Uteplatser och balkonger
Ett arbete med tydligare regler för uteplatser har tagits fram ursprungligen av en grupp medlemmar. Det arbetet har sedan behandlats. De medlemmar som har uteplatser resp. balkonger med markiser kommer att få teckna ett nyttjanderättsavtal. Detta för att tydliggöra lånet av rätten till marken utanför lägenheten vilket är fördelaktigt både för föreningen och lägenhetsinnehavaren. Mer information kommer till berörda lägenheter.
Humlor o bin. Nu sitter skyltar med anvisning om att inte klippa förrän blomningen är över.
Dessa kommer att flyttas vid behov när man ser vad som kommer upp i marken.
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Nr 5, april 2024
Information
Utemiljö: Vi säger välkommen till vår nya underleverantör, Azalea, som tillträdde den 1/4.
Ni kanske redan har märkt att de har varit här och sopat bort allt grus i området på ett föredömligt sätt.
En ”gräskarta” som skall visa tydligt önskemål om ytor som ej skall klippas under en viss tid, har redan påbörjats med hjälp av gårdsrepresentanterna.
Med denna karta så kan Azalea bistå våra önskemål när det gäller att spara blommande växter tills blomningen är över.
Vi ber därför att man inte går fram och säger åt dem var de skall klippa och inte. Skulle det vara något som man tycker missats, mejla till [email protected].
På så sätt så kan man titta på det och eventuellt lägga till det till gräskartan.
Vatten: Vår vattenförbrukning har ökat en hel del här på berget och är högre hos oss än snittet av de föreningar i Nacka man jämfört med.
Nacka kommun tar även en hög avgift på vattnet. Tänk på att droppande kranar och gamla duschmunstycken som inte är snålspolande kan vara bovarna och att vi hjälps åt att spara på vattnet rent generellt.
Parkering: Tänk på att hålla dig inom din parkeringsruta i garaget. Det är trångt och vi är många som skall få plats. Har du fler än ett fordon på din parkeringsplats så behöver båda stå innanför linjen. Ta bort däck som förvaras i garagen, brandfara.
Ni kanske redan har märkt att de har varit här och sopat bort allt grus i området på ett föredömligt sätt.
En ”gräskarta” som skall visa tydligt önskemål om ytor som ej skall klippas under en viss tid, har redan påbörjats med hjälp av gårdsrepresentanterna.
Med denna karta så kan Azalea bistå våra önskemål när det gäller att spara blommande växter tills blomningen är över.
Vi ber därför att man inte går fram och säger åt dem var de skall klippa och inte. Skulle det vara något som man tycker missats, mejla till [email protected].
På så sätt så kan man titta på det och eventuellt lägga till det till gräskartan.
Vatten: Vår vattenförbrukning har ökat en hel del här på berget och är högre hos oss än snittet av de föreningar i Nacka man jämfört med.
Nacka kommun tar även en hög avgift på vattnet. Tänk på att droppande kranar och gamla duschmunstycken som inte är snålspolande kan vara bovarna och att vi hjälps åt att spara på vattnet rent generellt.
Parkering: Tänk på att hålla dig inom din parkeringsruta i garaget. Det är trångt och vi är många som skall få plats. Har du fler än ett fordon på din parkeringsplats så behöver båda stå innanför linjen. Ta bort däck som förvaras i garagen, brandfara.
På gång på berget
Grovsopor: hämtning kommer att ske söndagen den 26 maj. Anslag om tider mm kommer att annonseras på anslagstavlorna när det närmar sig. Ta tillfället i akt att röja i trapphus och källargångar.
Bredband: Nästa vecka kommer ett extra Infoblad om alla detaljer kring bredbandslösningen.
Med önskan om att våren ska komma snart!
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Bredband: Nästa vecka kommer ett extra Infoblad om alla detaljer kring bredbandslösningen.
Med önskan om att våren ska komma snart!
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Nr 4, mars 2024
Information
Ljuskärrsbergets årsstämma kommer att hållas måndagen den 3:e juni.
I ett tidigare Infoblad nämndes att annat datum som utgår.
Stämman kommer som vanligt att äga rum i Igelboda skolas aula och kallelse kommer att komma i god tid i förväg.
Ta tillfället i akt att ta del av bokslut och frågor som rör din förening!
På gång på berget
Informationsmöten
Snart är det dags för vårens Informationsmöten.
Vad kommer det att handla om? I huvudsak tre ämnen
Föreningens ekonomi
Underhåll
Bredband
Plats: Föreningslokalen.
