Infobladet 2015 - Arkiv
INFORMATION FRÅN FÖRVALTNINGEN
2015-12-30
C-gårdens värmesystem är nu åtgärdat sedan igår (tisdag) kväll. Orsaken till felet var ett trasigt relä i styrutrustningen.
2015-12-29 (ej aktuellt)
Till de boende på C-gården: En av bergvärmepumparna strular, och Enstar arbetar med att åtgärda felet. Senast under morgondagen (onsdag) bör arbetet vara klart.
2015-12-30
C-gårdens värmesystem är nu åtgärdat sedan igår (tisdag) kväll. Orsaken till felet var ett trasigt relä i styrutrustningen.
2015-12-29 (ej aktuellt)
Till de boende på C-gården: En av bergvärmepumparna strular, och Enstar arbetar med att åtgärda felet. Senast under morgondagen (onsdag) bör arbetet vara klart.
Jul- och Nyårsinformation från styrelsen NR 13 - 2015
2015-12-17
Ordföranden har ordet
Nu stundar jul- och nyårshelgen efter ett innehållsrikt år för oss som bor på ‘Berget’. Vi har haft stora arbeten på gång, nya fasader på två gårdar och grävning runt fyra huskroppar. Det har varit liv och rörelse, många som jobbat, stora maskiner, grävskopor, ställningar och mycket trafik. Tack för ert tålamod. Men det har blivit fint.
Nästa år blir det sista året med nya fasader på de två sista gårdarna L och M, och sedan återstår tvättstugor och förskola. Vi måste ju se lika fräscha ut som våra nya grannar i kröken.
Året har inneburit nya anställda, Filip (fastighetsskötare) och Peter (trädgårdsansvarig) som vi hoppas stannar hos oss länge, då deras arbete för oss är mycket uppskattat. Vår förvaltare lämnar oss istället för nya utmaningar.
Styrelsen arbetar just nu med budget för 2016. Vi har varit drabbade av en del vattenskador i år, och för att slippa dem i framtiden fortsätter vi med dränering och takarbeten. Vi har inlett ett samarbete med Brf Igelbodaplatån, då vi insett att vi har mycket gemensamt och kan lösa problem bättre tillsammans och lära av varandra.
Styrelsen arbetar för fullt med att få fram en bra lösning på förvaltarsidan. Vi bemannar för närvarande kontoret med vår egen personal samt medlemmar ur styrelsen, se öppettider ovan (klicka på "Kontakt").
Vi väntar nu på vintern och snön, fast det är ganska skönt att slippa halka och all sand ett tag till. Vi hoppas dock på en vit jul med många klappar för alla barnen, och vi ska se till att våra seniorer och övriga medlemmar kan vandra tryggt på våra vägar.
Med önskan om en God Helg och ett Gott Nytt 2016.
/Ann Mari Hjorth
Gårdarna
Tyvärr så har det förekommit inbrott i området och styrelsen ber alla att hålla ett extra vakande öga och ringa polisen direkt om ni misstänker något. Det är alltid den drabbade som måste göra polisanmälan; detta är inget som förvaltningen skall göra, även om det är oerhört trist för den drabbade. Hemförsäkringen gäller i detta fall.
Styrelsen kommer under nästa vår att se över skyltning och på området i övrigt, för se hur man skall kunna förbättra säkerheten. Ett tips redan nu till er med uteplats: Klipp ner höga buskar så att det försvårar för potentiella tjuvar! Och ni som är hemma: Håll gemensam koll !!
Medlemsgruppen kommer också att ta kontakt med några aktörer på marknaden för att se om vi som stor förening kan få rabatter på hemlarm; vi återkommer när vi vet mer.
Från den 1 januari 2016 så kommer våra anställda att bära ID-bricka, och de entreprenörer som anlitas av föreningen kommer att bära en ID-bricka märkt med ordet ”entreprenör”.
Uteplatser
Tyvärr kan förvaltningen konstatera att en del uteplatser används som upplag. Vi vill påminna om föreningens ordningsregler där det står följande:
”Uteplatsen ska skötas och hållas i vårdat skick av den boende. Uteplats får inte användas som upplag.”
Sköts det inte så kommer föreningen att vidta nödvändiga åtgärder, vilket kommer att innebära merkostnad för den enskilde medlemmen. Självklart kommer förvaltningen att informera medlemmen innan så sker.
Sopor
Nu har vi siffror för sophanteringen och vi har sparat 130 000 kr på det nya systemet bara under 2015. Delar av styrelsen, Lars, Camilla och Stefan, kommer att gå runt i området och göra en översyn hur vi skulle kunna förbättra och effektivisera sophanteringen ytterligare.
Vad beträffar sopkärlens placering vid A-gården kommer de boende på den gården att kallas till ett separat möte för diskussion.
OBS! Om er behållare är full, snälla gå till nästa! Ställ inte sopor direkt på marken, och se till att soppåsen faller ner i behållaren för att förhindra stopp!
Julpapper
Varje gård kommer att få levererat stora papperspåsar där vi ber er att lägga julpapper och snören som blev över när tomten varit med julklappar. Vår fastighetsskötare Filip kommer och hämtar detta måndag 28 december. Ställ era påsar i de gamla sopförråden!
Släng inget julpapper i de ordinarie sopbehållarna!
IT
Styrelsen kommer att under januari utöka vår datorpark, så att du lätt skall kunna nå vår fastighetsskötare Filip och vår trädgårdsansvarige Peter J. De kommer att få egna mail-adresser, dit du kan vända dig med frågor som rör respektive person/ärende.
Vi söker även en Webbdesigner och undrar om det finns någon medlem som kan ta det ansvaret? Hör gärna av dig till [email protected] eller [email protected].
Vi har i dagsläget medlemmen Thomas Josefsson som hjälper oss med att publicera på hemsidan. Stort tack Thomas för din fina insats under året, och vi hoppas verkligen att du fortsätter nästa år med att hjälpa föreningen.
Öppettider för förvaltningen under jul och nyår 2015/16:
21/12-23/12 är kontoret bemannat mellan 10.00-12.00 av Stefan Hallonkvist.
24/12-27/12 Julstängt. Vid akuta ärenden kontakta Stefan H på 0765-570867.
28/12-30/12 är kontoret bemannat mellan 10.00-12.00 av Stefan H.
31/12-3/1 är kontoret stängt
Vår fastighetsskötare Filip arbetar vardagar.
Vår trädgårdsansvarige Peter har semester, men rycker in om det börjar snöa - tillsammans med vår entreprenör.
Övrigt
Du som medlem har rabatt på Fredells byggvaruhus. Ta med dig en hyresavi när du skall handla så får du rabatt på ditt inköp.
Tänk på att ljus i alla former är oerhört stämningsfullt men otroligt farligt, så håll uppsikt, så att brandförsvaret också får fira jul i lugn och ro.
Till sist vill hela styrelsen och anställda önska alla medlemmar en riktig God Jul och ett Gott Nytt År och tack för ett fint 2015.
Ann Mari, Stefan, Lars, Gunvor, Gerd, Jonas, Camilla, Filip och Peter J
Nu stundar jul- och nyårshelgen efter ett innehållsrikt år för oss som bor på ‘Berget’. Vi har haft stora arbeten på gång, nya fasader på två gårdar och grävning runt fyra huskroppar. Det har varit liv och rörelse, många som jobbat, stora maskiner, grävskopor, ställningar och mycket trafik. Tack för ert tålamod. Men det har blivit fint.
Nästa år blir det sista året med nya fasader på de två sista gårdarna L och M, och sedan återstår tvättstugor och förskola. Vi måste ju se lika fräscha ut som våra nya grannar i kröken.
Året har inneburit nya anställda, Filip (fastighetsskötare) och Peter (trädgårdsansvarig) som vi hoppas stannar hos oss länge, då deras arbete för oss är mycket uppskattat. Vår förvaltare lämnar oss istället för nya utmaningar.
Styrelsen arbetar just nu med budget för 2016. Vi har varit drabbade av en del vattenskador i år, och för att slippa dem i framtiden fortsätter vi med dränering och takarbeten. Vi har inlett ett samarbete med Brf Igelbodaplatån, då vi insett att vi har mycket gemensamt och kan lösa problem bättre tillsammans och lära av varandra.
Styrelsen arbetar för fullt med att få fram en bra lösning på förvaltarsidan. Vi bemannar för närvarande kontoret med vår egen personal samt medlemmar ur styrelsen, se öppettider ovan (klicka på "Kontakt").
Vi väntar nu på vintern och snön, fast det är ganska skönt att slippa halka och all sand ett tag till. Vi hoppas dock på en vit jul med många klappar för alla barnen, och vi ska se till att våra seniorer och övriga medlemmar kan vandra tryggt på våra vägar.
Med önskan om en God Helg och ett Gott Nytt 2016.
