Infobladet 2014 - Arkiv
Prognos för avgifterna
2014-12-30
Thomas Josefsson har tagit fram ett informationsmaterial med prognoser om hur det nya sättet att beräkna elkostnaderna påverkar avgifterna till föreningen. Materialet hittar du längst ner på den här sidan.
2014-10-21
Problem med föreningens mailVi har dessvärre upptäckt störningar i föreningens mail. Har du mailat till förvaltaren och inte fått svar kan det bero på dessa störningar. Försök maila igen.
Nytt från styrelsen nr 14/2014
2014-10-21
Extra föreningsstämma 12 november 2014
Det blir en extra föreningsstämma onsdagen den 12 november klockan 19.00. Kallelse och dagordning kommer. Stämman ska behandla ändringar i stadgan.
Sophanteringen
Styrelsen har fortlöpande kontakt med Nacka kommun om bygglov för sopstationerna.
För närvarande slarvas det rejält med sophanteringen. I behållare märkt ”matavfall”, skall matavfall, kaffefilter, hushållspapper, etc kastas. I behållare märkt ”restavfall” skall övrigt hushållsavfall kastas, dock ej grovsopor, brädor, kartonger etc, detta skall du som vanligt lämna till återvinningscentral. Läs på papperspåsen och broschyren du fick med från Nacka kommun om du är osäker. För att göra informationen tydligare tar förvaltaren fram nya dekaler.
När du kastar din påse, se till att den åkt ner i behållaren och inte blockerar inkastet. Tänk på att påsar som ställs ovanpå eller bredvid sopkärlen lockar till sig skator och skadedjur och sprider dålig lukt. Så snälla, var med att se till att vi får ett miljösmart, ekologiskt och ekonomiskt sophanteringssystem. Om inte alla hjälps åt, kan det i sin tur innebära att vi får högre kostnader och ytterligare höjning av avgiften. Det var ju inte tanken med investeringen, så nu måste alla hjälpas åt.
Fram tills vi fått besked om bygglov, så kommer vi att öka tömning av kärlen till 3 ggr i veckan, måndag, onsdag och fredag.
P-automater
Vi kommer snarast att införa P- automat på besöksparkeringarna. Det innebär att de gamla P- biljetterna uppgör att gälla. Vi återkommer med information om p-regler och taxa. Det kommer fortfarande att vara billigt att gästparkera. Investeringen står vår samarbetspartner Länsparkeringar för. Föreningen betalar bara för dragning av el till de 3 gästparkeringarna.
Ownit
Nytt avtal har tecknats med Ownit vilket innebär att vi får nya routrar/tjänstefördelare som kommer att ge oss mer surfhastighet och snabbare nät i början på 2015.
Lekplatsgruppen
Lekplatsgruppen kommer att träffas i mitten på november, så vill du delta i denna grupp, kontakta [email protected] senast den 31/10 2014.
Garageplats och trapphus
Endast en uppsättning däck får finnas på varje garageplats. I trapphuset endast rullator och barnvagn. Förvaltaren gör regelbundna ronderingar och kommer att forsla bort sådant som inte får finnas där. Bortforslade saker får lösas ut mot avgift. Vi är ålagda att följa brandmyndigheten.
Det blir en extra föreningsstämma onsdagen den 12 november klockan 19.00. Kallelse och dagordning kommer. Stämman ska behandla ändringar i stadgan.
Sophanteringen
Styrelsen har fortlöpande kontakt med Nacka kommun om bygglov för sopstationerna.
För närvarande slarvas det rejält med sophanteringen. I behållare märkt ”matavfall”, skall matavfall, kaffefilter, hushållspapper, etc kastas. I behållare märkt ”restavfall” skall övrigt hushållsavfall kastas, dock ej grovsopor, brädor, kartonger etc, detta skall du som vanligt lämna till återvinningscentral. Läs på papperspåsen och broschyren du fick med från Nacka kommun om du är osäker. För att göra informationen tydligare tar förvaltaren fram nya dekaler.
När du kastar din påse, se till att den åkt ner i behållaren och inte blockerar inkastet. Tänk på att påsar som ställs ovanpå eller bredvid sopkärlen lockar till sig skator och skadedjur och sprider dålig lukt. Så snälla, var med att se till att vi får ett miljösmart, ekologiskt och ekonomiskt sophanteringssystem. Om inte alla hjälps åt, kan det i sin tur innebära att vi får högre kostnader och ytterligare höjning av avgiften. Det var ju inte tanken med investeringen, så nu måste alla hjälpas åt.
Fram tills vi fått besked om bygglov, så kommer vi att öka tömning av kärlen till 3 ggr i veckan, måndag, onsdag och fredag.
P-automater
Vi kommer snarast att införa P- automat på besöksparkeringarna. Det innebär att de gamla P- biljetterna uppgör att gälla. Vi återkommer med information om p-regler och taxa. Det kommer fortfarande att vara billigt att gästparkera. Investeringen står vår samarbetspartner Länsparkeringar för. Föreningen betalar bara för dragning av el till de 3 gästparkeringarna.
Ownit
Nytt avtal har tecknats med Ownit vilket innebär att vi får nya routrar/tjänstefördelare som kommer att ge oss mer surfhastighet och snabbare nät i början på 2015.
Lekplatsgruppen
Lekplatsgruppen kommer att träffas i mitten på november, så vill du delta i denna grupp, kontakta [email protected] senast den 31/10 2014.
Garageplats och trapphus
Endast en uppsättning däck får finnas på varje garageplats. I trapphuset endast rullator och barnvagn. Förvaltaren gör regelbundna ronderingar och kommer att forsla bort sådant som inte får finnas där. Bortforslade saker får lösas ut mot avgift. Vi är ålagda att följa brandmyndigheten.
Grovsophämtning lördagen den 18 oktober
2014-10-09
Hämtning kommer att utföras under följande tider och platser:
Kl 12.00 - 12.45 för gårdarna K-N, sopbilen står i anslutning till parkeringsdäcket.
Kl 12.45 -13.30 för gårdarna E-J, sopbilen står i anslutning till parkeringsdäcket.
Kl 13.30 -14.15 för gårdarna A-D, sopbilen står på parkering mellan förskola/fastighetskontor.
Alla sopor ska bäras fram samma dag som sopbilen kommer, och inte ställas fram någon dag innan.
OBS! I år har du även möjlighet att slänga följande avfall:
· Färgburkar, kemikalier eller annat miljöfarligt avfall · Hemelektronik, lampor, datorer, etc · Glödlampor, lysrör
·Kyl och frys · Bildäck (även på fälg) · Batterier · Diskmaskin, tvättmaskin .
Anslag finns på gårdarnas anslagstavlor och här.
Kl 12.00 - 12.45 för gårdarna K-N, sopbilen står i anslutning till parkeringsdäcket.
Kl 12.45 -13.30 för gårdarna E-J, sopbilen står i anslutning till parkeringsdäcket.
Kl 13.30 -14.15 för gårdarna A-D, sopbilen står på parkering mellan förskola/fastighetskontor.
Alla sopor ska bäras fram samma dag som sopbilen kommer, och inte ställas fram någon dag innan.
OBS! I år har du även möjlighet att slänga följande avfall:
· Färgburkar, kemikalier eller annat miljöfarligt avfall · Hemelektronik, lampor, datorer, etc · Glödlampor, lysrör
·Kyl och frys · Bildäck (även på fälg) · Batterier · Diskmaskin, tvättmaskin .
Anslag finns på gårdarnas anslagstavlor och här.
Nytt från styrelsen nr 13/2014
2014-09-22
Sopbehållare
Styrelsen har hos Nacka kommun begärt bygglov för en ny sopbehållare vid rundeln vid N-gården samt omflyttning av kärlet vid A gården. Vi har tyvärr konstaterat att en del medlemmar inte följer den nya sophanteringen vilket inte är acceptabelt, då vi istället för lägre kostnader, får högra avgifter.
Medlemsforum
Det finns önskemål om att styrelsen skulle ha öppna möten för frågor som rör området. Vi undersöker hur sådana träffar skulle kunna genomföras och återkommer med besked.