Då det är ett begränsat antal platser där kommer anmälningslistor att läggas i hallen föreningslokalen Ljuskärrsvägen 5.
Du anmäler dig till ett av tillfällena, detta pga att så många som möjligt ska ha möjlighet att delta.
Du kan också anmäla dig på mail till [email protected]. Ange då två alternativ så kommer vår administratör att skriva upp dig på listan och återkomma med vilket datum du får komma.
Datum:
Måndag den 8/4 kl. 19.00
Onsdag den 10/4 kl. 19.00
Lördag den 13/4 kl. 14.00
Väl mött!
Vänliga hälsningar Styrelsen
Nr 3, februari-2 2024
Information
Inbrott: Vi i styrelsen tillsammans med vår förvaltare har diskuterat hur man går vidare med inbrotten. Man skall känna sig trygg i sitt hem och i området är en självklarhet, men hur gör vi det bäst?
Vaktbolag är tryggt, men också kostsamt och vi vill därför ställa frågan om Grannsamverkan skulle vara något som vi här på berget skulle vara intresserade av att starta.
Vi vill starta Grannsamverkan i området och då utses först en kontaktperson som blir länken mellan polisen och de övriga boende.
Efter att polisen kontaktats kallar de till informationsträff där boenderepresentanter utbildas och får en fördjupad kunskap om hur Grannsamverkan fungerar och vad som är viktigast i det fortsatta arbetet för att öka tryggheten och förebygga brott. I utbildningen kan även andra aktörer så som räddningstjänst, näringsliv och försäkringsbolag delta.
Vi planerar att kalla till möten i föreningslokalen om vad Grannsamverkan innebär när vi varit på utbildning hos polisen.
Parkering: Ett litet förtydligande gällande när någon ställt sig på din parkeringsplats.
Felanmäl det hos Parkit och ange reg.nr för den felparkerade bilen. Ställ dig sedan på en av gästparkeringarna. Om du mot förmodan skulle få en parkeringsbot så kontakta Parkit så makuleras den.
Du felanmäler till [email protected] eller ring till växeln på 08 – 125 05 000.
Papperskorgarna: Till slut en vädjan till oss alla som använder papperskorgarna längs med bygatan. Tryck gärna ner skräpet. Det ligger ofta skrymmande påsar efter hämtmat högst upp, vilket gör att papperskorgarna ser fulla ut och ger fåglarna en chans att slita ut det som ligger där. Papperkorgarna är heller absolut inte till för hushållssopor!
Dessa papperskorgar töms på måndagar.
Vaktbolag är tryggt, men också kostsamt och vi vill därför ställa frågan om Grannsamverkan skulle vara något som vi här på berget skulle vara intresserade av att starta.
Vi vill starta Grannsamverkan i området och då utses först en kontaktperson som blir länken mellan polisen och de övriga boende.
Efter att polisen kontaktats kallar de till informationsträff där boenderepresentanter utbildas och får en fördjupad kunskap om hur Grannsamverkan fungerar och vad som är viktigast i det fortsatta arbetet för att öka tryggheten och förebygga brott. I utbildningen kan även andra aktörer så som räddningstjänst, näringsliv och försäkringsbolag delta.
Vi planerar att kalla till möten i föreningslokalen om vad Grannsamverkan innebär när vi varit på utbildning hos polisen.
Parkering: Ett litet förtydligande gällande när någon ställt sig på din parkeringsplats.
Felanmäl det hos Parkit och ange reg.nr för den felparkerade bilen. Ställ dig sedan på en av gästparkeringarna. Om du mot förmodan skulle få en parkeringsbot så kontakta Parkit så makuleras den.
Du felanmäler till [email protected] eller ring till växeln på 08 – 125 05 000.
Papperskorgarna: Till slut en vädjan till oss alla som använder papperskorgarna längs med bygatan. Tryck gärna ner skräpet. Det ligger ofta skrymmande påsar efter hämtmat högst upp, vilket gör att papperskorgarna ser fulla ut och ger fåglarna en chans att slita ut det som ligger där. Papperkorgarna är heller absolut inte till för hushållssopor!
Dessa papperskorgar töms på måndagar.
På gång på berget
Lekplatser: Våra 2 lekplatser är inte igång igen fullt ut efter att vi fick nedslag på många saker. Detta beror inte på att vi inte prioriterat frågan utan att det är mycket nya regler gällande säkerhet att ta hänsyn till.
Vi vill veta om det finns intresse för att skapa en lekplatsgrupp som tar fram förslag på vad man skulle kunna göra i Båtparken.
Målet är att kunna använda den i sommar.