/Ann Mari Hjorth
Gårdarna
Tyvärr så har det förekommit inbrott i området och styrelsen ber alla att hålla ett extra vakande öga och ringa polisen direkt om ni misstänker något. Det är alltid den drabbade som måste göra polisanmälan; detta är inget som förvaltningen skall göra, även om det är oerhört trist för den drabbade. Hemförsäkringen gäller i detta fall.
Styrelsen kommer under nästa vår att se över skyltning och på området i övrigt, för se hur man skall kunna förbättra säkerheten. Ett tips redan nu till er med uteplats: Klipp ner höga buskar så att det försvårar för potentiella tjuvar! Och ni som är hemma: Håll gemensam koll !!
Medlemsgruppen kommer också att ta kontakt med några aktörer på marknaden för att se om vi som stor förening kan få rabatter på hemlarm; vi återkommer när vi vet mer.
Från den 1 januari 2016 så kommer våra anställda att bära ID-bricka, och de entreprenörer som anlitas av föreningen kommer att bära en ID-bricka märkt med ordet ”entreprenör”.
Uteplatser
Tyvärr kan förvaltningen konstatera att en del uteplatser används som upplag. Vi vill påminna om föreningens ordningsregler där det står följande:
”Uteplatsen ska skötas och hållas i vårdat skick av den boende. Uteplats får inte användas som upplag.”
Sköts det inte så kommer föreningen att vidta nödvändiga åtgärder, vilket kommer att innebära merkostnad för den enskilde medlemmen. Självklart kommer förvaltningen att informera medlemmen innan så sker.
Sopor
Nu har vi siffror för sophanteringen och vi har sparat 130 000 kr på det nya systemet bara under 2015. Delar av styrelsen, Lars, Camilla och Stefan, kommer att gå runt i området och göra en översyn hur vi skulle kunna förbättra och effektivisera sophanteringen ytterligare.
Vad beträffar sopkärlens placering vid A-gården kommer de boende på den gården att kallas till ett separat möte för diskussion.
OBS! Om er behållare är full, snälla gå till nästa! Ställ inte sopor direkt på marken, och se till att soppåsen faller ner i behållaren för att förhindra stopp!
Julpapper
Varje gård kommer att få levererat stora papperspåsar där vi ber er att lägga julpapper och snören som blev över när tomten varit med julklappar. Vår fastighetsskötare Filip kommer och hämtar detta måndag 28 december. Ställ era påsar i de gamla sopförråden!
Släng inget julpapper i de ordinarie sopbehållarna!
IT
Styrelsen kommer att under januari utöka vår datorpark, så att du lätt skall kunna nå vår fastighetsskötare Filip och vår trädgårdsansvarige Peter J. De kommer att få egna mail-adresser, dit du kan vända dig med frågor som rör respektive person/ärende.
Vi söker även en Webbdesigner och undrar om det finns någon medlem som kan ta det ansvaret? Hör gärna av dig till [email protected] eller [email protected].
Vi har i dagsläget medlemmen Thomas Josefsson som hjälper oss med att publicera på hemsidan. Stort tack Thomas för din fina insats under året, och vi hoppas verkligen att du fortsätter nästa år med att hjälpa föreningen.
Öppettider för förvaltningen under jul och nyår 2015/16:
21/12-23/12 är kontoret bemannat mellan 10.00-12.00 av Stefan Hallonkvist.
24/12-27/12 Julstängt. Vid akuta ärenden kontakta Stefan H på 0765-570867.
28/12-30/12 är kontoret bemannat mellan 10.00-12.00 av Stefan H.
31/12-3/1 är kontoret stängt
Vår fastighetsskötare Filip arbetar vardagar.
Vår trädgårdsansvarige Peter har semester, men rycker in om det börjar snöa - tillsammans med vår entreprenör.
Övrigt
Du som medlem har rabatt på Fredells byggvaruhus. Ta med dig en hyresavi när du skall handla så får du rabatt på ditt inköp.
Tänk på att ljus i alla former är oerhört stämningsfullt men otroligt farligt, så håll uppsikt, så att brandförsvaret också får fira jul i lugn och ro.
Till sist vill hela styrelsen och anställda önska alla medlemmar en riktig God Jul och ett Gott Nytt År och tack för ett fint 2015.
Ann Mari, Stefan, Lars, Gunvor, Gerd, Jonas, Camilla, Filip och Peter J
Nytt från styrelsen nR 12 - 2015
2015-11-15
Förvaltningen
I frånvaro av vår förvaltare har kontoret telefon- och besökstider som vanligt. På plats för att besvara era frågor kommer för närvarande endast finnas fastighetsskötare Filip och trädgårdsmästaren Peter J. Får du ingen kontakt med dem, är du välkommen att kontakta medlemsgruppen om det är ett akut ärende:
[email protected] eller [email protected]
Gårdarna
Var snäll och se till att cyklar sätts i förråden! Eller sätt dom inne på gårdens gräsmatta tillsammans med cykelställen; detta för att underlätta för den kommande snöröjningen.
Julgranar är beställda och levereras den 27 november.
Önskar du ett ex av infobladet, så finns det att hämta vid den stora informationstavlan utanför förvaltningen.
Sophanteringen
Vi kommer att ta en ny vända med berörda instanser för att återkoppla hur vårt system fungerar och vad vi eventuellt behöver ändra på.
Garagen
Var snälla och plocka bort extra däck som står i garagen då dessa är att en fara vid en eventuell brand.
Med vänlig hälsning
Stefan Hallonkvist och Camilla Kokki
Medlemsgruppen
I frånvaro av vår förvaltare har kontoret telefon- och besökstider som vanligt. På plats för att besvara era frågor kommer för närvarande endast finnas fastighetsskötare Filip och trädgårdsmästaren Peter J. Får du ingen kontakt med dem, är du välkommen att kontakta medlemsgruppen om det är ett akut ärende:
[email protected] eller [email protected]
Gårdarna
Var snäll och se till att cyklar sätts i förråden! Eller sätt dom inne på gårdens gräsmatta tillsammans med cykelställen; detta för att underlätta för den kommande snöröjningen.
Julgranar är beställda och levereras den 27 november.
Önskar du ett ex av infobladet, så finns det att hämta vid den stora informationstavlan utanför förvaltningen.
Sophanteringen
Vi kommer att ta en ny vända med berörda instanser för att återkoppla hur vårt system fungerar och vad vi eventuellt behöver ändra på.
Garagen
Var snälla och plocka bort extra däck som står i garagen då dessa är att en fara vid en eventuell brand.
Med vänlig hälsning
Stefan Hallonkvist och Camilla Kokki
Medlemsgruppen
Nytt från styrelsen nR 11 - 2015
2015-10-29, Reviderad 2015-11-01, 12-02
Medlemsgruppen informerar
Fasadbyten
Nu är årets fasadrenoveringar klara och det återstår bara slutbesiktning. Nästa år kör vi de sista gårdarna, dvs L- och M-gården.
Gårdar och uteplatser
Julgranar kommer att beställas av förvaltaren. Vi återkommer med tid när de levereras.
Styrelsen har beslutat att öka gårdskassan till 5000 kr från 1 januari 2016.
Sopor
Kärlen är nu tvättade. Förvaltningen håller på att titta på ny placering av A-gårdens kärl.
Uthyrning i 2:a hand
Det är viktigt att du lämnar in ansökan om uthyrning i 2:a hand till styrelsen. Blanketter finner du på vår hemsida, klicka här. Se även tidigare info nr 9 - 2015.
Till sist vill vi önska er alla en riktigt fin höst.
För styrelsen
Stefan H och Camilla Kokki
- Vi har ändrat fastighetsskötarens telefontid till 08.00-12.00 från den 1 november. Det är även till honom ni skall vända er med felanmälan, alltså inte till förvaltaren.
- Om du vill avboka din gästlägenhet så måste du avboka minst 2 veckodagar i förväg; annars så får du betala för tiden. Vi kommer även att sätta upp inspektionslapp i gästlägenheterna så att man kan kolla när inspektionen gjordes och av vem.
- Parabolantenner får inte fästas i fasader eller på balkongräcke. Det är dock tillåtet att ha sin parabol exempelvis på balkonggolvet; detta på förekommen anledning.
- Vi har skrivit ett 1-årigt avtal för snöröjningen med Saltsjöbadens schakt och maskin, med förlängning om båda parter är nöjda. Vi återkommer med mer information senare.
- Cyklar som är omhändertagna av föreningen kommer att kastas 15 november. Hör av dig till fastighetsskötaren om du vill hämta din cykel.
- Vi ber gårdarna att flytta in cyklar och cykelställ på gräsmattan eller sätta cyklar i avsett förråd senast den 1 november, för att underlätta för snöröjningen.
Fasadbyten
Nu är årets fasadrenoveringar klara och det återstår bara slutbesiktning. Nästa år kör vi de sista gårdarna, dvs L- och M-gården.
Gårdar och uteplatser
Julgranar kommer att beställas av förvaltaren. Vi återkommer med tid när de levereras.
Styrelsen har beslutat att öka gårdskassan till 5000 kr från 1 januari 2016.
