Brf Ljuskärrsberget
  • Start
  • Om Ljuskärrsberget
    • Verksamhet och årsstämma >
      • Styrelsen
      • Ny förvaltning 2022
      • Förvaltningsinformation
    • Stadgar
    • Årsredovisning
    • Historik
    • Maklarinformation
  • Bo på Ljuskärrsberget
    • Bo i bostadsrätt
    • Ett steg till
    • Din lägenhet >
      • Internet och TV >
        • Öppen fiber
      • Balkonger & uteplatser
      • Balkongdörr
      • Förråd
      • Eldebitering
      • Renovering och ombyggnad
      • Lägenhetsnummer
      • Försäkring
      • Andrahandsuthyrning och inneboende
      • Forsaljning/Overlatelse
    • Ansvarsfördelning
    • Inom bostadsområdet >
      • Gårdarnas skötsel
      • Trappuppgångar
      • Avfallshantering
      • Fordonstrafik och parkering
      • Laddstationer
      • Skyddsrum
      • Cykelförråd
      • Lekplats
      • Boulebanan
      • Husdjur
      • Grillning
      • Rökförbud
    • Hyra/boka... >
      • Bastu
      • Tvättstuga
      • Föreningslokal
      • Gästlägenhet
      • Lusthuset
      • Parkeringsplats
      • Extra förråd
    • Ordningsregler
    • Dokument & blanketter
  • A till Ö
  • Felanmälan
  • Kontakt
  • Infobladet
    • Infoblad 2023
    • Infoblad 2022
    • Infoblad 2021
    • Infoblad 2020
    • Infoblad 2019
    • Infoblad 2018
    • Infoblad 2017
    • Infoblad 2016
Bo på Ljuskärrsberget/Hyra eller boka/Parkeringsplats

P-platsuthyrning

Om du bor på Ljuskärrsberget och är bilägare, behöver du sannolikt en p-plats, då det är p-förbud på Ljuskärrsvägen, ”bygatan” och innergårdar. På bygatan och innergårdar får du stå endast i samband med flytt till och från Ljuskärrsberget samt en kortare stund, max 10 minuter, för att lasta i och ur tyngre saker.

Mopeder är tillåtna på innergårdarna men får inte köras in på gården, utan måste ledas dit från Ljuskärrsvägen.

Motorcyklar är inte tillåtna inne i området.

På hyrd parkeringsplats får endast finnas bil, cykel, moped eller motorcykel.
Garagen är ingen förvaringsplats för bildäck.
​Branddörrarna till garage måste hållas stängda. 

Föreningens p-däck är markerade på nedanstående karta.
Picture
 Observera att p-däcken - av historiska skäl - inte är numrerade i geografisk ordning.

Olika typer av p-däck
  • P1 övre och P2 övre = utomhusparkering
  • P1 undre och P2 undre = parkering under tak
  • P3 = varmgarage
Gällande månadsavgift för att hyra en p-plats varierar för de olika typerna av p-däck och framgår av blanketten ”Ansökan om P-plats”, se nedan.

På parkeringsdäckens utomhusplatser (P1 och P2) finns en maxvikt på 2 ton.
Ansökan om p-plats
Endast du som är medlem i föreningen kan ansöka om p-plats och därmed också skriva under avtalet för tilldelad plats. Ansökan måste göras på föreningens blankett, således inte muntligen eller via mail. Blanketten finns även att hämta på anslagstavlan vid fastighetskontoret, Ljuskärrsvägen 5.

På blanketten kan du anmäla
  • att du saknar p-plats och vill ha en sådan pga att du är nyinflyttad eller just fått tillgång till bil. Tänk då på att om du exempelvis bara anger att du vill ha en p-plats i P1 undre kan det innebära att du får stå i kö i oöverskådlig tid samtidigt som det finns platser lediga på P1 övre. Anmäl dig istället först till en utomhusparkering och när du har fått den, kan du göra en ny anmälan för byte till den för dig ideala platsen.