Intresseanmälan för att delta i gruppen för lekplatser skickas till [email protected]
Skriv Lekplatsgrupp som ämne och skicka in anmälan snart om du vill delta.
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Vi vill veta om det finns intresse för att skapa en lekplatsgrupp som tar fram förslag på vad man skulle kunna göra i Båtparken.
Målet är att kunna använda den i sommar.
Intresseanmälan för att delta i gruppen för lekplatser skickas till [email protected]
Skriv Lekplatsgrupp som ämne och skicka in anmälan snart om du vill delta.
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Nr 2, februari 2024
Information
Taken: I år kommer takrenoveringarna fortsätta. Under 2021-2022 har gårdarna A-F samt förskolan fått sina tak renoverade. Entreprenören som utförde detta fick även möjlighet att lämna pris på att fortsätta under 2023, då priset som lämnades var alldeles för högt togs beslut om att göra en ny upphandling. Upphandlingen är nu färdig och under de gårdarna som kommer utföras i år är M och N, vilka bedöms vara mest utsatta för väder och vind. Mer information och tidsplaner kommer aviseras inom närtid. Planerad start är i april.
Solceller: Under våren kommer även en förstudie om solceller utföras för att beräkna föreningens möjligheter och kapacitet för att kunna lägga med i framtida investeringsbudgetering.
Parkit: Det går att betala parkeringsavgiften med e-faktura. Gå in på din internetbank och anmäl där.
Solceller: Under våren kommer även en förstudie om solceller utföras för att beräkna föreningens möjligheter och kapacitet för att kunna lägga med i framtida investeringsbudgetering.
Parkit: Det går att betala parkeringsavgiften med e-faktura. Gå in på din internetbank och anmäl där.
På gång på berget
TV: Vårt avtal för TV med Tele2 sträcker sig 3 år framåt. I tjänsten ingår möjligheten att använda Tele2 play.
Garagen: Det finns mycket skräp och gamla bildäck i garagen. Ta bort detta då det är förbjudet att lagra någonting där och det är dessutom en brandrisk.
Ordningsregler: Titta gärna på dem, finns på här under O på A-Ö.
Röjning av växtlighet: Utmed ytterkanterna på den mark vi äger behöver vissa träd avverkas. Det kommer att ske under senvintern och är en följd av en motion som röstades igenom vid förra årets stämma. Vill du delta med idéer och synpunkter angående detta, skicka ett mail till [email protected] eller lägg en lapp med kontaktuppgifter i föreningens brevlåda vid kontoret.
Föreningens årsstämma: Den är planerad till onsdagen den 29:e maj.
Mer info och kallelse kommer.
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Garagen: Det finns mycket skräp och gamla bildäck i garagen. Ta bort detta då det är förbjudet att lagra någonting där och det är dessutom en brandrisk.
Ordningsregler: Titta gärna på dem, finns på här under O på A-Ö.
Röjning av växtlighet: Utmed ytterkanterna på den mark vi äger behöver vissa träd avverkas. Det kommer att ske under senvintern och är en följd av en motion som röstades igenom vid förra årets stämma. Vill du delta med idéer och synpunkter angående detta, skicka ett mail till [email protected] eller lägg en lapp med kontaktuppgifter i föreningens brevlåda vid kontoret.
Föreningens årsstämma: Den är planerad till onsdagen den 29:e maj.
Mer info och kallelse kommer.
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Nr 1, januari 2024
God fortsättning på det nya året!
Information
Motioner till årets stämma:
Blanketter finns nu att hitta på hemsidan under Verksamhet och årsstämma. De finns även att hämta vid kontoret Ljuskärrsvägen 5.
Lämna in senast den 29 februari och skriv en motion / blankett.
Sophantering:
Det har ju varit lite trassel med soptunnorna för restavfall som ni alla märkt och en temporär lösning är på plats. Vi arbetar för en bra permanent lösning för restavfallet.
Sortera glas och papper i de behållare som är avsedda för det, så räcker våra behållare för restavfall bättre till.
Hämtningen av matavfall har inte fungerat bra på senaste tiden, entreprenören har haft stora problem och det har varit besvärligt för alla.
Men i normala fall kan vi alla förbättra vår sortering och utnyttjandet av tunnorna för matavfall.
Så här ser det ofta ut dagen för tömning och det betyder att den kapacitet vi har, 4 tunnor / station räcker, men de utnyttjas inte på bästa sätt.
Allt kostar och kan vi bli bättre på att fylla upp alla tunnor och inte heller slänga plastpåsar i, som ger straffavgift, vore det jättebra.
