Information om laddstation för elbil - Intresseanmälan
Tack till alla som tog sig tid att komma till informationsmötet om El-laddsationer.
Vi hade Kalle från Eways på besök och han berättade hur processen ser ut vid installation och hur man använder utrustningen. Presentationen hittar du här, samt en utredning om brand i elbilar då den den frågan lyftes under mötet. Syftet med mötet var att informera och känna av intresset för en el laddstation plats på sin befintliga plats oavsett garage. Efterfrågan på möjligheter att ladda är stor men infrastrukturen ligger efter. Därför finns det bidrag att söka. Naturvårdsverket erbjuder just nu upp till 50% i bidrag på installationer åt bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag. För att få möjlighet till bidrag så behöver vi få in 30 st intressenter och då kan vi ta nästa steg i processen. För varje medlem som väljer att införskaffa en laddstation kommer att få en förhöjd månadsavgift där även kundtjänst/molntjänster ingår. Utrustningen tillfaller föreningen vid uppsägning av sin parkeringsplats. Har ni två bilar i hushållet och önskar laddplats för båda fyller ni i två intresseanmälningar. Här fyller ni i er intresseanmälan. Det finns platser kvar januari 2023. Anmälan är inte bindande. |
Frågor och svar
1. Kan vi använda CaCharge utrustning?
Vi kan absolut konvertera om till en annan aktör. Det är inte heller krångligt att jobba med två parallellt.
2. Det finns en del frågor runt brand i/kring elbilar.
Här kan du läsa mera om det.
3. Kan man få elförbrukningen på hyresavin?
Vi siktar på att varje enskild medlem betalar direkt till leverantören på vad man laddat.
4. Vilken effekt får man ut på tänkt utrustning?
Ca 2 mil i timmen under pågående laddning.
5. Vad kommer det att kosta i månaden för min el laddstation?
Beroende på den mängd intressenter vi får och således storleken på bidrag föreningen kan söka, kommer månadskostnaden att bli ca 400 kr mer utöver ordinarie garagekostnad.
6. Hur funkar och vad är lastbalansering/ effektvakt?
Den enkla eller statiska lastbalanseringen är ett begrepp som innebär att laddstationer inom ett kluster har förmågan att kommunicera och använda ett givet effektutrymme mellan varandra. Ett kluster kan utgöras av allt från två laddare i en privat fastighet till ett stort antal laddare i till exempel en större bostadsrättsförening.
Problemet med denna typ av enkel lastbalansering är att den endast balanserar mot en given maximal effektnivå, vilket avgörs av huvudsäkringens storlek hur mycket effektutrymme man tror finns tillgängligt. Utmaningen är att försöka uppskatta detta outnyttjade effektutrymme.
Att lastbalansera inom en given effektnivå kan också påverka kostnaden för elen. Just nu introducerar många elnätsbolag en ny typ av effektbaserad nätavgift vilket innebär att det kan bli mycket kostsamt att låta många förbrukare i fastigheten vara aktiva samtidigt. Den
statiska lastbalanseringen tar inte hänsyn till denna typ av parametrar som till exempel låga huvudsäkringnivåer och/eller kostsamma effektavtal.
Skillnaden mellan den statiska och dynamiska lastbalanseringen är att den dynamiska utgår från fastighetens effektuttag i varje tidpunkt och räknar ut hur mycket effektutrymme som i varje stund finns tillgängligt för elbilsladdning.
Detta innebär att en eller flera laddare kontinuerligt får uppdaterad information om hur stort effektutrymme som finns tillgängligt för elbilsladdning baserat på fastighetens aktuella förbrukning i förhållande till huvudsäkringarnas storlek.
Dynamisk lastbalansering erbjuder alltså både trygghet i elanvändningen och möjlighet att sänka elkostnader, varför vi anser den vara det givna alternativet i allt från privatbostäder till riktigt stora fastigheter.
1. Kan vi använda CaCharge utrustning?
Vi kan absolut konvertera om till en annan aktör. Det är inte heller krångligt att jobba med två parallellt.
2. Det finns en del frågor runt brand i/kring elbilar.
Här kan du läsa mera om det.
3. Kan man få elförbrukningen på hyresavin?
Vi siktar på att varje enskild medlem betalar direkt till leverantören på vad man laddat.
4. Vilken effekt får man ut på tänkt utrustning?
Ca 2 mil i timmen under pågående laddning.
5. Vad kommer det att kosta i månaden för min el laddstation?
Beroende på den mängd intressenter vi får och således storleken på bidrag föreningen kan söka, kommer månadskostnaden att bli ca 400 kr mer utöver ordinarie garagekostnad.
6. Hur funkar och vad är lastbalansering/ effektvakt?
Den enkla eller statiska lastbalanseringen är ett begrepp som innebär att laddstationer inom ett kluster har förmågan att kommunicera och använda ett givet effektutrymme mellan varandra. Ett kluster kan utgöras av allt från två laddare i en privat fastighet till ett stort antal laddare i till exempel en större bostadsrättsförening.
Problemet med denna typ av enkel lastbalansering är att den endast balanserar mot en given maximal effektnivå, vilket avgörs av huvudsäkringens storlek hur mycket effektutrymme man tror finns tillgängligt. Utmaningen är att försöka uppskatta detta outnyttjade effektutrymme.
Att lastbalansera inom en given effektnivå kan också påverka kostnaden för elen. Just nu introducerar många elnätsbolag en ny typ av effektbaserad nätavgift vilket innebär att det kan bli mycket kostsamt att låta många förbrukare i fastigheten vara aktiva samtidigt. Den
statiska lastbalanseringen tar inte hänsyn till denna typ av parametrar som till exempel låga huvudsäkringnivåer och/eller kostsamma effektavtal.
Skillnaden mellan den statiska och dynamiska lastbalanseringen är att den dynamiska utgår från fastighetens effektuttag i varje tidpunkt och räknar ut hur mycket effektutrymme som i varje stund finns tillgängligt för elbilsladdning.
Detta innebär att en eller flera laddare kontinuerligt får uppdaterad information om hur stort effektutrymme som finns tillgängligt för elbilsladdning baserat på fastighetens aktuella förbrukning i förhållande till huvudsäkringarnas storlek.
Dynamisk lastbalansering erbjuder alltså både trygghet i elanvändningen och möjlighet att sänka elkostnader, varför vi anser den vara det givna alternativet i allt från privatbostäder till riktigt stora fastigheter.