Gårdsrepresentanter
Den 16/10 har vi möte med gårdsrepresentanterna. Kontakta din representant om det är något du vill att han/hon skall ta upp.
Bilkörning i området – bommar
Då vi fått klagomål från flera boende angående bilkörning inne i området så kommer
vi att sätta upp bommar på lämpliga ställen så snart vi har en budget för 2015.
Digital bokning av tvättstugor och gästlägenheter
Vi vet att det finns önskemål om att kunna göra bokning även digitalt. Styrelsen undersöker hur det kan genomföras och till vilken kostnad. Naturligtvis ska bokning även kunna göras på plats i tvättstugorna.
Studsmattor
Den som satt upp studsmatta på gården måste regelbundet kontrollera säkerheten. Föräldrar måste hålla uppsikt över barn som hoppar där. Styrelsen vill förtydliga att vi tar inget ansvar för dessa redskap då de inte är uppsatta av föreningen. Kolla gärna på www.konsumentverket.se om du har frågor.
Förvaltningen
Besökstider: Tisdag kl 08.00-10.00 samt onsdag jämn vecka 17.0-18.30.
Telefontid: onsdag och torsdag kl 09.00-11.00.
Mail: [email protected] hemsida: www.brfljuskarrsberget.se
”Nytt från styrelsen”
finns alltid att hämta på anslagstavlan i entrén till fastighetskontoret. För dig som vill ha en egen papperskopia.
Styrelsen har hos Nacka kommun begärt bygglov för en ny sopbehållare vid rundeln vid N-gården samt omflyttning av kärlet vid A gården. Vi har tyvärr konstaterat att en del medlemmar inte följer den nya sophanteringen vilket inte är acceptabelt, då vi istället för lägre kostnader, får högra avgifter.
Medlemsforum
Det finns önskemål om att styrelsen skulle ha öppna möten för frågor som rör området. Vi undersöker hur sådana träffar skulle kunna genomföras och återkommer med besked.
Gårdsrepresentanter
Den 16/10 har vi möte med gårdsrepresentanterna. Kontakta din representant om det är något du vill att han/hon skall ta upp.
Bilkörning i området – bommar
Då vi fått klagomål från flera boende angående bilkörning inne i området så kommer
vi att sätta upp bommar på lämpliga ställen så snart vi har en budget för 2015.
Digital bokning av tvättstugor och gästlägenheter
Vi vet att det finns önskemål om att kunna göra bokning även digitalt. Styrelsen undersöker hur det kan genomföras och till vilken kostnad. Naturligtvis ska bokning även kunna göras på plats i tvättstugorna.
Studsmattor
Den som satt upp studsmatta på gården måste regelbundet kontrollera säkerheten. Föräldrar måste hålla uppsikt över barn som hoppar där. Styrelsen vill förtydliga att vi tar inget ansvar för dessa redskap då de inte är uppsatta av föreningen. Kolla gärna på www.konsumentverket.se om du har frågor.
Förvaltningen
Besökstider: Tisdag kl 08.00-10.00 samt onsdag jämn vecka 17.0-18.30.
Telefontid: onsdag och torsdag kl 09.00-11.00.
Mail: [email protected] hemsida: www.brfljuskarrsberget.se
”Nytt från styrelsen”
finns alltid att hämta på anslagstavlan i entrén till fastighetskontoret. För dig som vill ha en egen papperskopia.
Presentation av vår nya förvaltare
2014-09-18
Ny förvaltare
Av den som ska förvalta en av Sveriges största bostadsrättsföreningar krävs erfarenhet, kompetens, samarbetsförmåga, affärsmässighet och tydlighet. Efter att ha intervjuat ett flertal sökande så blev Peter Östergrens det självklara valet. Peter är anställd som förvaltare på heltid from den 4 augusti 2014. Vi hälsar Peter varmt välkommen och ser fram emot att utveckla förvaltningen tillsammans med Peter.
Vad har du arbetat med tidigare?
Jag är utbildad fastighetsingenjör och har arbetat 18 år inom fastighet, teknik och bygg. De senaste 5 åren har jag arbetat som teknisk förvaltare och sakkunnig inom byggnads- och fastighetsteknik. Jag har
arbetat 10 år med fastighetsskötsel o byggteknik och 3 år med ombyggnadsarbeten. Jag har arbetat både med kommersiella fastigheter samt med bostadsrättsföreningar.
Vad vill du bidra med till vår förening?
Eftersom fastigheterna är byggda på 70-talet väntar stora utmaningar i form av olika projekt. Som förvaltare på Ljuskärrsberget ser jag fram emot att kunna bidra med den kunskap jag byggt upp under åren som tekniker, byggare och förvaltare. Som person är jag är socialt lagd och jag har alltid haft arbeten där jag träffat många människor. Jag har redan träffat många trevliga människor här på berget och hoppas att träffa fler av er i min roll som förvaltare.
För att komma i kontakt med mig:
Kontoret har öppet för besök tisdagar mellan 08.00–10.00 samt onsdagar jämna veckor, mellan 17.00–18.30.
Telefontid onsdag och torsdag 09.00–11.00.
Telefon: 08-717 72 22 samt även via mail: [email protected]
Av den som ska förvalta en av Sveriges största bostadsrättsföreningar krävs erfarenhet, kompetens, samarbetsförmåga, affärsmässighet och tydlighet. Efter att ha intervjuat ett flertal sökande så blev Peter Östergrens det självklara valet. Peter är anställd som förvaltare på heltid from den 4 augusti 2014. Vi hälsar Peter varmt välkommen och ser fram emot att utveckla förvaltningen tillsammans med Peter.
Vad har du arbetat med tidigare?
Jag är utbildad fastighetsingenjör och har arbetat 18 år inom fastighet, teknik och bygg. De senaste 5 åren har jag arbetat som teknisk förvaltare och sakkunnig inom byggnads- och fastighetsteknik. Jag har
arbetat 10 år med fastighetsskötsel o byggteknik och 3 år med ombyggnadsarbeten. Jag har arbetat både med kommersiella fastigheter samt med bostadsrättsföreningar.
Vad vill du bidra med till vår förening?
Eftersom fastigheterna är byggda på 70-talet väntar stora utmaningar i form av olika projekt. Som förvaltare på Ljuskärrsberget ser jag fram emot att kunna bidra med den kunskap jag byggt upp under åren som tekniker, byggare och förvaltare. Som person är jag är socialt lagd och jag har alltid haft arbeten där jag träffat många människor. Jag har redan träffat många trevliga människor här på berget och hoppas att träffa fler av er i min roll som förvaltare.
För att komma i kontakt med mig:
Kontoret har öppet för besök tisdagar mellan 08.00–10.00 samt onsdagar jämna veckor, mellan 17.00–18.30.
Telefontid onsdag och torsdag 09.00–11.00.
Telefon: 08-717 72 22 samt även via mail: [email protected]
Årsmötesprotokoll
2014-09-08
Protokoll från årsmötet finns att hämta i lådorna vid gårdarnas anslagstavla.
Nytt från styrelsen nr 12/2014
2014-09-08
Höjning av avgiften
From 1 oktober höjs avgiften med 3%.
Individuell elmätning
From oktober räknar vi med att den gemensamma och den individuella elförbrukningen ska synas på avierna. Separat info kommer att delas ut.
Gästparkering
Styrelsen har påbörjat diskussion med Länsparkering om tt införa P-automater vid gästparkeringarna.
Sopkärlen
Tömning av sopkärlen sker måndagar och torsdagar som tidigare. Med de nya sopkärlen kommer taxan att bli betydligt lägre än den vi har idag, samt att vi blir en modern, miljövänlig och effektiv förening. Var
noga med att lägga enbart matavfall i behållaren för matavfall.
Förvaltarens telefontid och besökstid
Besökstid: tisdagar klockan 08.00-10.00 samt onsdagar jämna veckor mellan 17.00-18.30.
Telefontid: onsd och torsd 09.00-11.00. Telnr 08-717 72 22, mail: [email protected]. Telefonsvararen tas bort helt.