Sopor
Kärlen är nu tvättade. Förvaltningen håller på att titta på ny placering av A-gårdens kärl.
Uthyrning i 2:a hand
Det är viktigt att du lämnar in ansökan om uthyrning i 2:a hand till styrelsen. Blanketter finner du på vår hemsida, klicka här. Se även tidigare info nr 9 - 2015.
Till sist vill vi önska er alla en riktigt fin höst.
För styrelsen
Stefan H och Camilla Kokki
Information från förvaltningen
2015-10-12
Grovsophämtning lördag 24 oktober
Hämtning kommer att utföras under följande tider o platser:
OBS! I år har du även möjlighet att slänga följande avfall:
• Färgburkar, kemikalier eller annat miljöfarligt avfall
• Hemelektronik, lampor, datorer, etc
• Glödlampor, lysrör
• Kyl, frys
• Spisar, ugnar
• Bildäck (även på fälg)
• Batterier
• Disk, tvättmaskin
Förvaltningen, BRF Ljuskärrsberget, 2015-10-12
Hämtning kommer att utföras under följande tider o platser:
- Kl 12.00 – 12.45 för gårdarna K-N, sopbilen står i anslutning till parkeringsdäcket.
- Kl 12.45 – 13.30 för gårdarna E-J, sopbilen står i anslutning till parkeringsdäcket.
- Kl 13.30 – 14.15 för gårdarna A-D, sopbilen står på parkering mellan förskola/fastighetskontor.
OBS! I år har du även möjlighet att slänga följande avfall:
• Färgburkar, kemikalier eller annat miljöfarligt avfall
• Hemelektronik, lampor, datorer, etc
• Glödlampor, lysrör
• Kyl, frys
• Spisar, ugnar
• Bildäck (även på fälg)
• Batterier
• Disk, tvättmaskin
Förvaltningen, BRF Ljuskärrsberget, 2015-10-12
Nytt från styrelsen nR 10 - 2015
2015-10-05
Medlemsgruppen informerar
Vi har haft ett gårdsrepresentantmöte den 29 september, och som vanligt var det många frågor och åsikter. Ett protokoll kommer att skrivas ut till era representanter, så kolla med dem vad som bestämdes. Vår trädgårdsmästare Peter och fastighetsskötaren Filip var med och svarade på frågor och lämnade sedan mötet.
Styrelsen bestämde att vi inte svarar på frågor eller kommenterar det som skrivs på vår Facebook-sida. Har du frågor, så vänd dig först till vår förvaltare eller maila Stefan eller Camilla på följande adresser: [email protected] eller [email protected].
Vi har dock civila jobb som gör att vi inte kanske hinner svara direkt, men vår ambition är att alla skall få svar inom 48 timmar.
Gårdar och uteplatser
Ni som har saker utanför era lägenheter, ta genast in detta, då föreningen kommer att plocka bort sakerna. Inget får förvaras där, på uppmaning från räddningsverket; undantaget är rullator och barnvagn.
Som tidigare meddelats så råder det byggförbud på uteplatserna tills vidare, då gestaltningsgruppen skall ta ett samlat grepp över området.
Big Bag kommer att tömmas den 27 oktober.
Och ni som renoverar, se till att flytta bort er gamla inredning från gårdarna och ta till återvinningscentralen.
Vid avflyttning/inflyttning, kontakta förvaltaren då vårt P-bolag kör inne i området för att säkerställa att inga parkerar där.
Gamla soprummen
Det har inkommit frågor till styrelsen om att de som har en handikappanpassad elmoped och vill ha den i det gamla soprummet, kan få det. Styrelsen har överlåtit till gården själv att fatta ett sådant beslut; gården lämnar sedan in skriftligt vad ni bestämt till förvaltaren.
Uthyrning i 2:a hand
Se föregående info nr 9 - 2015.
Gästparkeringen
Sedan september 2015 har vi avgiftsbelagd gästparkering, och P-service har tagit över som entreprenörer. Taxan är:
Föreningen har stått för kostnaden för eldragning medan P-bolaget har köpt in automaterna. Intäkterna delas 60-40 från start. Det finns medlemmar som tycker det är orimligt och inte välkomnande, men det är styrelsens bestämda uppfattning att vi tar en billig avgift. Och parkeringssituationen har blivit mycket bättre. Det gamla systemet var både dyrare och krångligare, då vi fick betala för alla P-tillstånd, vilket vi nu slipper.
Övrigt
Då föreningens datorer är ålderstigna så kommer nya datorer att köpas in. Fastighetsskötare Filip och trädgårdsmästare Peter J kommer att få egna mail-adresser, så att medlemmar skall kunna nå dem. Mer info kommer när vi är i hamn med detta.
Även vår förvaltare får en ny dator med bättre prestanda för att säkerställa våra system. Medlem Kim Johansson har tipsat styrelsen om ett nytt hanteringsprogram för inkommande mail; detta skall vi ta och titta på. Tack för tipset Kim.
Bastuklubbens framtid kommer att diskuteras. John Cockin har fått uppdraget att se över vad som behöver göras och återkommer till styrelsen.
Se även föregående info om årsmötesprotokoll, lekplatsgruppen, snickarbod m.m.!
Till sist vill vi önska er alla en riktigt fin höst.
För styrelsen
Stefan H och Camilla Kokki
Vi har haft ett gårdsrepresentantmöte den 29 september, och som vanligt var det många frågor och åsikter. Ett protokoll kommer att skrivas ut till era representanter, så kolla med dem vad som bestämdes. Vår trädgårdsmästare Peter och fastighetsskötaren Filip var med och svarade på frågor och lämnade sedan mötet.
Styrelsen bestämde att vi inte svarar på frågor eller kommenterar det som skrivs på vår Facebook-sida. Har du frågor, så vänd dig först till vår förvaltare eller maila Stefan eller Camilla på följande adresser: [email protected] eller [email protected].
Vi har dock civila jobb som gör att vi inte kanske hinner svara direkt, men vår ambition är att alla skall få svar inom 48 timmar.
Gårdar och uteplatser
Ni som har saker utanför era lägenheter, ta genast in detta, då föreningen kommer att plocka bort sakerna. Inget får förvaras där, på uppmaning från räddningsverket; undantaget är rullator och barnvagn.
Som tidigare meddelats så råder det byggförbud på uteplatserna tills vidare, då gestaltningsgruppen skall ta ett samlat grepp över området.
Big Bag kommer att tömmas den 27 oktober.
Och ni som renoverar, se till att flytta bort er gamla inredning från gårdarna och ta till återvinningscentralen.
Vid avflyttning/inflyttning, kontakta förvaltaren då vårt P-bolag kör inne i området för att säkerställa att inga parkerar där.
Gamla soprummen
Det har inkommit frågor till styrelsen om att de som har en handikappanpassad elmoped och vill ha den i det gamla soprummet, kan få det. Styrelsen har överlåtit till gården själv att fatta ett sådant beslut; gården lämnar sedan in skriftligt vad ni bestämt till förvaltaren.
Uthyrning i 2:a hand
Se föregående info nr 9 - 2015.
Gästparkeringen
Sedan september 2015 har vi avgiftsbelagd gästparkering, och P-service har tagit över som entreprenörer. Taxan är:
- 5 kr i timmen
- 45 kr per dygn
- 100 kr per helg (fredag 14.00 - måndag 09.00)
Föreningen har stått för kostnaden för eldragning medan P-bolaget har köpt in automaterna. Intäkterna delas 60-40 från start. Det finns medlemmar som tycker det är orimligt och inte välkomnande, men det är styrelsens bestämda uppfattning att vi tar en billig avgift. Och parkeringssituationen har blivit mycket bättre. Det gamla systemet var både dyrare och krångligare, då vi fick betala för alla P-tillstånd, vilket vi nu slipper.
Övrigt
Då föreningens datorer är ålderstigna så kommer nya datorer att köpas in. Fastighetsskötare Filip och trädgårdsmästare Peter J kommer att få egna mail-adresser, så att medlemmar skall kunna nå dem. Mer info kommer när vi är i hamn med detta.
Även vår förvaltare får en ny dator med bättre prestanda för att säkerställa våra system. Medlem Kim Johansson har tipsat styrelsen om ett nytt hanteringsprogram för inkommande mail; detta skall vi ta och titta på. Tack för tipset Kim.
Bastuklubbens framtid kommer att diskuteras. John Cockin har fått uppdraget att se över vad som behöver göras och återkommer till styrelsen.
Se även föregående info om årsmötesprotokoll, lekplatsgruppen, snickarbod m.m.!
Till sist vill vi önska er alla en riktigt fin höst.
För styrelsen
Stefan H och Camilla Kokki
Nytt f rån styrelsen nR 9 - 2015
2015-09-19
Medlemsgruppen informerar
Vi beklagar att det inte kommit något infoblad på 4 veckor. Normalt skall detta ske efter styrelsemöte som vi har var fjortonde dag. Detta beror på hög arbetsbelastning på våra civila jobb. Hoppas att ni har överseende med detta - vi ska bli bättre.