  • att du vill byta till en annan p-plats.

  • att du vill ha ytterligare en p-plats. Pga att efterfrågan på p-platser är stor har styrelsen beslutat att f.n. maximera antalet platser till 2 stycken per lägenhet. 
Kö till p-plats
Vanliga frågor som medlemmar ställer angående föreningens ”kölista” är:
•    vilket platsnummer har jag i kön och
•    hur länge måste jag vänta på min p-plats.
Svaren på båda frågorna är detsamma: Omöjligt att säga. För det första finns det inte en kölista utan fem och för de andra krävs det att en medlem själv säger upp sin p-plats eller att en medlem flyttar från Ljuskärrsberget för att en plats ska bli ledig.

Tilldelning av p-plats- Ny ordning
Från och med nu gäller följande ordning (beslutat på styrelsemöte den 14 september 2022)

1. När en medlem säljer sin lägenhet så kan p-platsen ingå i försäljningen och den nya ägaren övertar då p-platsen. OBS; om säljande medlem har två p-platser erbjuds bara den ena, där köparen får välja. Den andra läggs till kölistorna. Den nya ägaren kan då avsäga sig platsen, alternativt ta den och ställa sig i kö för byte av p-plats enligt de listade önskemålen tex
​DET ÄR INTE TILLÅTET ATT ÖVERLÅTA ELLER HYRA UT DEN TILL NÅGON PÅ EGET BEVÅG.

​Det finns ju lite olika behov/önskemål när det gäller byte, eller när man vill ha en till:
- Man vill ha en p-plats närmare sin bostad
- Man vill ha en specifik p-plats.
- Man vill ha en p-plats i kall-garage
- Man vill ha en p-plats i varm-garage
- Man vill ha en p-plats med el-laddare

2. När en ledig p-plats finns, så erbjuds gruppen som inte har en p-plats först.
Även här är det fritt att avböja, alternativt att ta den och sedan ställa sig i kö för byte om man inte är nöjd.

3. Om personer under punkt 1 och 2 inte är nöjda och de vill skifta, kontrollerar man behov/önskemål i kölistan för byte där man eventuellt kan göra ett skifte.

4. De som vill ha ytterligare en p-plats får sedan chansen om det finns någon att tillgå. OBS; vi erbjuder max två p-platser per lgh-innehavare.

Tilldelningen av en specifik p-plats bekräftas genom att du och en representant för föreningen skriver under ett avtal i två exemplar, varav du och föreningen behåller varsitt. Undertecknar avtalet gör du personligen eller via fullmakt på föreningens kontor. 
 
Ett avtal för p-plats gäller månadsvis och förlängs automatiskt till dess någon av parterna säger upp det. Förvara ditt exemplar av avtalet på ett ställe där du kan återfinna det om du vill säga upp det. Läs mera under ”Uppsägning av p-plats”.

Nyckelbricka och fjärrkontroll
Samtidigt, som du undertecknar ett avtal för en p-plats under tak (P3, P1 undre eller P2 undre), får du 1 nyckelbricka och 1 fjärrkontroll.

Om din nyckelbricka eller fjärrkontroll slutar att fungera står du själv för byte av batteriet. Fungerar den inte trots batteribyte får du en ny. Maila brf@ljuskarrsberget.se. Tappar bort din nyckelbricka eller fjärrkontroll är avgiften för en ny 300 respektive 600 kronor; (gäller från jan 2019).

Blankett för ny bricka och/eller fjärrkontroll  finns på hemsidans "Dokument och blanketter" och på anslagstavlan vid Ljuskärrsvägen 5 samt här. 

Återbetalning för extra fjärrkontroll har upphört 2016-09-08, men du som enligt tidigare rutin kan uppvisa kvitto för inbetald avgift får fortfarande tillbaka kvitterat belopp.  