Ekonomi
Styrelsens har haft möte med SBAB och glädjande nog så får föreningen högsta kreditvärdighet vilket bland annat innebär att vi erbjuds förmånlig ränta på våra lån och fortsatt samarbete med SBAB. Dock
fortsätter vi oförtrutet att se över kostnader och intäkter, allt för att föreningen skall få så bra ekonomi som
möjligt.
Ownit
Medlem Kim Johansson ser tillsammans med förvaltaren och delar av styrelsen över nytt avtal med Ownit för en uppgradering, mer info kommer senare när vi är klara.
Lekplatsgruppen
Vill du vara med och påverka våra lekplatser, anmäl dig till Stefan
From 1 oktober höjs avgiften med 3%.
Individuell elmätning
From oktober räknar vi med att den gemensamma och den individuella elförbrukningen ska synas på avierna. Separat info kommer att delas ut.
Gästparkering
Styrelsen har påbörjat diskussion med Länsparkering om tt införa P-automater vid gästparkeringarna.
Sopkärlen
Tömning av sopkärlen sker måndagar och torsdagar som tidigare. Med de nya sopkärlen kommer taxan att bli betydligt lägre än den vi har idag, samt att vi blir en modern, miljövänlig och effektiv förening. Var
noga med att lägga enbart matavfall i behållaren för matavfall.
Förvaltarens telefontid och besökstid
Besökstid: tisdagar klockan 08.00-10.00 samt onsdagar jämna veckor mellan 17.00-18.30.
Telefontid: onsd och torsd 09.00-11.00. Telnr 08-717 72 22, mail: [email protected]. Telefonsvararen tas bort helt.
Ekonomi
Styrelsens har haft möte med SBAB och glädjande nog så får föreningen högsta kreditvärdighet vilket bland annat innebär att vi erbjuds förmånlig ränta på våra lån och fortsatt samarbete med SBAB. Dock
fortsätter vi oförtrutet att se över kostnader och intäkter, allt för att föreningen skall få så bra ekonomi som
möjligt.
Ownit
Medlem Kim Johansson ser tillsammans med förvaltaren och delar av styrelsen över nytt avtal med Ownit för en uppgradering, mer info kommer senare när vi är klara.
Lekplatsgruppen
Vill du vara med och påverka våra lekplatser, anmäl dig till Stefan
utdElningen av soppåsar och behållare försenad
2014-08-28
Nacka kommun ringde igår och meddelade att deras leverantör inte hinner leverera soppåsar och och behållare i tid, de räknar med mitten på nästa vecka. Vi får lägga matavfall i vanliga påsar fram tills dess, så nu kör vi igång på måndag den 1 september. Hör av dig till mig eller förvaltaren om du har frågor på mail eller telefon.
Mvh
Stefan H
Mvh
Stefan H
Information om nya sophanteringen
2014-08-26
Som Ni säkert märkt så är de nya sopbehållarna
installerade och kommer att tas i bruk från och med måndagen den 1 september
2014.
Då kommer vi
att ta bort behållarna som idag finns på gårdarna och gårdarna får fritt
disponera de lediga förråden som man vill, med förbehåll att det inte får
finnas saker som är svåra att flytta, då det oftast finns rör till bergvärmen
där.
Vidare så kommer extrapåsar till matavfall att läggas där,
när era påsar är slut, är det bara att hämta där.
Vi kommer att märka upp de nya sopstationerna med fack för matavfall och restavfall. Tidningar och glas läggs på de vanliga platserna. Var noga med att lägga rätt sopor i rätt behållare. Då behåller vi den billiga taxan.
Varje lägenhet kommer att få 1st behållare levererad till trapphuset samt 1 års förbrukning av matavfallspåsar, och informationsblad från Nacka Kommun
De nya stationerna kommer att ”kläs in” med antingen buskar eller spaljéer.
Vi kommer under 6 månader att utvärdera behovet av att hämta sopor 2 ggr i veckan, men fram till dess så hämtas soporna på ordinarie dagar, måndagar och torsdagar.
Styrelsen och förvaltningen tackar för det tålamod Ni visat under installationen och ser fram emot ett miljövänligt, ekonomiskt och modernt sophanteringssystem.
Vi kommer att märka upp de nya sopstationerna med fack för matavfall och restavfall. Tidningar och glas läggs på de vanliga platserna. Var noga med att lägga rätt sopor i rätt behållare. Då behåller vi den billiga taxan.
Varje lägenhet kommer att få 1st behållare levererad till trapphuset samt 1 års förbrukning av matavfallspåsar, och informationsblad från Nacka Kommun
De nya stationerna kommer att ”kläs in” med antingen buskar eller spaljéer.
Vi kommer under 6 månader att utvärdera behovet av att hämta sopor 2 ggr i veckan, men fram till dess så hämtas soporna på ordinarie dagar, måndagar och torsdagar.
Styrelsen och förvaltningen tackar för det tålamod Ni visat under installationen och ser fram emot ett miljövänligt, ekonomiskt och modernt sophanteringssystem.
NY FÖRVALTARE
Vi hälsar Peter Östergrens välkommen till vår förening. Peter började den 4/8 som förvaltare. Peter nås på föreningens telefon 08-717 72 22 och maildress [email protected]
Vi kommer inom kort att ge en närmare presentation av Peter.
Vi kommer inom kort att ge en närmare presentation av Peter.
Nya sophanteringen.
Idag börjar monteringen av de nya sopstationerna. Jag har nu gått runt med entreprenören och han har också fått en karta på hur de skall placeras.
Vi kommer också att lägga buskar för att få en så bra miljö som möjligt efter en idé från en boende, tack Stig Göran för bra tips.
Vi kommer att ta dem i bruk från den måndagen den 1 september.
Fram tills dess så använder vi de gamla kärlen.
Ha en fortsatt trevlig sommar. Med vänlig hälsning Stefan Hallonkvist
Vi kommer också att lägga buskar för att få en så bra miljö som möjligt efter en idé från en boende, tack Stig Göran för bra tips.
Vi kommer att ta dem i bruk från den måndagen den 1 september.
Fram tills dess så använder vi de gamla kärlen.
Ha en fortsatt trevlig sommar. Med vänlig hälsning Stefan Hallonkvist
Parkeringsdäcken
På förkommen andledning, var noga med att stänga dörrar efter er på parkeringsdäcken, vi vill ju inte ha obehöriga där. Håll gärna också ett vakande öga på våra gårdar nu i semestertider, Grannsamverkan är alltid bäst. Ha en fortsatt skön sommar. Med vänlig hälsning Stefan Hallonkvist
Ny förvaltare
2014-07-11
Vi har den stora glädjen att meddela att vi fått en ny förvaltare på Ljuskärrsberget.
Vi har haft många sökande och träffat en del kandidater och vi fastnade för Peter Östergrens som kommer till oss den 4/8. Närmare presentation av honom kommer längre fram och vi hälsar Peter välkommen till oss.
Ha en fortsatt bra sommar önskar styrelsen.
Vi har haft många sökande och träffat en del kandidater och vi fastnade för Peter Östergrens som kommer till oss den 4/8. Närmare presentation av honom kommer längre fram och vi hälsar Peter välkommen till oss.
Ha en fortsatt bra sommar önskar styrelsen.
Parkeringsplatser
2014-07-11
Vi gör en ordentlig genomgång av parkeringsplatserna på hela berget och vi beräknas vara klara i mitten av augusti, vi kommer då att meddela vilka platser som är lediga. Ni som står i kö har så klart förträde.
trevlig sommar
Vi från styrelsen vill önska alla medlemmar en trevlig sommar. Vi bemannar kontoret under sommaren, vi läser mail och lyssnar av telefonen så länge som vi inte har en permanent förvaltare, rekrytering pågår för fullt Med vänlig hälsning styrelsen.
RADIATORERNA I LÄGENHETEN
2014-06-13
En del medlemmar har upplevt att det börjat susa mer i radiatorerna senaste tiden. Enligt Enstar kan det bero på att några skruvar ner termostaten under sommaren och då ökar trycket i de radiatorer som inte är nerskruvade. Termostaten på radiatorerna ska inte skruvas ned under sommaren, det görs centralt
i undercentralerna och värmen regleras efter dygnstemperatur.
i undercentralerna och värmen regleras efter dygnstemperatur.