Fasadbyten
Det fortskrider snabbt framåt, och snart har vi bara 2 gårdar kvar som planeras göras under sommaren 2016.
Gårdar och uteplatser
Tisdagen den 29 september har gårdsrepresentanterna möte med delar av styrelsen, och vår trädgårdsansvarige Peter Johansson kommer att delta. Så har ni några frågor till honom eller styrelsen, meddela din representant så för han/hon frågan vidare.
Försök hjälpa till på gårdsstädningen; styrelsen är mycket tacksam för det arbete som gårdsrepresentanterna lägger ner till gagn för alla medlemmar.
Som tidigare meddelats så råder det byggförbud på uteplatserna tills vidare, då gestaltningsgruppen skall ta ett samlat grepp över området.
El
Nu är all feldebitering av den enskilda elen åtgärdad. Styrelsen kommer framöver se över hela området om vi kan göra ytterligare energibesparingar. Har du tips så meddela din gårdsrepresentant.
Sopor
Kommunen sköt i sista stund upp mötet med förvaltningen och ny tid kommer att sättas. Kärlen är tvättade, och vår personal tar en extra koll vid varje tömning så att området är rent och snyggt.
Och ett stort tack för att ni sorterar så väl !
Styrelsemedlem Lars Ewö har också varit på träff med kommunen och vi väntar med spänning på nästa styrelsemöte då han informerar om vad som sagts. Medlemsgruppen återkommer i nästa blad med mer info.
Uthyrning i 2:a hand
Om du vill hyra ut i 2.a hand så måste du ha ett godkännande från styrelsen. Tillstånd ges bara med 6 månader åt gången. Årsstämman fattade ett beslut om att ta en administrativ avgift för det merarbete det innebär för förvaltningen.
Blankett finner du på hemsidan (klicka på "Om Ljuskärrsberget" - "Dokument och blanketter). Den kan också hämtas hos förvaltaren på dennes öppettider. Om du inte har godkännande så kan det vara skäl till uppsagt medlemskap i föreningen.
Gästparkeringen
Från den 1/9 2015 så kommer vi att få en avgiftsbelagd gästparkering och P-service tar över som entreprenörer. Följande taxa kommer att gälla:
Och nu skall alla automater vara lika. Tack medlemmar som uppmärksammade felet.
Övrigt
Styrelsen håller på med upphandling av snöröjningen och har som vanligt begärt minst 3 oberoende offerter, Även vår egen personal kommer att snöröja under vintern. Vi har också tagit beslut på att återgå till den sand som vi hade tidigare, då vi inte var nöjda med förra årets resultat.
Stämmoprotokollet från årsstämman kommer att delas ut till varje medlem under oktober.
Vi hade aviserat att det skulle delas ut i augusti men på grund av semestrar så blev det försenat.
Anm: Protokollet finns redan nu på hemsidan under "Om Ljuskärrsberget" - "Dokument och blanketter".
Lekplatsgruppen kommer att träffas under hösten och den leds av medlemmen Henke Månsson. Ni som anmält er kommer att bli kallade. Målet är att vara klar inför sommaren 2017.
Vi vill påminna alla om att ta hänsyn till sina grannar när du har fest: Det skall vara tyst mellan 22.00-07.00. Föreningen ser allvarligt på störande grannar, och detta kan vara skäl att man inte kan bo kvar i området. Klicka på "Om Ljuskärrberget" - "Grannsämja och ordningsregler" ovan för att läsa mer. Ska du ha fest, sätt upp en lapp så att dina grannar är förvarnade.
Ni som har anmält er till möte angående snickarboden kommer att få en personlig kallelse av Stefan H. Men boka redan nu in 27/10 kl 18.00 !
Till sist vill vi önska er alla en riktigt fin höst.
För styrelsen
Stefan H och Camilla Kokki
Vi beklagar att det inte kommit något infoblad på 4 veckor. Normalt skall detta ske efter styrelsemöte som vi har var fjortonde dag. Detta beror på hög arbetsbelastning på våra civila jobb. Hoppas att ni har överseende med detta - vi ska bli bättre.
Fasadbyten
Det fortskrider snabbt framåt, och snart har vi bara 2 gårdar kvar som planeras göras under sommaren 2016.
Gårdar och uteplatser
Tisdagen den 29 september har gårdsrepresentanterna möte med delar av styrelsen, och vår trädgårdsansvarige Peter Johansson kommer att delta. Så har ni några frågor till honom eller styrelsen, meddela din representant så för han/hon frågan vidare.
Försök hjälpa till på gårdsstädningen; styrelsen är mycket tacksam för det arbete som gårdsrepresentanterna lägger ner till gagn för alla medlemmar.
Som tidigare meddelats så råder det byggförbud på uteplatserna tills vidare, då gestaltningsgruppen skall ta ett samlat grepp över området.
El
Nu är all feldebitering av den enskilda elen åtgärdad. Styrelsen kommer framöver se över hela området om vi kan göra ytterligare energibesparingar. Har du tips så meddela din gårdsrepresentant.
Sopor
Kommunen sköt i sista stund upp mötet med förvaltningen och ny tid kommer att sättas. Kärlen är tvättade, och vår personal tar en extra koll vid varje tömning så att området är rent och snyggt.
Och ett stort tack för att ni sorterar så väl !
Styrelsemedlem Lars Ewö har också varit på träff med kommunen och vi väntar med spänning på nästa styrelsemöte då han informerar om vad som sagts. Medlemsgruppen återkommer i nästa blad med mer info.
Uthyrning i 2:a hand
Om du vill hyra ut i 2.a hand så måste du ha ett godkännande från styrelsen. Tillstånd ges bara med 6 månader åt gången. Årsstämman fattade ett beslut om att ta en administrativ avgift för det merarbete det innebär för förvaltningen.
Blankett finner du på hemsidan (klicka på "Om Ljuskärrsberget" - "Dokument och blanketter). Den kan också hämtas hos förvaltaren på dennes öppettider. Om du inte har godkännande så kan det vara skäl till uppsagt medlemskap i föreningen.
Gästparkeringen
Från den 1/9 2015 så kommer vi att få en avgiftsbelagd gästparkering och P-service tar över som entreprenörer. Följande taxa kommer att gälla:
- 5 kr i timmen
- 45 kr per dygn
- 100 kr per helg (fredag 14.00 - måndag 09.00)
Och nu skall alla automater vara lika. Tack medlemmar som uppmärksammade felet.
Övrigt
Styrelsen håller på med upphandling av snöröjningen och har som vanligt begärt minst 3 oberoende offerter, Även vår egen personal kommer att snöröja under vintern. Vi har också tagit beslut på att återgå till den sand som vi hade tidigare, då vi inte var nöjda med förra årets resultat.
Stämmoprotokollet från årsstämman kommer att delas ut till varje medlem under oktober.
Vi hade aviserat att det skulle delas ut i augusti men på grund av semestrar så blev det försenat.
Anm: Protokollet finns redan nu på hemsidan under "Om Ljuskärrsberget" - "Dokument och blanketter".
Lekplatsgruppen kommer att träffas under hösten och den leds av medlemmen Henke Månsson. Ni som anmält er kommer att bli kallade. Målet är att vara klar inför sommaren 2017.
Vi vill påminna alla om att ta hänsyn till sina grannar när du har fest: Det skall vara tyst mellan 22.00-07.00. Föreningen ser allvarligt på störande grannar, och detta kan vara skäl att man inte kan bo kvar i området. Klicka på "Om Ljuskärrberget" - "Grannsämja och ordningsregler" ovan för att läsa mer. Ska du ha fest, sätt upp en lapp så att dina grannar är förvarnade.
Ni som har anmält er till möte angående snickarboden kommer att få en personlig kallelse av Stefan H. Men boka redan nu in 27/10 kl 18.00 !
Till sist vill vi önska er alla en riktigt fin höst.
För styrelsen
Stefan H och Camilla Kokki
Nytt f rån styrelsen nR 8 - 2015
2015-08-06
Vår trädgårdsmästare Peter Johansson kan numera nås per telefon, klicka på "Kontakt" ovan.
Tvättstugor
Tvättstugor får endast nyttjas av medlemmar. Var noga med att städa och stänga efter dig när du är klar, samt respektera tvättiderna. Vi vill inte ha obehöriga som tvättar där på vår bekostnad.
Fasadbyten
Entreprenören ligger lite efter i tidsschemat då de hittat fel som måste åtgärdas.
Gårdar och uteplatser
Tills vidare ges inga godkännanden för ombyggnationer av uteplatser då gestaltningsgruppen vill ta ett samlat grepp om området samt gå igenom den revidering av bygglagen som började gälla 2014.
Styrelsen återkommer med mer information under hösten.
BIG BAG hämtas den 10 augusti; klipp ner grenar och kvistar så får ni plats med mer.
Övrig tid får varje gård stå för bortforslingen själva.
