Bo på Ljuskärrsberget/Försäkring
Tilläggsförsäkring för bostadsrätt
Utöver vanlig hemförsäkring åligger det medlem att även ha tilläggsförsäkring för bostadsrätt. Tilläggsförsäkringen är ett skydd för dig om du drabbas av vattenskador. I föreningens stadgar, §36, kan du läsa om vad som gäller för dig ifråga om bostadens skötsel. Se mer om ansvar vid vattenskador och för att förebygga dessa i info-blad från SBC.
|
Hantering av försäkringsskada
Ibland är olyckan framme och i denna processbeskrivning förklaras vad som händer då en skada uppstår i en lägenhet. Här redogörs för vilka steg som måste genomföras från det att en skada uppstår, till dess att ärendet är avklarat.
Steg 1 - Skada uppstår, anmälan till Brf samt grundåtgärder Då skada uppstår i lägenhet skall bostadsrättshavaren, BrH, anmäla skadan till styrelsen/förvaltaren samt anta de åtgärder som krävs för att minimera följdskador. Då Brf upptäcker eller får skada anmäld, vidtas de åtgärder som krävs för att undvika följdskador. Steg 2 - Anmälan till försäkringsbolag och besiktning Brf anmäler skadan till försäkringsbolaget. När anmälan bekräftats av försäkringsbolaget samt ett skadenummer tilldelats Brf, beställer Brf en besiktning av skadan. Omfattningen av skadan rapporterar entreprenören till föreningen och försäkringsbolaget. Steg 3 - Beställning av arbetet Försäkringsbolaget gör en fördelning av ansvar. Därefter får Brf samt BrH beställa arbeten hos entreprenör efter det som åligger den enskilda parten. Notera att bostadsrättshavaren måste delge föreningen vilken entreprenör man valt samt att entreprenören i fråga måste ha rätt behörighet. Steg 4 - Betalning och kostnadsreglering Entreprenörsfakturorna, som inkommer till Brf och BrH, sammanställs av respektive part och delges försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget gör därefter en kostnadsreglering baserat på underlaget. Steg 5 - Sammanställning Slutligen skickar försäkringsbolaget ut en sammanställning till Brf som redogör för vad som utförts. |