NYTT FRÅN STYRELSEN NR 11/2014
2014-06-13
Informationsmöte om Sophanteringen
Sopgruppen håller ett extra informationsmöte i föreningslokalen onsdagen den 18 juni mellan klockan 19.00-21.00 inför byte av sopkärl och dess hantering.
Lekplatsgruppen
Lekplatsgruppen skall träffas den 13 juni för en första träff, och arbetet beräknas sätta igång i slutet av
augusti.
Semesterstängt
Styrelsen har sitt sista sammanträde den 25/6 och sedan är kontoret semesterstängt till 4/8 vi kommer att läsa mail och lyssna av telefonsvararen sporadiskt.
Förvaltaren
Vår förvaltare Paul Estelle slutar i föreningen fredagen den 13/6 2014. Styrelsen har påbörjat arbetet med att rekrytera en ny förvaltare med hjälp av Manpower som skall plocka fram lämpliga kandidater, som sen skall intervjuas. Styrelsen kommer att sköta det löpande arbetet fram till dess.
Mathias ordförande har det övergripande ansvaret. Vi bemannar kontoret och hanterar löpande ärenden.
Jonas och Ann Mari sköter byggfrågor och kontakter med IDUN. Stefan sköter om medlemsfrågor samt
SUBAB. Tanja och Gerd sköter det ekonomiska.
Fastighetsskötaren är i tjänst hela tiden.
Vi ber er ha tålamod, vi kommer att göra allt för att det skall bli så smärtfritt som möjligt.
Styrelsen vill poängtera att det inte föreligger nån schism eller missnöje med Pauls arbete, tvärtom, vi är mycket nöjda med hans insats. Paul fick ett annat erbjudande som han tackade ja till. Vi önskar Paul
lycka till med hans nya jobb och tackar för det fantastiska arbete han lagt ner på BRF Ljuskärrsberget.
Problem i lägenheten
På förekommen anledning så vill styrelsen informera, om du är orolig för något i din lägenhet, och vill få en oberoende kontroll, så måste du stå för den kostnaden själv, det är inget som föreningen står för.
Parkering
Om du önskar P plats, kontakta föreningskontoret. Tyvärr så har en del bilar på Solsidevägen blivit saboterade och detta beklagar styrelsen, men du måste själv göra polisanmälan, dock rekommenderar styrelsen samtliga medlemmar att hålla ett vakande öga. Tillsammans kan vi göra skillnad.
Stöld i tvättstuga
Det har förekommit stöld i tvättstuga 2. Se till att stänga igen dörren efter dig när du lämnar stugan och släpp inte in någon som inte har egen nyckel. Föreningen står inte för någon kostnad i samband med eventuell stöld. Se till att bara tvätta på din bokade tid, och håll rent efter dig.
Trapphusen
Friskluftsventilen i trapphusen ska vara öppen annars blir det dålig ventilation i husen.
Studsmattor
Styrelsen har noterat med hjälp av medlemmar, att det finns studsmattor i området. Det är inte tillåtet att sätta upp dessa utan kontakt med förvaltningen. Styrelsen undersöker det juridiska ansvaret om olyckan skulle vara framme, så tills vi fått klarhet via jurist, så ombedes de som har studsmattor på gårdarna, att inte använda dem tills vidare. Så fort vi fått klarhet så återkommer styrelsen med besked .
Grillning
Vi påminner om att det inte är tillåtet att grilla på balkonger och när du röker på din uteplats eller balkong, kolla då så inte röken blåser till grannen, friskluftsintagen till lägenheterna sitter på den sidan av huskroppen , ta hänsyn och värna om bra grannsämja. Det tjänar vi alla på.
Sopgruppen håller ett extra informationsmöte i föreningslokalen onsdagen den 18 juni mellan klockan 19.00-21.00 inför byte av sopkärl och dess hantering.
Lekplatsgruppen
Lekplatsgruppen skall träffas den 13 juni för en första träff, och arbetet beräknas sätta igång i slutet av
augusti.
Semesterstängt
Styrelsen har sitt sista sammanträde den 25/6 och sedan är kontoret semesterstängt till 4/8 vi kommer att läsa mail och lyssna av telefonsvararen sporadiskt.
Förvaltaren
Vår förvaltare Paul Estelle slutar i föreningen fredagen den 13/6 2014. Styrelsen har påbörjat arbetet med att rekrytera en ny förvaltare med hjälp av Manpower som skall plocka fram lämpliga kandidater, som sen skall intervjuas. Styrelsen kommer att sköta det löpande arbetet fram till dess.
Mathias ordförande har det övergripande ansvaret. Vi bemannar kontoret och hanterar löpande ärenden.
Jonas och Ann Mari sköter byggfrågor och kontakter med IDUN. Stefan sköter om medlemsfrågor samt
SUBAB. Tanja och Gerd sköter det ekonomiska.
Fastighetsskötaren är i tjänst hela tiden.
Vi ber er ha tålamod, vi kommer att göra allt för att det skall bli så smärtfritt som möjligt.
Styrelsen vill poängtera att det inte föreligger nån schism eller missnöje med Pauls arbete, tvärtom, vi är mycket nöjda med hans insats. Paul fick ett annat erbjudande som han tackade ja till. Vi önskar Paul
lycka till med hans nya jobb och tackar för det fantastiska arbete han lagt ner på BRF Ljuskärrsberget.
Problem i lägenheten
På förekommen anledning så vill styrelsen informera, om du är orolig för något i din lägenhet, och vill få en oberoende kontroll, så måste du stå för den kostnaden själv, det är inget som föreningen står för.
Parkering
Om du önskar P plats, kontakta föreningskontoret. Tyvärr så har en del bilar på Solsidevägen blivit saboterade och detta beklagar styrelsen, men du måste själv göra polisanmälan, dock rekommenderar styrelsen samtliga medlemmar att hålla ett vakande öga. Tillsammans kan vi göra skillnad.
Stöld i tvättstuga
Det har förekommit stöld i tvättstuga 2. Se till att stänga igen dörren efter dig när du lämnar stugan och släpp inte in någon som inte har egen nyckel. Föreningen står inte för någon kostnad i samband med eventuell stöld. Se till att bara tvätta på din bokade tid, och håll rent efter dig.
Trapphusen
Friskluftsventilen i trapphusen ska vara öppen annars blir det dålig ventilation i husen.
Studsmattor
Styrelsen har noterat med hjälp av medlemmar, att det finns studsmattor i området. Det är inte tillåtet att sätta upp dessa utan kontakt med förvaltningen. Styrelsen undersöker det juridiska ansvaret om olyckan skulle vara framme, så tills vi fått klarhet via jurist, så ombedes de som har studsmattor på gårdarna, att inte använda dem tills vidare. Så fort vi fått klarhet så återkommer styrelsen med besked .
Grillning
Vi påminner om att det inte är tillåtet att grilla på balkonger och när du röker på din uteplats eller balkong, kolla då så inte röken blåser till grannen, friskluftsintagen till lägenheterna sitter på den sidan av huskroppen , ta hänsyn och värna om bra grannsämja. Det tjänar vi alla på.
NYTT FRÅN STYRELSEN NR 10/2014
2014-06-02
Först vill styrelsen tacka för ett välbesökt årsmöte med många fina idéer och både ris och ros. Det är alltid bra att få konstruktiva idéer från medlemmar.
Gårdsbesiktningar
Vi har genomfört 6 gårdsbesiktningar med gårdsrepresentanter närvarande. Ett generellt problem är
att trapphus och källare är belamrade med olika lösa tillhörigheter som kan skapa kraftiga problem vid eventuell brand eller utrymning. Med detta i åtanke så kommer föreningen att ta bort det som står i trapphusen och i källargångarna. Vi kommer att förvara dessa saker under 30 dagar då den enskilde kan få lösa sina ägodelar hos förvaltaren, efter detta så kommer sakerna att slängas. Märk gärna ägodelar
med namn så kan förvaltaren ta kontakt.