Om man önskar sätta upp markiser skall dessa vara i färgkombinationen gult med vit rand eller rött med grå eller vit rand. Använd en markisfirma för uppsättning så att det sätts upp på ett korrekt sätt.
El
Vid kontroll av de individuella elavgifterna så har vi hittat feldebitering vilket innebär att vi kommer att justera detta månadsvis under nästa kvartal.
Glädjande kan vi konstatera att den enskilda elförbrukningen har minskat med 7% under perioden januari-juni mot förra året 2014.
Styrelsen arbetar med att försöka sänka den gemensamma elen.
Sopor
Glädjande så kan vi konstatera att det blivit rejält mycket bättre med sopsorteringen. Stort tack till alla!
Förvaltningen samt delar av styrelsen skall träffa Nacka kommun i början av september för att diskutera våra sopstationer och placeringen av A-gårdens kärl. Vi återkommer så fort vi vet mer.
Uthyrning i 2:a hand
Om du vill hyra ut i 2:a hand måste du ha ett godkännande från styrelsen. Tillstånd ges bara med 6 månader åt gången. Årsstämman fattade ett beslut om att ta en administrativ avgift för det merarbete det innebär för förvaltning.
Gästparkeringen
Från den 1 sept 2015 kommer vi att få en avgiftsbelagd gästparkering, och P-service tar över som entreprenörer. Följande taxa kommer att gälla:
Övrigt
Sommaren börjar närma sig sitt slut och vardagen kommer igång. Styrelsen fortsätter att träffas onsdagar jämna veckor då vi även har kvällsöppet på kontoret mellan 17.00 - 18.30.
Gårdsrepresentanterna kommer att kallas till möte under hösten, så prata gärna med era gårdsrepresentanter om det du vill att han/hon skall framföra.
Stämmoprotokollet från årsstämman kommer att delas ut till varje medlem under augusti.
Du hittar det på vår hemsida under "Om Ljuskärrsberget" - "Dokument och blanketter", som du också når genom att klicka här. (Protokollet finns långt ner på sidan!)
SPF Saltsjöbaden i samarbete med SeniorNet kommer att hålla en kurs i hur man använder datorer. Vill du anmäla dig så kontakta Nacka kommun eller Ann Mari Hjorth för mer info. Ni träffas i vår föreningslokal.
Styrelsen vill ha kontakt med er som idag har kontrakt som gäller snickarboden då vi vill gemensamt se över hur vi skall fortsätta. Du kan maila [email protected] eller ringa på 0765-570867.
Till sist önskar styrelsen och förvaltningen en fortsatt härlig sommar/ höst.
För styrelsen
Stefan H och Camilla Kokki
Tvättstugor
Tvättstugor får endast nyttjas av medlemmar. Var noga med att städa och stänga efter dig när du är klar, samt respektera tvättiderna. Vi vill inte ha obehöriga som tvättar där på vår bekostnad.
Fasadbyten
Entreprenören ligger lite efter i tidsschemat då de hittat fel som måste åtgärdas.
Gårdar och uteplatser
Tills vidare ges inga godkännanden för ombyggnationer av uteplatser då gestaltningsgruppen vill ta ett samlat grepp om området samt gå igenom den revidering av bygglagen som började gälla 2014.
Styrelsen återkommer med mer information under hösten.
BIG BAG hämtas den 10 augusti; klipp ner grenar och kvistar så får ni plats med mer.
Övrig tid får varje gård stå för bortforslingen själva.
Om man önskar sätta upp markiser skall dessa vara i färgkombinationen gult med vit rand eller rött med grå eller vit rand. Använd en markisfirma för uppsättning så att det sätts upp på ett korrekt sätt.
El
Vid kontroll av de individuella elavgifterna så har vi hittat feldebitering vilket innebär att vi kommer att justera detta månadsvis under nästa kvartal.
Glädjande kan vi konstatera att den enskilda elförbrukningen har minskat med 7% under perioden januari-juni mot förra året 2014.
Styrelsen arbetar med att försöka sänka den gemensamma elen.
Sopor
Glädjande så kan vi konstatera att det blivit rejält mycket bättre med sopsorteringen. Stort tack till alla!
Förvaltningen samt delar av styrelsen skall träffa Nacka kommun i början av september för att diskutera våra sopstationer och placeringen av A-gårdens kärl. Vi återkommer så fort vi vet mer.
Uthyrning i 2:a hand
Om du vill hyra ut i 2:a hand måste du ha ett godkännande från styrelsen. Tillstånd ges bara med 6 månader åt gången. Årsstämman fattade ett beslut om att ta en administrativ avgift för det merarbete det innebär för förvaltning.
Gästparkeringen
Från den 1 sept 2015 kommer vi att få en avgiftsbelagd gästparkering, och P-service tar över som entreprenörer. Följande taxa kommer att gälla:
- 5 kr i timmen
- 45 kr per dygn
- 100 kr per helg (fredag 14.00 - måndag 09.00)
Övrigt
Sommaren börjar närma sig sitt slut och vardagen kommer igång. Styrelsen fortsätter att träffas onsdagar jämna veckor då vi även har kvällsöppet på kontoret mellan 17.00 - 18.30.
Gårdsrepresentanterna kommer att kallas till möte under hösten, så prata gärna med era gårdsrepresentanter om det du vill att han/hon skall framföra.
Stämmoprotokollet från årsstämman kommer att delas ut till varje medlem under augusti.
Du hittar det på vår hemsida under "Om Ljuskärrsberget" - "Dokument och blanketter", som du också når genom att klicka här. (Protokollet finns långt ner på sidan!)
SPF Saltsjöbaden i samarbete med SeniorNet kommer att hålla en kurs i hur man använder datorer. Vill du anmäla dig så kontakta Nacka kommun eller Ann Mari Hjorth för mer info. Ni träffas i vår föreningslokal.
Styrelsen vill ha kontakt med er som idag har kontrakt som gäller snickarboden då vi vill gemensamt se över hur vi skall fortsätta. Du kan maila [email protected] eller ringa på 0765-570867.
Till sist önskar styrelsen och förvaltningen en fortsatt härlig sommar/ höst.
För styrelsen
Stefan H och Camilla Kokki
Sommarinfo från förvaltningen
2015-07-06
Styrelse och förvaltare meddelar att:
- Kontoret är stängt mellan den 6 juli och fram till den 3 augusti.
- Vår fastighetsskötare Filip jobbar som vanligt och kommer hantera frågor rörande gästlägenhet etc. Han nås på telefon 08-717 75 14.
- Mail kommer inte läsas under denna tid.
För akuta ärenden hänvisas till Filip 08-717 75 14, alternativt till
dygnet-runt-service: 08-18 70 00. - Filip kommer ha öppet för besök på kontoret tisdagar och torsdagar mellan 08.00-10.00.
några tips om ersättningsbussarna
2015-06-07--09
Jag har lagt till ytterligare info och några tips om ersättningsbussarna som går 8 juni - 16 aug.
Klicka här. //Thomas J
Klicka här. //Thomas J
Information f rån styrelsen - nR 7 - 2015
2015-05-25
Denna information delades ut 25 maj i brevlådorna. Om du råkat
kasta eller inte hittar info-bladet så kan du ladda ner det här: ------> |
|
Felet hos ownit kvarstår, tyvärr!
2015-05-23
Fortfarande "försvinner" enstaka mail som skickas till @ownit.nu-adresser. De hamnar då i mappen "skräppost" i din brevlåda hos Ownit. Så om du använder något annat e-postprogram än Ownit:s eget web-mail-program, t.ex. kör Outlook, så är det inte säkert att du ser alla inkomna mail. Du måste alltså granska skräppostmappen hos Ownit för att inte missa något inkommet mail.
Felet på ownit:s e-postsystem har upphört
2015-05-12, uppdaterat 05-15. Ej längre aktuellt
Mail som skickas till en @ownit.nu-adress ska nu komma fram. Ownit har meddelat att felet har rättats.
Fel på ownit:s e-postsystem
2015-05-06--09 Ej längre aktuellt
Det har uppstått ett fel i Ownit:s e-posthantering. Det yttrar sig så att om du har ett e-postkonto hos Ownit, dvs en @ownit.nu-adress, så är det inte säkert att dina inkommande mail kommer fram. Likaså, om du själv skickar ett mail till en @ownit.nu-adress, är det inte säkert att ditt mail kommer fram. Eftersom många av oss på Ljuskärrsberget har just @ownit.nu-adresser så måste du vara observant på detta fel. Mailet kommer kanske inte fram om någon bland dina mottagare har en @ownit.nu-adress.
Felet verkar har funnits sedan mitten/slutet av april.
Felet har anmälts till Ownit 15-05-05.
Hur kommer du som har en @ownit.nu-adress runt detta problem? Om du har någon annan e-postadress, t.ex. på jobbet, eller en gmail-adress, så be dem som ska skicka mail till dig att istället använda denna adress. Om du skickar till någon med en @ownit.nu-adress, kolla att det kommit fram.