Tilldelad p-plats
Under förutsättning att du har en av föreningen godkänd andrahandsuthyrning kan du ”låna ut” din bilplats till den som tillfälligt hyr din lägenhet under den godkända uthyrningsperioden.

​Ditt fordon måste rymmas inom den vitmarkerade rutan.

Uppsägning av p-plats
Du säger upp din bilplats genom att fylla i blanketten ”Uppsägning av bilplats”. Blanketten finns på hemsidans "Dokument och blanketter" och på anslagstavlan vid Ljuskärrsvägen 5 samt här.  Ifylld uppsägningsblankett lämnas i föreningens brevlåda, Ljuskärrsvägen 5. Avgiften för p-platsen avanmäls då per den sista i uppsägningsmånaden av föreningen till SBC.

Även om du flyttar utan att säga upp din p-plats betalar du för hela avflyttningsmånaden. P-platsen återtas dock av föreningen vid köparens tillträdesdag.

Nyckelbrickor och fjärrkontroller till P3, P1 undre och P2 undre ska alltid återlämnas till föreningen. De lämnas tillsammans med ditt namn och lägenhetsnummer i föreningens brevlåda, Ljuskärrsvägen 5.

MC-/mopedplatser
Föreningen har ett fåtal MC-/mopedplatser att hyra ut. Samma regelverk gäller för MC-/mopedplatser som för bilplatser. Markera dock på anmälningsblanketten att anmälan gäller MC eller moped. MC-/mopedplatserna är belägna i P3, P1 undre samt P2 undre.



Bostadsrättsföreningen Ljuskärrsberget 1
Ljuskärrsvägen 5
133 31 Saltsjöbaden

Emailadress: brf@ljuskarrsberget.se
www.brfljuskarrsberget.se  


Förvaltare: Marcus Fred   marcus.fred@hsb.se

​
​Fastighetsjour/ akuta fel: 08-695 00 00


​
Felanmälan:      https://felanmalan.hsb.se
​
HSB KUND- OCH MEDLEMSSERVICE 
Tel: 010- 442 11 00
Växel: 010-442 10 00
KOMS mejl: ​
service.stockholm@hsb.se

Postadress:
HSB Stockholm
Kund och medlemsservice
112 84 Stockholm




  • Start
  • Om Ljuskärrsberget
    • Verksamhet och årsstämma >
      • Styrelsen
      • Ny förvaltning 2022
      • Förvaltningsinformation
    • Stadgar
    • Årsredovisning
    • Historik
    • Maklarinformation
  • Bo på Ljuskärrsberget
    • Bo i bostadsrätt
    • Ett steg till
    • Din lägenhet >
      • Internet och TV >
        • Öppen fiber
      • Balkonger & uteplatser
      • Balkongdörr
      • Förråd
      • Eldebitering
      • Renovering och ombyggnad
      • Lägenhetsnummer
      • Försäkring
      • Andrahandsuthyrning och inneboende
      • Forsaljning/Overlatelse
    • Ansvarsfördelning
    • Inom bostadsområdet >
      • Gårdarnas skötsel
      • Trappuppgångar
      • Avfallshantering
      • Fordonstrafik och parkering
      • Laddstationer
      • Skyddsrum
      • Cykelförråd
      • Lekplats
      • Boulebanan
      • Husdjur
      • Grillning
      • Rökförbud
    • Hyra/boka... >
      • Bastu
      • Tvättstuga
      • Föreningslokal
      • Gästlägenhet
      • Lusthuset
      • Parkeringsplats
      • Extra förråd
    • Ordningsregler
    • Dokument & blanketter
  • A till Ö
  • Felanmälan
  • Kontakt
  • Infobladet
    • Infoblad 2023
    • Infoblad 2022
    • Infoblad 2021
    • Infoblad 2020
    • Infoblad 2019
    • Infoblad 2018
    • Infoblad 2017
    • Infoblad 2016