Individuell el
Vad beträffar den individuella elmätningen så kommer det att ta lite längre tid med den enskilda debiteringen på grund av administrativa oklarheter. Vi beklagar detta.
Lekplatsgrupp
Lekplatsgruppen kommer att ha ett kort möte i mitten av juni.
Grillning
Nu när det är sommar så kommer den härliga grillen fram, men tänk på brandfaran, och grilla ej på balkonger med kol eller gasgrillen. För att minska risken med ovarsam hantering av grillkol så kommer föreningen att köpa in en hink till varje gård att lägga kolen i.
Sophanteringen
Vi kommer att hålla ett extra möte inför den nya sophanteringen, tider och datum kommer att sättas upp på anslagstavlan.
Gårdsbesiktningar
Vi har genomfört 6 gårdsbesiktningar med gårdsrepresentanter närvarande. Ett generellt problem är
att trapphus och källare är belamrade med olika lösa tillhörigheter som kan skapa kraftiga problem vid eventuell brand eller utrymning. Med detta i åtanke så kommer föreningen att ta bort det som står i trapphusen och i källargångarna. Vi kommer att förvara dessa saker under 30 dagar då den enskilde kan få lösa sina ägodelar hos förvaltaren, efter detta så kommer sakerna att slängas. Märk gärna ägodelar
med namn så kan förvaltaren ta kontakt.
Individuell el
Vad beträffar den individuella elmätningen så kommer det att ta lite längre tid med den enskilda debiteringen på grund av administrativa oklarheter. Vi beklagar detta.
Lekplatsgrupp
Lekplatsgruppen kommer att ha ett kort möte i mitten av juni.
Grillning
Nu när det är sommar så kommer den härliga grillen fram, men tänk på brandfaran, och grilla ej på balkonger med kol eller gasgrillen. För att minska risken med ovarsam hantering av grillkol så kommer föreningen att köpa in en hink till varje gård att lägga kolen i.
Sophanteringen
Vi kommer att hålla ett extra möte inför den nya sophanteringen, tider och datum kommer att sättas upp på anslagstavlan.
nytt från styrelsen nr 9/2014
2014-05-12
Dränering A och F-gårdarna
Dräneringen av A-gården har påbörjats. F-gården kommer troligen att skjutas upp till efter
sommaren.
Nödljus i källarna
Brandexperten kommer under vecka 21-23 att montera nödljus i våra källare.
Sophanteringen
Alla medlemmar kommer att få ett infoblad om den nya sophantering som beräknas starta
i slutet av sommaren. Gårdsrepresentanterna fick information vid vårmötet som hölls den 6/5.
Information om styrelsearbetet
Vi fick ett förslag om att styrelsen några gånger per år, har en öppen sittning där vi informerar hur vi arbetar och vad som krävs för att sitta i en styrelse. Vi tyckte det var en bra idé och vi kommer att ta tag i detta till hösten.
Lekplatsgrupp
Vill du delta i Ljuskärrsbergets grupp som skall utreda och komma med förslag på bergets lekplatser, så hör av dig till Stefan Hallonkvist på 0765-570867. Vi beräknar att ha ca 10 personer i gruppen, så först till kvarn gäller.
Besiktning M-gården
Vi har börjat med gårdsbesiktning och M-gården var först ut. I källargångar och trapphus måste det vara fri passage för räddningstjänst o brandkår. Lösa tillhörigheter i källargångarna kommer att tas bort.
Stämman
Vi laddar för årets höjdpunkt, föreningsstämman, som kommer att äga rum den 14/5 klockan 19.00 på
Igelbodaskolan, kan du inte själv delta så kan du lämna fullmakt till någon annan medlem. Styrelsen hoppas att så många som möjligt kan delta. Vi bjuder på något lätt att äta o dricka som vanligt.
Väl mött på stämman!
Dräneringen av A-gården har påbörjats. F-gården kommer troligen att skjutas upp till efter
sommaren.
Nödljus i källarna
Brandexperten kommer under vecka 21-23 att montera nödljus i våra källare.
Sophanteringen
Alla medlemmar kommer att få ett infoblad om den nya sophantering som beräknas starta
i slutet av sommaren. Gårdsrepresentanterna fick information vid vårmötet som hölls den 6/5.
Information om styrelsearbetet
Vi fick ett förslag om att styrelsen några gånger per år, har en öppen sittning där vi informerar hur vi arbetar och vad som krävs för att sitta i en styrelse. Vi tyckte det var en bra idé och vi kommer att ta tag i detta till hösten.
Lekplatsgrupp
Vill du delta i Ljuskärrsbergets grupp som skall utreda och komma med förslag på bergets lekplatser, så hör av dig till Stefan Hallonkvist på 0765-570867. Vi beräknar att ha ca 10 personer i gruppen, så först till kvarn gäller.
Besiktning M-gården
Vi har börjat med gårdsbesiktning och M-gården var först ut. I källargångar och trapphus måste det vara fri passage för räddningstjänst o brandkår. Lösa tillhörigheter i källargångarna kommer att tas bort.
Stämman
Vi laddar för årets höjdpunkt, föreningsstämman, som kommer att äga rum den 14/5 klockan 19.00 på
Igelbodaskolan, kan du inte själv delta så kan du lämna fullmakt till någon annan medlem. Styrelsen hoppas att så många som möjligt kan delta. Vi bjuder på något lätt att äta o dricka som vanligt.
Väl mött på stämman!
nytt från styrelsen nr 8/2014
2014-04-27
Grilltider
Styrelsen vill betona att nu i grilltider, så håll uppsikt över eld och glöd så det inte blir brand i området och visa hänsyn till dina grannar.
Grannsamverkan
Nu är också en tid av semestrar och lediga helger då en del reser bort. Var vaksamma på personer som inte har legitima skäl att vara här. Tillsammans så gör vi skillnad.
Sophanteringen
Under vecka 19 så kommer styrelsen att lägga ut information i lådorna vid infotavlan om den nya sophanteringen och hur det kommer att se ut.
Gårdarnas städdagar
När era gårdsrepresentanter kallar till städdag så är det bra om så många som möjligt hjälper till, alla kan bidra med något, så blir jobbet snabbare gjort och man kan fika och umgås.
P-platser och extra förråd
För att minska administrationen kring kölistorna till p-plats och extra förråd så kommer lediga p-platser och extra förråd att läggas ut på hemsidan. Under en övergångsperiod så kommer kölistorna att bevakas men du måste själv visa ditt intresse genom att anmäla till förvaltaren.
Dränering
Reparation av felaktiga sockelskivor runt de hus som dränerats påbörjades 23/4.
Därefter påbörjas dränering på A-gården och sedan F-gården.
Ombyggnad fastighetskontoret
Styrelsen utreder möjligheten att bygga om lokalerna i fastighetskontoret till företagshotell. Arbete med att ta fram ritningar pågår.
Kallelse till föreningsstämman
Kallelse till föreningsstämman den 14/5 kommer att delas ut i brevlådan till samtliga medlemmar senast 30/4. Den tryckta årsberättelsen delas ut v 18-19.
Grovsopor och kommunens miljöbil
Grovsopbilen kommer 10 maj. Se anslag på anslagstavlorna.
Kommunens miljöbil kommer den 12/5 kl 19.00 till Saltsjöbadens centrum. Där kan du lämna målarfärg, lampor, batterier smått elavfall. Turlistan sätts upp på gårdarnas anslagstavlor.
Styrelsen vill betona att nu i grilltider, så håll uppsikt över eld och glöd så det inte blir brand i området och visa hänsyn till dina grannar.
Grannsamverkan
Nu är också en tid av semestrar och lediga helger då en del reser bort. Var vaksamma på personer som inte har legitima skäl att vara här. Tillsammans så gör vi skillnad.
Sophanteringen
Under vecka 19 så kommer styrelsen att lägga ut information i lådorna vid infotavlan om den nya sophanteringen och hur det kommer att se ut.