Vi skickar också på nytt information till hemtjänstföretagen så att deras personal blir uppdaterad på vad som gäller här.
Blanketter finns nu att hitta på hemsidan under Verksamhet och årsstämma. De finns även att hämta vid kontoret Ljuskärrsvägen 5.
Lämna in senast den 29 februari och skriv en motion / blankett.
Sophantering:
Det har ju varit lite trassel med soptunnorna för restavfall som ni alla märkt och en temporär lösning är på plats. Vi arbetar för en bra permanent lösning för restavfallet.
Sortera glas och papper i de behållare som är avsedda för det, så räcker våra behållare för restavfall bättre till.
Hämtningen av matavfall har inte fungerat bra på senaste tiden, entreprenören har haft stora problem och det har varit besvärligt för alla.
Men i normala fall kan vi alla förbättra vår sortering och utnyttjandet av tunnorna för matavfall.
Så här ser det ofta ut dagen för tömning och det betyder att den kapacitet vi har, 4 tunnor / station räcker, men de utnyttjas inte på bästa sätt.
Allt kostar och kan vi bli bättre på att fylla upp alla tunnor och inte heller slänga plastpåsar i, som ger straffavgift, vore det jättebra.
Vi skickar också på nytt information till hemtjänstföretagen så att deras personal blir uppdaterad på vad som gäller här.
Andrahandsuthyrning:
På förekommen anledning får uthyrning i andra hand endast ske om styrelsen ger sitt samtycke. En förfrågan ska göras skriftligt och i ansökan ska skälet till uthyrningen anges. Det ska också stå vilken tid den ska pågå samt till vem lägenheten ska upplåtas. Styrelsen ger sitt samtycke för maximalt 6 månader i taget. Inför en ytterligare tid, utöver 6 månader, behöver ny ansökan göras och tillstånd till ny period ges av styrelsen om skälet är giltigt och enligt våra regler.
Om bostadsrättsinnehavaren hyr ut utan att ansöka om tillstånd eller överskrider den tid som man fått godkänd, kan avhysning av bostadsrättsinnehavaren ske.
Detta har inträffat under det gångna året.
Underhållsplanen:
Undersökande arbete fortgår för att fastställa skicket på stammar, fasader, garage, källare mm. Detta för att vi ska få en bild av vad som behöver prioriteras i första hand.
På förekommen anledning får uthyrning i andra hand endast ske om styrelsen ger sitt samtycke. En förfrågan ska göras skriftligt och i ansökan ska skälet till uthyrningen anges. Det ska också stå vilken tid den ska pågå samt till vem lägenheten ska upplåtas. Styrelsen ger sitt samtycke för maximalt 6 månader i taget. Inför en ytterligare tid, utöver 6 månader, behöver ny ansökan göras och tillstånd till ny period ges av styrelsen om skälet är giltigt och enligt våra regler.
Om bostadsrättsinnehavaren hyr ut utan att ansöka om tillstånd eller överskrider den tid som man fått godkänd, kan avhysning av bostadsrättsinnehavaren ske.
Detta har inträffat under det gångna året.
Underhållsplanen:
Undersökande arbete fortgår för att fastställa skicket på stammar, fasader, garage, källare mm. Detta för att vi ska få en bild av vad som behöver prioriteras i första hand.
På gång på berget
Upphämtning av granar:
Julgranar kan läggas längs med Bygatan senast 15 januari.
Vår fastighetsskötare kommer sedan att hämta dom. Släng alltså inte några granar efter sagda datum. En container är beställs för den specifika dagen.
Tunneln till golfbanan:
Vad händer på Ljuskärrsvägen nära tunneln? Jo, Nacka kommun har nu tagit över driften och ska byta ut belysningen och dra ny el. Vi har alltså inget ansvar eller några kostnader för tunneln längre.
Nu börjar det märkas att dagarna blir längre, härligt när ljuset kommer tillbaka!
Med vänliga hälsningar Styrelsen
Julgranar kan läggas längs med Bygatan senast 15 januari.
Vår fastighetsskötare kommer sedan att hämta dom. Släng alltså inte några granar efter sagda datum. En container är beställs för den specifika dagen.
Tunneln till golfbanan:
Vad händer på Ljuskärrsvägen nära tunneln? Jo, Nacka kommun har nu tagit över driften och ska byta ut belysningen och dra ny el. Vi har alltså inget ansvar eller några kostnader för tunneln längre.
Nu börjar det märkas att dagarna blir längre, härligt när ljuset kommer tillbaka!
Med vänliga hälsningar Styrelsen