Anm.: Det som egentligen händer med mailet är att det inte hamnar i Inkorgen hos @ownit.nu-kontot utan i kontots mapp för Skräppost (Junk mail) Så om du använder Outlook eller något annat e-postprogram, så är det inte säkert att du ser - eller ens kan få tag i - alla dina inkommande mail.
Ett sätt att kolla om Ownit-systemet placerat mail bland skräpposten är att gå in på Ownit:s webmailprogram (klicka här). Men då måste du förstås komma ihåg ditt lösenord till e-postkontot.
Felet verkar har funnits sedan mitten/slutet av april.
Felet har anmälts till Ownit 15-05-05.
Hur kommer du som har en @ownit.nu-adress runt detta problem? Om du har någon annan e-postadress, t.ex. på jobbet, eller en gmail-adress, så be dem som ska skicka mail till dig att istället använda denna adress. Om du skickar till någon med en @ownit.nu-adress, kolla att det kommit fram.
Anm.: Det som egentligen händer med mailet är att det inte hamnar i Inkorgen hos @ownit.nu-kontot utan i kontots mapp för Skräppost (Junk mail) Så om du använder Outlook eller något annat e-postprogram, så är det inte säkert att du ser - eller ens kan få tag i - alla dina inkommande mail.
Ett sätt att kolla om Ownit-systemet placerat mail bland skräpposten är att gå in på Ownit:s webmailprogram (klicka här). Men då måste du förstås komma ihåg ditt lösenord till e-postkontot.
Älgen är död
2015-05-03
Älgen som vandrat runt på Ljuskärrsberget de senaste dagarna har nu avlivats.
Några minnesbilder från Ljuskärrs-Hälges besök vid M-gården, klicka här.
Några minnesbilder från Ljuskärrs-Hälges besök vid M-gården, klicka här.
Nytt från styrelsen nummer 6 - 2015
2015-04-20
Dräneringar
Jorden som ligger i rundeln vid K-gården skall vi ha till att fylla igen efter dräneringsarbeten.
* * * * *
Parkeringsdäcken
Den 27 april påbörjas städning av garagen och då kommer det att finnas anslag i respektive garage när förvaltningen vill att ni flyttar era bilar. Ni kan då stå längs med Ljuskärrsvägen. Förvaltningen har kontaktat Nacka kommun så att ingen skall bötfällas under arbetet.
Fastighetsskötaren kommer också att byta ut en del armatur, så följ de instruktioner som kommer att finnas anslagna på respektive P-däck. Detta för att underlätta bytet samt skydda era bilar.
* * * * *
Sophanteringen
Var noga med att slänga rätt saker i rätt kärl!
Kärlen kommer att tvättas inom kort och kommer att tvättas regelbundet i sommar. Vi kommer då även lägga ut luktavvisande material i tunnorna.
På förekommen anledning och från information av andra medlemmar:
Det är inte tillåtet att sätta ut färgburkar och annat skräp än det som man får kasta i sopkärlen. Övrigt får man forsla bort till återvinningscentralen. Vi riskerar annars att få extra kostnader vilket drabbar oss alla.
Det har förkommit att tvätt och tvättmedel stjäls vilket är bedrövligt för de drabbade. Följ tvättider och använd bara det som är ditt och gör rent efter dig!
* * * * *
Allmänt på området
Våren och sommaren är förhoppningsvis i antågande, och snart är det dags för gårdsstädning. Om så många som möjligt hjälps åt, så går det snabbt och ni får en fin innermiljö.
Tänk på att nu kan det vara torrt i våra marker och att brandrisken ökar.
Hjälps också åt att kolla er gård så inga obehöriga befinner sig där. Nu ökar risken för inbrott etc, och detta vill vi ju inte ha här. Om alla hjälps åt så blir det bättre.
* * * * *
Årsstämma onsdagen den 27 maj klockan 18.30 i Igelbodaskolans aula. Varmt välkomna!
Med vänlig hälsning
Stefan H och Ann Mari Hjorth
Jorden som ligger i rundeln vid K-gården skall vi ha till att fylla igen efter dräneringsarbeten.
* * * * *
Parkeringsdäcken
Den 27 april påbörjas städning av garagen och då kommer det att finnas anslag i respektive garage när förvaltningen vill att ni flyttar era bilar. Ni kan då stå längs med Ljuskärrsvägen. Förvaltningen har kontaktat Nacka kommun så att ingen skall bötfällas under arbetet.
Fastighetsskötaren kommer också att byta ut en del armatur, så följ de instruktioner som kommer att finnas anslagna på respektive P-däck. Detta för att underlätta bytet samt skydda era bilar.
* * * * *
Sophanteringen
Var noga med att slänga rätt saker i rätt kärl!
Kärlen kommer att tvättas inom kort och kommer att tvättas regelbundet i sommar. Vi kommer då även lägga ut luktavvisande material i tunnorna.
På förekommen anledning och från information av andra medlemmar:
Det är inte tillåtet att sätta ut färgburkar och annat skräp än det som man får kasta i sopkärlen. Övrigt får man forsla bort till återvinningscentralen. Vi riskerar annars att få extra kostnader vilket drabbar oss alla.
Det har förkommit att tvätt och tvättmedel stjäls vilket är bedrövligt för de drabbade. Följ tvättider och använd bara det som är ditt och gör rent efter dig!
* * * * *
Allmänt på området
Våren och sommaren är förhoppningsvis i antågande, och snart är det dags för gårdsstädning. Om så många som möjligt hjälps åt, så går det snabbt och ni får en fin innermiljö.
Tänk på att nu kan det vara torrt i våra marker och att brandrisken ökar.
Hjälps också åt att kolla er gård så inga obehöriga befinner sig där. Nu ökar risken för inbrott etc, och detta vill vi ju inte ha här. Om alla hjälps åt så blir det bättre.
* * * * *
Årsstämma onsdagen den 27 maj klockan 18.30 i Igelbodaskolans aula. Varmt välkomna!
Med vänlig hälsning
Stefan H och Ann Mari Hjorth
Information från förvaltningen
2015-04-15 del 1
Grovsophämtning lördag 9 maj
Hämtning kommer att utföras under följande tider o platser:
OBS! I år har du även möjlighet att slänga följande avfall:
• Färgburkar, kemikalier eller annat miljöfarligt avfall
• Hemelektronik, lampor, datorer, etc
• Glödlampor, lysrör
• Kyl, frys
• Spisar, ugnar
• Bildäck (Även på fälg)
• Batterier
• Disk, tvättmaskin
Förvaltningen
BRF Ljuskärrsberget
Hämtning kommer att utföras under följande tider o platser:
- Kl 12.00 – 12.45 för gårdarna K-N, sopbilen står i anslutning till parkeringsdäcket.
- Kl 12.45 – 13.30 för gårdarna E-J, sopbilen står i anslutning till parkeringsdäcket.
- Kl 13.30 – 14.15 för gårdarna A-D, sopbilen står på parkering mellan förskola/fastighetskontor.
OBS! I år har du även möjlighet att slänga följande avfall:
• Färgburkar, kemikalier eller annat miljöfarligt avfall
• Hemelektronik, lampor, datorer, etc
• Glödlampor, lysrör
• Kyl, frys
• Spisar, ugnar
• Bildäck (Även på fälg)
• Batterier
• Disk, tvättmaskin
Förvaltningen
BRF Ljuskärrsberget
Information från förvaltningen
2015-04-15 del 2
Om gårdarnas beställning av gödsel o jord, tömning av BigBag samt
hämtning av grovsopor.
Tömning av Big Bag
Tömning av gårdarnas Big Bag sker vid tre tillfällen per år.
Ny BigBag levereras till gården vid hämtningstillfället.
OBS viktigt! Big Bagen får inte fyllas över den markerade linjen på påsen. Vi får betala extra för tömning av överfulla BigBag.
Beställning av gödsel o jord
Gödsel och jord levereras i 50-liters säckar. Gör gårdens beställning till Förvaltaren (mail-adress: [email protected]) senast den 22 april! (Anm: Korrigerat datum.) Då kan vi leverera till gårdarna innan helgen samma vecka.
Tänk på att inte fylla upp rabatterna med för mycket jord så att den ligger mot fasaderna. Ta gödsel istället.
Grovsopor
Grovsopbilen kommer den 9/5. Detaljerad information finns ovan och på anslagstavlorna.
Hälsningar Förvaltaren / Gunvor
hämtning av grovsopor.
Tömning av Big Bag
Tömning av gårdarnas Big Bag sker vid tre tillfällen per år.
- Måndag den 18 maj
- Måndag den 10 augusti
- Mandag den 26 oktober.
Ny BigBag levereras till gården vid hämtningstillfället.
OBS viktigt! Big Bagen får inte fyllas över den markerade linjen på påsen. Vi får betala extra för tömning av överfulla BigBag.
Beställning av gödsel o jord
Gödsel och jord levereras i 50-liters säckar. Gör gårdens beställning till Förvaltaren (mail-adress: [email protected]) senast den 22 april! (Anm: Korrigerat datum.) Då kan vi leverera till gårdarna innan helgen samma vecka.