Gårdarnas städdagar
När era gårdsrepresentanter kallar till städdag så är det bra om så många som möjligt hjälper till, alla kan bidra med något, så blir jobbet snabbare gjort och man kan fika och umgås.
P-platser och extra förråd
För att minska administrationen kring kölistorna till p-plats och extra förråd så kommer lediga p-platser och extra förråd att läggas ut på hemsidan. Under en övergångsperiod så kommer kölistorna att bevakas men du måste själv visa ditt intresse genom att anmäla till förvaltaren.
Dränering
Reparation av felaktiga sockelskivor runt de hus som dränerats påbörjades 23/4.
Därefter påbörjas dränering på A-gården och sedan F-gården.
Ombyggnad fastighetskontoret
Styrelsen utreder möjligheten att bygga om lokalerna i fastighetskontoret till företagshotell. Arbete med att ta fram ritningar pågår.
Kallelse till föreningsstämman
Kallelse till föreningsstämman den 14/5 kommer att delas ut i brevlådan till samtliga medlemmar senast 30/4. Den tryckta årsberättelsen delas ut v 18-19.
Grovsopor och kommunens miljöbil
Grovsopbilen kommer 10 maj. Se anslag på anslagstavlorna.
Kommunens miljöbil kommer den 12/5 kl 19.00 till Saltsjöbadens centrum. Där kan du lämna målarfärg, lampor, batterier smått elavfall. Turlistan sätts upp på gårdarnas anslagstavlor.
nytt från styrelsen nr 7/2014
2014-04-08
Fasadrenovering börjar på K-gården sista veckan i april då ställningar sätts upp. Första veckan i maj börjar de riva och byta ut fasaden.
De boende på K gården kallas till ett informationsmöte tisdagen den 22/4 2014 kl 18.00 i
föreningslokalen där styrelsen svarar på frågor och ger tips till de boende. Det kommer att vara lite rörigt på gårdarna under tiden, men om alla hjälps åt så funkar det smidigt.
Sanden i sandlådorna kommer att bytas ut i år med start 1:a veckan i maj. Detta utförs av SUBAB vår entreprenör. Tidsschema kommer i nästa info från styrelsen. Håll koll på din Infotavla.
Avgiften höjs med 3 % från och med juli månad.
Ni som har katter i området måste hålla koll på dom så de inte förorenar sandlådorna och sprider farliga bakterier. Det är inte ok, sandlådorna är avsedda för lekande barn och inget annat.
Nu börjar grilltider med allt trevligt som det innebär, men håll koll på grillen så det inte börjar brinna i
området. Vi vill påpeka att det inte är tillåtet att grilla på balkonger och är du osäker på vad som gäller, kolla hemsidan eller i röda pärmen, där finns regelverket.
Den nya sophanteringen på berget är nu klar och godkänd av Nacka Kommun och dess entreprenör Lise-Lott Lööf. Vi kommer att kalla till ett informationsmöte i slutet av maj där företrädare för kommunen och Lise-Lott Lööf samt sopgruppen och deras expert kommer att deltaga. Så håll utkik på infotavlan. Vidare så kommer alla medlemmar att få ett extra infoblad med bland annat information om den nya sophanteringen.
Vi vill också påminna om årsstämman den 14/5 på Igelbodaskolan.
Vill du ha ett eget exemplar av ”Nytt från styrelsen” finns det att hämta på anslagstavlan vid entrén till
fastighetskontoret.
De boende på K gården kallas till ett informationsmöte tisdagen den 22/4 2014 kl 18.00 i
föreningslokalen där styrelsen svarar på frågor och ger tips till de boende. Det kommer att vara lite rörigt på gårdarna under tiden, men om alla hjälps åt så funkar det smidigt.
Sanden i sandlådorna kommer att bytas ut i år med start 1:a veckan i maj. Detta utförs av SUBAB vår entreprenör. Tidsschema kommer i nästa info från styrelsen. Håll koll på din Infotavla.
Avgiften höjs med 3 % från och med juli månad.
Ni som har katter i området måste hålla koll på dom så de inte förorenar sandlådorna och sprider farliga bakterier. Det är inte ok, sandlådorna är avsedda för lekande barn och inget annat.
Nu börjar grilltider med allt trevligt som det innebär, men håll koll på grillen så det inte börjar brinna i
området. Vi vill påpeka att det inte är tillåtet att grilla på balkonger och är du osäker på vad som gäller, kolla hemsidan eller i röda pärmen, där finns regelverket.
Den nya sophanteringen på berget är nu klar och godkänd av Nacka Kommun och dess entreprenör Lise-Lott Lööf. Vi kommer att kalla till ett informationsmöte i slutet av maj där företrädare för kommunen och Lise-Lott Lööf samt sopgruppen och deras expert kommer att deltaga. Så håll utkik på infotavlan. Vidare så kommer alla medlemmar att få ett extra infoblad med bland annat information om den nya sophanteringen.
Vi vill också påminna om årsstämman den 14/5 på Igelbodaskolan.
Vill du ha ett eget exemplar av ”Nytt från styrelsen” finns det att hämta på anslagstavlan vid entrén till
fastighetskontoret.
Mobiltelefon upphittad
2014-04-02
En mobiltelefon är upphittad i vårt område. Kontakta förvaltaren för närmare information.
nytt från styrelsen 6/2014
2014-03-23
Avgiften
På grund av missförstånd så har inte SBC aviserat avgiftshöjningen from april. Höjningen kommer därför att tas ut från nästa kvartal, dvs from juli.
Individuell el
Vi är många som väntar på resultatet av den individuella el mätningen. Tyvärr så måste vi skjuta fram debiteringen till nästa kvartal. Mätningen pågår men vi har ännu inte kommit fram till ett fungerade system för debitering, och styrelsen vill då hellre avvakta och göra rätt från början.
Belysning i källare
Vi kommer att installera nödbelysning i alla källare och i samband med det även se över de gångar och förråd där belysningen skyms av rördragningar.
Fasadrenovering
Fasadrenovering startar i början av maj med K gården, sedan ett uppehåll i juli, och därefter fortsättning på N gården.
Årsstämman
Arbete pågår med att färdigställa alla underlag till årsstämman i maj. 8 motioner och en enkel fråga har lämnats till styrelsen.
Gårdsstädning
Tänk på att snart är det dags för gårdsstädning och ju fler som hjälper till att hålla fint på era respektive gårdar, desto snabbare blir ni klara och kan avnjuta en förhoppningsvis fin dag o kväll illsammans.
Sophanteringen
Vårt nya sopsystem blev klart med Nacka kommun och deras entreprenör i slutet av förra veckan. Vi kommer att kalla till ett informationsmöte om sophanteringen, så håll koll på Infotavlan o hemsidan. En utförlig information kommer att delas ut till gårdarna.
På grund av missförstånd så har inte SBC aviserat avgiftshöjningen from april. Höjningen kommer därför att tas ut från nästa kvartal, dvs from juli.
Individuell el
Vi är många som väntar på resultatet av den individuella el mätningen. Tyvärr så måste vi skjuta fram debiteringen till nästa kvartal. Mätningen pågår men vi har ännu inte kommit fram till ett fungerade system för debitering, och styrelsen vill då hellre avvakta och göra rätt från början.
Belysning i källare
Vi kommer att installera nödbelysning i alla källare och i samband med det även se över de gångar och förråd där belysningen skyms av rördragningar.
Fasadrenovering
Fasadrenovering startar i början av maj med K gården, sedan ett uppehåll i juli, och därefter fortsättning på N gården.
Årsstämman
Arbete pågår med att färdigställa alla underlag till årsstämman i maj. 8 motioner och en enkel fråga har lämnats till styrelsen.
Gårdsstädning
Tänk på att snart är det dags för gårdsstädning och ju fler som hjälper till att hålla fint på era respektive gårdar, desto snabbare blir ni klara och kan avnjuta en förhoppningsvis fin dag o kväll illsammans.
Sophanteringen
Vårt nya sopsystem blev klart med Nacka kommun och deras entreprenör i slutet av förra veckan. Vi kommer att kalla till ett informationsmöte om sophanteringen, så håll koll på Infotavlan o hemsidan. En utförlig information kommer att delas ut till gårdarna.
problem med vattnet
Förvaltaren har varit i kontakt med Nacka kommun ang vårt problem med vattentillförseln. Kommunen arbetar med att åtgärda problemet . De kommer att lägga ut information på sin hemsida www.nacka.se
nytt från styrelsen 5/2014
LEAN
Vid senaste styrelsemötet fick vi en föreläsning om LEAN, vilket innebär att man arbetar med mål vad gäller hälsa, säkerhet och miljö. Genom att rapportera avvikelser, såväl positiva som negativa, kan vi i föreningen bli effektivare och förhindra skador och risker för medlemmars hälsa, säkerhet o miljö. Det ställer dock krav på att vi alla har en gemensam värdegrund och går mot samma mål. Vi tyckte arbetssättet var intressant och vi beslöt oss för att diskutera vidare hur vi kan implementera LEAN i vårt arbete på Ljuskärrsberget.
Sophanteringen
Styrelsens sopgrupp har i samarbete med Nacka kommun och deras entreprenör Liselott Lööf, gjort en principöverenskommelse om hur sopor skall hanteras på berget i framtiden, och där har vi abetsmiljölagar och säkerhetslagar att ta hänsyn till. Så fort allt är påskrivet och klart kommer vi att inbjuda till ett informationsmöte om den nya sophanteringen. Vi kommer att ha 6 sopstationer utplacerade längs bygatan och vi kommer att separera matavfall och övriga hushållssopor. Där kommer föreningen att göra stora besparingar på sikt. Med sopstationer längs bygatan så kan de nuvarande soprummen på gårdarna användas till annat.
Lekplatser
Så fort som sophanteringen är avklarad och i hamn så sätter vi igång med nästa projekt och det gäller lekplatser för våra härliga ungar och då kommer de inblandade att kallas till ett första möte. Om du vill vara med och bidra till att vi får trevliga och bra lekplatser i området så anmäl dig till Stefan Hallonkvist.
[email protected]
Styrelsen vill poängtera att det nu börjar bli torrt i markerna vilket gör risken för bränder lite större, så vi kan väl alla tänka på detta när vi börjar grillsäsongen.
Vill du ha ett eget ex av styrelsens info finns det att hämta på anslagstavlan i entrén till fastighetskontoret.
Vid senaste styrelsemötet fick vi en föreläsning om LEAN, vilket innebär att man arbetar med mål vad gäller hälsa, säkerhet och miljö. Genom att rapportera avvikelser, såväl positiva som negativa, kan vi i föreningen bli effektivare och förhindra skador och risker för medlemmars hälsa, säkerhet o miljö. Det ställer dock krav på att vi alla har en gemensam värdegrund och går mot samma mål. Vi tyckte arbetssättet var intressant och vi beslöt oss för att diskutera vidare hur vi kan implementera LEAN i vårt arbete på Ljuskärrsberget.
Sophanteringen
Styrelsens sopgrupp har i samarbete med Nacka kommun och deras entreprenör Liselott Lööf, gjort en principöverenskommelse om hur sopor skall hanteras på berget i framtiden, och där har vi abetsmiljölagar och säkerhetslagar att ta hänsyn till. Så fort allt är påskrivet och klart kommer vi att inbjuda till ett informationsmöte om den nya sophanteringen. Vi kommer att ha 6 sopstationer utplacerade längs bygatan och vi kommer att separera matavfall och övriga hushållssopor. Där kommer föreningen att göra stora besparingar på sikt. Med sopstationer längs bygatan så kan de nuvarande soprummen på gårdarna användas till annat.
Lekplatser
Så fort som sophanteringen är avklarad och i hamn så sätter vi igång med nästa projekt och det gäller lekplatser för våra härliga ungar och då kommer de inblandade att kallas till ett första möte. Om du vill vara med och bidra till att vi får trevliga och bra lekplatser i området så anmäl dig till Stefan Hallonkvist.
[email protected]
Styrelsen vill poängtera att det nu börjar bli torrt i markerna vilket gör risken för bränder lite större, så vi kan väl alla tänka på detta när vi börjar grillsäsongen.
Vill du ha ett eget ex av styrelsens info finns det att hämta på anslagstavlan i entrén till fastighetskontoret.
nytt Från styrelsen 4/2014
2014-02-23
Föreningens mailadress
Vi har fortfarande problem med föreningens inkommande mail. Vi kommer att undersöka en
bättre lösning än den nuvarande. Tillsvidare går det bra att använda [email protected]
Belysning i området
Varje tisdag kontrollerar fastighetsskötaren att samtliga lampor lyser. Om du ändå upptäcker en trasig lampa felanmäl till fastighetsskötaren, 08-717 75 14.
Belysning i garagen
I alla garage installerar vi nu rörelsedetektorer till belysningen. Arbetet beräknas vara klart under april månad. Detta för att vi skall få en kostnadsbesparing och vara så miljövänliga som möjligt på berget.
Individuell elmätning
Vi hade ett mycket välbesökt informationsmöte ang individuell elmätning och debitering. Vi har några frågor att lösa tillsammans med SBC som skickar ut avierna. Bla måste vi utifrån våra förutsättningar ha ett stabilt debiteringssystem som är i fas med föreningens elräkningar och utskick av avier till medlemmarna. Vi återkommer med mer info.
Kontaktuppgifter
Påminner om länken till viktiga kontaktuppgifter i föreningen.
För dig som behöver en egen papperskopia av styrelsens information finns ett antal exemplar uppsatta på anslagstavlan i entrén till fastighetskontoret.
Vi har fortfarande problem med föreningens inkommande mail. Vi kommer att undersöka en
bättre lösning än den nuvarande. Tillsvidare går det bra att använda [email protected]
Belysning i området
Varje tisdag kontrollerar fastighetsskötaren att samtliga lampor lyser. Om du ändå upptäcker en trasig lampa felanmäl till fastighetsskötaren, 08-717 75 14.
Belysning i garagen
I alla garage installerar vi nu rörelsedetektorer till belysningen. Arbetet beräknas vara klart under april månad. Detta för att vi skall få en kostnadsbesparing och vara så miljövänliga som möjligt på berget.
Individuell elmätning
Vi hade ett mycket välbesökt informationsmöte ang individuell elmätning och debitering. Vi har några frågor att lösa tillsammans med SBC som skickar ut avierna. Bla måste vi utifrån våra förutsättningar ha ett stabilt debiteringssystem som är i fas med föreningens elräkningar och utskick av avier till medlemmarna. Vi återkommer med mer info.
Kontaktuppgifter
Påminner om länken till viktiga kontaktuppgifter i föreningen.
För dig som behöver en egen papperskopia av styrelsens information finns ett antal exemplar uppsatta på anslagstavlan i entrén till fastighetskontoret.
Valberedningen
2014-02-17
Valberedningen söker dig som vill bidra till föreningens förvaltning och utveckling. Läs mer här
nytt från styrelsen 3/2014
2014-02-09
Renovering i lägenheten
Vid renovering av badrum och kök kontakta alltid förvaltningen innan du sätter
igång. Föreningen bekostar och utför byte av golvbrunn. Detta gäller också om du
vill flytta din brunn till någon annanstans i badrummet. Viktigt också att de
som du anlitar själv har våtrumsbehörighet. Ska du göra om din uteplats gäller
också kontakt med förvaltaren innan du sätter igång.
Trädinventering
Vi har gjort en inventering av samtliga träd i området och fått en skötselplan. För närvarande så är det
4 träd som bedömts ha hög riskfaktor och kommer att åtgärdas snarast.
L-gården en död magnolia tas bort, mellan K- och J-gården en tall som lutar skall tas bort, mellan C- och F en tall med angrepp av rötsvamp tas bort. C-gården en rönn som angripits av röta tas bort.
Vision15
Styrelsen har påbörjat ett arbete ”Vision 15” som handlar om framtida energibesparingar så att vi får ett modernt och miljövänligt område. I dagsläget sker diskussion med Enstar.