Tänk på att inte fylla upp rabatterna med för mycket jord så att den ligger mot fasaderna. Ta gödsel istället.
Grovsopor
Grovsopbilen kommer den 9/5. Detaljerad information finns ovan och på anslagstavlorna.
Hälsningar Förvaltaren / Gunvor
Nytt från styrelsen nummer 5 - 2015
2015-04-15
Entréer
Vi vill återigen påminna om att det inte är tillåtet att förvara privata saker i entréerna. Förvaltningen gör regelbundna kontroller och kommer att plocka bort det som inte får stå där. Detta har vi informerat tidigare om, men tyvärr kan vi konstatera att inte alla följer det regelverk vi har.
Det får endast stå rullator och barnvagn där. Vänligen respektera detta för allas trevnad!
* * * * *
Vattentryck
Fastighetsskötaren gör regelbundna kontroller av systemet för att säkerställa vattenflöde och värme. Upptäcker du trots detta något, kontakta fastighetsskötaren som har telefontid alla vardagar mellan 08.00-15.00.
* * * * *
Sophanteringen
Vi kommer att placera ytterligare 2 kärl i rundeln vid K-L gården då kapaciteten inte räcker i dagsläget. Arbetet påbörjas under sommaren.
På förkommen anledning och från information av andra medlemmar:
Det är inte tillåtet att sätta ut färgburkar och annat skräp än det som man får kasta i sopkärlen. Övrigt får man forsla bort till återvinningscentralen! Vi riskerar annars att få extra kostnader vilket drabbar oss alla. Så du som satte dina saker där, var vänlig och ta bort detta omedelbart !!!
* * * * *
Allmänt på området
Arbetsgivargruppen håller på för fullt och rekryterar en trädgårdsansvarig och förvaltningen håller på att samla upp gruset och förbereder oss för en härlig sommar. Tänk på att nu kan det vara torrt i våra marker och att brandrisken ökar!
Håll också koll på er gård så inga obehöriga befinner sig där! Nu ökar risken för inbrott etc, och detta vill vi ju inte ha här. Om alla hjälps åt så blir det bättre.
* * * * *
Årsstämma onsdagen den 27 maj klockan 18.30 i Igelbodaskolans aula. Varmt välkomna!
Med vänlig hälsning
Stefan H och Ann Mari Hjorth
Vi vill återigen påminna om att det inte är tillåtet att förvara privata saker i entréerna. Förvaltningen gör regelbundna kontroller och kommer att plocka bort det som inte får stå där. Detta har vi informerat tidigare om, men tyvärr kan vi konstatera att inte alla följer det regelverk vi har.
Det får endast stå rullator och barnvagn där. Vänligen respektera detta för allas trevnad!
* * * * *
Vattentryck
Fastighetsskötaren gör regelbundna kontroller av systemet för att säkerställa vattenflöde och värme. Upptäcker du trots detta något, kontakta fastighetsskötaren som har telefontid alla vardagar mellan 08.00-15.00.
* * * * *
Sophanteringen
Vi kommer att placera ytterligare 2 kärl i rundeln vid K-L gården då kapaciteten inte räcker i dagsläget. Arbetet påbörjas under sommaren.
På förkommen anledning och från information av andra medlemmar:
Det är inte tillåtet att sätta ut färgburkar och annat skräp än det som man får kasta i sopkärlen. Övrigt får man forsla bort till återvinningscentralen! Vi riskerar annars att få extra kostnader vilket drabbar oss alla. Så du som satte dina saker där, var vänlig och ta bort detta omedelbart !!!
* * * * *
Allmänt på området
Arbetsgivargruppen håller på för fullt och rekryterar en trädgårdsansvarig och förvaltningen håller på att samla upp gruset och förbereder oss för en härlig sommar. Tänk på att nu kan det vara torrt i våra marker och att brandrisken ökar!
Håll också koll på er gård så inga obehöriga befinner sig där! Nu ökar risken för inbrott etc, och detta vill vi ju inte ha här. Om alla hjälps åt så blir det bättre.
* * * * *
Årsstämma onsdagen den 27 maj klockan 18.30 i Igelbodaskolans aula. Varmt välkomna!
Med vänlig hälsning
Stefan H och Ann Mari Hjorth
Nytt från styrelsen - extra
2015-03-31
Måndag 30 mars uteblev tömningen av våra sopkärl. Enligt vår förvaltare så hade LL-bolagens tömningsbil gått sönder. Märkligt tycker vi, men jag ska ta ett prat med deras ansvariga i morgon.
Normalt ska vi ha tömning av sopkärlen varje måndag och torsdag.
Om ditt sopkärl råkar vara fullt, var vänlig och gå till nästa!
Hälsar Stefan Hallonkvist
Utebliven tömning av sopor
Nytt från styrelsen nummer 4 - 2015
2015-03-10
Entréer
Styrelsen kommer att tillsätta en gestaltningsgrupp som har till uppgift att ta fram förslag på hur våra trapphus skall se ut. Detta arbetet beräknas påbörjas då alla fasadrenoveringar är klara. Är du intresserad så kontakta förvaltaren!
* * * * *
Vattentryck
Det har varit dåligt vattentryck och bara kallt vatten på K gården. Detta är nu åtgärdat, och förvaltningen kommer att kolla av samtliga vattenpumpar och blandare på området.
* * * * *
Gamla soprum
De gamla soprummen som finns på gårdarna är till för alla på gården, alltså inga privata extra förråd. Om lås finns som inte tillhör förvaltningen, kommer dessa att klippas upp och tömmas; detta på förekommen anledning.
* * * * *
De nya sopbehållarna håller på att skyltas om, men tyvärr så slarvas det fortfarande med matavfallet. Läs på behållarna eller i foldern du fick från Nacka kommun! Bara papperspåsar i matavfallsbehållaren! Skulle det vara fullt i din behållare, gå till nästa och släng där, och sätt inte sopor ovanför eller på marken. Vi måste alla ta ansvar för området.
* * * * *
Allmänt på området.
- Det är varje katt/hundägares ansvar att plocka upp eventuell avföring, och på området ska husdjur vara kopplade. Vi har många barn i området och styrelsen förutsätter att alla tar sitt ansvar.
- Snart börjar våren anlända och gården skall fixas, och gårdsrepresentanter kallar till städdag. Tänk på att ju fler som ställer upp, desto snabbare går det och ni kan umgås och ha trevligt. Men håll koll på grillen, det blir snabbt torrt i våra marker!
- 2 lägenheter har sålts på området och 3:an gick för 2 145 000 kr och en 4:a gick för 2 800 000 kr, så värdet på våra bostäder ökar, vilket är glädjande. Det visar att styrelsens och de boendes investeringar lönar sig.
Med vänlig hälsning
Stefan H och Ann Mari Hjorth
Styrelsen kommer att tillsätta en gestaltningsgrupp som har till uppgift att ta fram förslag på hur våra trapphus skall se ut. Detta arbetet beräknas påbörjas då alla fasadrenoveringar är klara. Är du intresserad så kontakta förvaltaren!
* * * * *
Vattentryck
Det har varit dåligt vattentryck och bara kallt vatten på K gården. Detta är nu åtgärdat, och förvaltningen kommer att kolla av samtliga vattenpumpar och blandare på området.
* * * * *
Gamla soprum
De gamla soprummen som finns på gårdarna är till för alla på gården, alltså inga privata extra förråd. Om lås finns som inte tillhör förvaltningen, kommer dessa att klippas upp och tömmas; detta på förekommen anledning.
* * * * *
De nya sopbehållarna håller på att skyltas om, men tyvärr så slarvas det fortfarande med matavfallet. Läs på behållarna eller i foldern du fick från Nacka kommun! Bara papperspåsar i matavfallsbehållaren! Skulle det vara fullt i din behållare, gå till nästa och släng där, och sätt inte sopor ovanför eller på marken. Vi måste alla ta ansvar för området.
* * * * *
Allmänt på området.
- Det är varje katt/hundägares ansvar att plocka upp eventuell avföring, och på området ska husdjur vara kopplade. Vi har många barn i området och styrelsen förutsätter att alla tar sitt ansvar.
- Snart börjar våren anlända och gården skall fixas, och gårdsrepresentanter kallar till städdag. Tänk på att ju fler som ställer upp, desto snabbare går det och ni kan umgås och ha trevligt. Men håll koll på grillen, det blir snabbt torrt i våra marker!
- 2 lägenheter har sålts på området och 3:an gick för 2 145 000 kr och en 4:a gick för 2 800 000 kr, så värdet på våra bostäder ökar, vilket är glädjande. Det visar att styrelsens och de boendes investeringar lönar sig.
Med vänlig hälsning
Stefan H och Ann Mari Hjorth
Viktig medlemsinfo. OBS Viktigt!
2015-02-27
Han fick i förrgår kväll besök av en person som påstod sig vilja sälja extra säkerhetsutrustning till lägenhetsdörren.