Informationsmöte 18/2 ang individuell el
Vi kommer att ha ett informationsmöte i vår föreningslokal den 18/2 mellan kl 19.00-21.00 om individuell elmätning. Har du inte möjlighet att komma den tiden så maila dina frågor till oss, så skall vi försöka svara så gott vi kan. [email protected] eller [email protected]
Sophanteringen
Den 14/2-14 har vi förhoppningsvis avslutande möte med Nacka kommun och dess
entreprenörer i sopfrågan.
Motioner till stämman
Den 28 februari är sista dag för inlämnande av motioner till stämman. Blankett kan du hämta här.
Det finns också blanketter på anslagstavlan i entrén till kontoret.
Vid renovering av badrum och kök kontakta alltid förvaltningen innan du sätter
igång. Föreningen bekostar och utför byte av golvbrunn. Detta gäller också om du
vill flytta din brunn till någon annanstans i badrummet. Viktigt också att de
som du anlitar själv har våtrumsbehörighet. Ska du göra om din uteplats gäller
också kontakt med förvaltaren innan du sätter igång.
Trädinventering
Vi har gjort en inventering av samtliga träd i området och fått en skötselplan. För närvarande så är det
4 träd som bedömts ha hög riskfaktor och kommer att åtgärdas snarast.
L-gården en död magnolia tas bort, mellan K- och J-gården en tall som lutar skall tas bort, mellan C- och F en tall med angrepp av rötsvamp tas bort. C-gården en rönn som angripits av röta tas bort.
Vision15
Styrelsen har påbörjat ett arbete ”Vision 15” som handlar om framtida energibesparingar så att vi får ett modernt och miljövänligt område. I dagsläget sker diskussion med Enstar.
Informationsmöte 18/2 ang individuell el
Vi kommer att ha ett informationsmöte i vår föreningslokal den 18/2 mellan kl 19.00-21.00 om individuell elmätning. Har du inte möjlighet att komma den tiden så maila dina frågor till oss, så skall vi försöka svara så gott vi kan. [email protected] eller [email protected]
Sophanteringen
Den 14/2-14 har vi förhoppningsvis avslutande möte med Nacka kommun och dess
entreprenörer i sopfrågan.
Motioner till stämman
Den 28 februari är sista dag för inlämnande av motioner till stämman. Blankett kan du hämta här.
Det finns också blanketter på anslagstavlan i entrén till kontoret.
Föreningens mail
2014-02-05
Webhotellet Loopia har fn stora driftstörningar vilket drabbar föreningens mail. Har du mailat och inte fått svar prova att ringa förvaltaren, 08-717 22 22 eller maila [email protected]
dörrförsäljare
2014-02-05
Var försiktig om du får besök av dörrknackare/försäljare. Nedan är information som vi hämtat från Södertörns brandförsvarsförbund: Det har kommit till vår kännedom att personer som utger sig för att vara brandmän försöker ta sig in hos personer under förevändningen att de kontrollerar brandskyddet. Södertörns brandförsvarsförbund gör inte oannonserade hembesök, vi uppträder alltid i uniform och legitimerar oss alltid. Om du har drabbats av något liknande uppmanar vi dig att kontakta polisen. Styrelsen sanktionerar aldrig dörrförsäljning.
pågående arbete i områdeT
2014-01-29
ser ni TopEnts bilar i området och hör borrande så beror det på att de tar bort rostiga delar av stuprör och monterar in lövsalar så att avrinningen från taken blir bättre. Det ska göras på alla hus. Fyra stuprör per hus.
styrelsen informerar nr 2/14
2014-01-25
Besök av personer/säljare
2014-01-25
Medlemmar har under senaste tiden fått besök av personer/försäljare som säger sig komma från föreningen. Släpp inte in dem! I de fall vi skickar ut folk så meddelas boende i god tid innan.
Bygget i kurvan
2014-01-25
Sprängningen som pågår inför bygget i kurvan bevakar vi. Förvaltaren har dialog med byggfirman. Vi har bla påtalat dålig information samt säkerheten vid sprängningsarbetet. Vi fortsätter att hålla koll och om du ser något konstigt eller har frågor, kontakta vår förvaltare Paul Estelle. 08-717 72 22 eller [email protected]
Byte av fasader
2014-01-25
I år kommer fasadbyte att påbörjas runt april-maj beroende på vädret. Vi börjar med K-gården för att sedan fortsätta med N-gården. Vi beräknar max 4 veckor med byggnadsställning per fasadkropp. Uppehåll görs i juli månad. Berörda medlemmar kommer att kallas till info möte före start.
Ljusets förskola
2014-01-25
Vi har slutit ett nytt hyresavtal med Pysslingen/Ljusets förskola. Avtalet löper nu på 5 år med marknadsmässig hyra.
Individuell el - informationsmöte
2014-01-25
Den 18 februari kl 19.00-21.00 kommer vi att ha ett informationsmöte i vår föreningslokal om rutiner för
elavläsning och avisering etc. OBS bara info och frågestund om individuell el.
elavläsning och avisering etc. OBS bara info och frågestund om individuell el.
Sophanteringen
2014-01-25
Nästa gång hoppas vi kunna presentera vår nya sophanteringsplan, i sak är vi överens, men det återstår lite smådetaljer, så hav tålamod.
Styrelsen informerar nr 1/14
2014-01-12
Vi i styrelsen vill testa ett nytt och förhoppningsvis snabbare sätt att informera om vad som händer i föreningen
och vad som beslutats på styrelsemötena. Vid möte med era gårdsrepresentanter så framkom det att medlemmar vill ha en snabbare informationskanal. Efter varje styrelsemöte så kommer vi att sätta upp info på gårdarnas anslagstavlor, på hemsidan och i entrén till kontoret så att alla kan ta del av informationen. Vi kommer sedan att göra en utvärdering av detta och se om det blev så bra som vi hoppas på.
och vad som beslutats på styrelsemötena. Vid möte med era gårdsrepresentanter så framkom det att medlemmar vill ha en snabbare informationskanal. Efter varje styrelsemöte så kommer vi att sätta upp info på gårdarnas anslagstavlor, på hemsidan och i entrén till kontoret så att alla kan ta del av informationen. Vi kommer sedan att göra en utvärdering av detta och se om det blev så bra som vi hoppas på.
grannsamverkan
2014-01-12
Det är viktigt att vi gemensamt håller koll i området så att inga brott begås, det finns tyvärr människor som inte kan se skillnad på mitt och ditt, eller som har en önskan om att få blotta sig, vi uppmanar alla medlemmar att göra en polisanmälan direkt om du blir utsatt och även meddela medlemsgruppen så vi kan få ut information. Tillsammans är vi starka!
aVGIFTEN 2014
2014-01-12
Avgiften kommer att höjas med 3% från den 1 april 2014. Styrelsen fortsätter att byta fasader och att dränera i området, vilket är en kostsam affär, men nödvändigt för att behålla området i bra skick. Under 2014 byts fasader på K och N gårdarna.
Framtida investeringar
2014-01-12
Styrelsen har i december 2013 haft investeringshelg där vi tittat på behovet av investeringar de närmaste åren. Vi kommer att behöva göra en hel del investeringar fram till 2017 därefter bör det lugna ner sig.
Styrelsen ser med tillförsikt på föreningens och bergets framtid.
Styrelsen ser med tillförsikt på föreningens och bergets framtid.
stämma 2014 och motioner
2014-01-12
Årets stämman äger rum den 14 maj. Sista dagen för inlämnande av motioner är den 28/2.
Använd gärna blanketten som finns på hemsidan. Blanketten kan du hämta här. Av motionen ska det framgå vad motionen handlar om, vad stämman ska besluta om och vem/vilka som motionerat.
Använd gärna blanketten som finns på hemsidan. Blanketten kan du hämta här. Av motionen ska det framgå vad motionen handlar om, vad stämman ska besluta om och vem/vilka som motionerat.
julgranar
2014-01-12
Gårdsgranar och inomhusgranar ska läggas vid flaggstången utanför kontoret senast den 19/1. De hämtas och transporteras bort den 20/1 2014.