Ingen presentation om vart han kom ifrån eller vilket företag han representerade.
Han ville kontrollera vredkåpan på insidan av dörren.
Tyvärr är detta inget annat än personer som rekar inbrott.
De kollar på detta sätt lätt upp ven som saknar vredkåpor och slungar upp deras dörrar via brevinkastet.
Be om deras legitimation eller ring polis nästa gång ni stöter på dessa personer!
Med vänlig hälsning
Peter Östergrens
Med andra ord, släpp inte in någon i lägenheten utan att du är 100% säker på vem det är, förvaltning och styrelsen tar inte in externa företag annat än våra entreprenörer, och dessa skall legitimera sig.
Mvh Stefan
Har i dag blivit uppringd av en medlem på F gården.
Nytt från styrelsen nummer 3 - 2015
Då vi har förseningar från leverantören av de nya parkeringsautomaterna, så har styrelse och förvaltning bestämt följande vad beträffar gästparkeringarna:
P-bolaget som sköter bevakningen är underrättade * * * * *
Från denna vecka så kommer förvaltningen att meddela de medlemmar som har saker i farstun via en lapp i brevlådan med en uppmaning att genast plocka bort sakerna.
Om sakerna fortfarande står kvar trots anmaning så kommer förvaltningen att plocka bort allt och köra ner till vårt förråd, där du får hämta ut dina saker. Föreningen är enligt lag skyldig att förvara sakerna i 3 månader, sedan körs det till återvinningscentralen och det blir då en kostnad för föreningen som alla får vara med att betala. Trots många påpekanden som tyvärr inte hjälpt, så har vi ingen annan utväg än att göra detta. Vi har fått många påpekande från räddningstjänsten varför vi nu agerar.
* * * * *
I de gamla sopförråden finns nu nya papperspåsar att använda till matavfall, samt på ICA Saltsjöbaden.
* * * * *
Den stora mängden snö som fallit, gör att det kan vara svårt att ta sig fram. Vi har entreprenad på detta och de kör för fulla muggar och sandar så snabbt de kan, och vi har som mål att hålla våra gator och vägar så snöfria som möjligt och att de skall vara sandade så snabbt som möjligt för att undvika fallolyckor. Men gå försiktigt, det kan vara halt och moddigt.
* * * * *
Firmor som vill sälja inglasade balkonger eller dylikt och som lämnar reklam i brevlådan eller ringer på dörren, det är inget som styrelsen eller förvaltning sanktionerat.
Det är i dagsläget inte tillåtet att montera inglasade balkonger.
* * * * *
19 februari så kommer valberedningen att inbjuda till information om hur det är att arbeta i en styrelse, med hjälp av styrelsen. Se separat anslag som kom mer på era infotavlor. Fika kommer att serveras.
* * * * *
När ni lämnar era sopor i respektive kärl, var vänliga se till att de kommer ner i botten så de inte belamrar inkasten.
Med vänlig hälsning
Stefan H och Ann Mari Hjorth
- Du måste som vanligt lägga P-skiva väl synligt i framrutan mellan klockan 07.00-21.00 alla dagar
- Mellan 21.00- 07.00 är det fri parkering på gästparkering alla nätter
P-bolaget som sköter bevakningen är underrättade * * * * *
Från denna vecka så kommer förvaltningen att meddela de medlemmar som har saker i farstun via en lapp i brevlådan med en uppmaning att genast plocka bort sakerna.
Om sakerna fortfarande står kvar trots anmaning så kommer förvaltningen att plocka bort allt och köra ner till vårt förråd, där du får hämta ut dina saker. Föreningen är enligt lag skyldig att förvara sakerna i 3 månader, sedan körs det till återvinningscentralen och det blir då en kostnad för föreningen som alla får vara med att betala. Trots många påpekanden som tyvärr inte hjälpt, så har vi ingen annan utväg än att göra detta. Vi har fått många påpekande från räddningstjänsten varför vi nu agerar.
* * * * *
I de gamla sopförråden finns nu nya papperspåsar att använda till matavfall, samt på ICA Saltsjöbaden.
* * * * *
Den stora mängden snö som fallit, gör att det kan vara svårt att ta sig fram. Vi har entreprenad på detta och de kör för fulla muggar och sandar så snabbt de kan, och vi har som mål att hålla våra gator och vägar så snöfria som möjligt och att de skall vara sandade så snabbt som möjligt för att undvika fallolyckor. Men gå försiktigt, det kan vara halt och moddigt.
* * * * *
Firmor som vill sälja inglasade balkonger eller dylikt och som lämnar reklam i brevlådan eller ringer på dörren, det är inget som styrelsen eller förvaltning sanktionerat.
Det är i dagsläget inte tillåtet att montera inglasade balkonger.
* * * * *
19 februari så kommer valberedningen att inbjuda till information om hur det är att arbeta i en styrelse, med hjälp av styrelsen. Se separat anslag som kom mer på era infotavlor. Fika kommer att serveras.
* * * * *
När ni lämnar era sopor i respektive kärl, var vänliga se till att de kommer ner i botten så de inte belamrar inkasten.
Med vänlig hälsning
Stefan H och Ann Mari Hjorth
Nytt från styrelsen nummer 2 - 2015
Vi har nu en heltidsanställd fastighetsskötare på området. Han heter Filip Stanic och kommer från en liknande tjänst. Vi vill hälsa Filip välkommen till vår förening. Han kommer att presentera sig själv inom de närmaste veckorna på infotavlorna.
Detta gör att styrelsen har bestämt att ändra telefontiderna för att få en bättre service; detta gäller från och med den 1 februari då vi måste ge Filip möjlighet att sätta sig in i området.
Från den 1 februari 2015 gäller följande:
Öppettider för besök på kontoret:
Tisdagar och torsdagar 08.00-10.00
Onsdagar jämna veckor 17.00-18.30
Telefontider:
Förvaltaren: onsdag-torsdag 09.00-11.00 08-717 72 22 eller 0763 158882
Fastighetsskötaren: måndag-fredag 08.00- 15.00 08-717 75 14 eller
OBS: I händelse att de inte svarar, pröva att ringa igen då de kan vara upptagna av arbete eller möte.
* * * * *
Om det är någon medlem som vill åta sig att bli webbansvarig på berget, var vänlig kontakta [email protected].
* * * * *
Förvaltningen kommer att senast 1 mars skylta om våra sopstationer så det blir solklart vad jag får kasta och i vilket kärl. Det är glädjande att vi alla tar mer ansvar för detta, men vi måste bli ännu bättre
* * * * *
På förekommen anledning: Detta utförs av medlemmar av styrelsen.
Vi kommer att ha en extra kväll för utlämnande av nya routrar måndagen den 26 januari i föreningslokalen mellan kl 18.00-21.00. Endast denna kväll.
* * * * *
Föreningslokalen:
I syfte att maximera våra intäkter tittar styrelsen på att bygga om vår föreningslokal till ett kontorshotell. Har du idéer eller vill hyra kontor så är du välkommen att lämna dina synpunkter på [email protected]; märk mailet med föreningslokalen, så tittar vi på alla inkomna förslag.
För styrelsen Stefan Hallonkvist och Ann Mari Hjorth
Detta gör att styrelsen har bestämt att ändra telefontiderna för att få en bättre service; detta gäller från och med den 1 februari då vi måste ge Filip möjlighet att sätta sig in i området.
Från den 1 februari 2015 gäller följande:
Öppettider för besök på kontoret:
Tisdagar och torsdagar 08.00-10.00
Onsdagar jämna veckor 17.00-18.30
Telefontider:
Förvaltaren: onsdag-torsdag 09.00-11.00 08-717 72 22 eller 0763 158882
Fastighetsskötaren: måndag-fredag 08.00- 15.00 08-717 75 14 eller
OBS: I händelse att de inte svarar, pröva att ringa igen då de kan vara upptagna av arbete eller möte.
* * * * *
Om det är någon medlem som vill åta sig att bli webbansvarig på berget, var vänlig kontakta [email protected].
* * * * *
Förvaltningen kommer att senast 1 mars skylta om våra sopstationer så det blir solklart vad jag får kasta och i vilket kärl. Det är glädjande att vi alla tar mer ansvar för detta, men vi måste bli ännu bättre
* * * * *
På förekommen anledning: Detta utförs av medlemmar av styrelsen.
Vi kommer att ha en extra kväll för utlämnande av nya routrar måndagen den 26 januari i föreningslokalen mellan kl 18.00-21.00. Endast denna kväll.
* * * * *
Föreningslokalen:
I syfte att maximera våra intäkter tittar styrelsen på att bygga om vår föreningslokal till ett kontorshotell. Har du idéer eller vill hyra kontor så är du välkommen att lämna dina synpunkter på [email protected]; märk mailet med föreningslokalen, så tittar vi på alla inkomna förslag.
För styrelsen Stefan Hallonkvist och Ann Mari Hjorth
Nytt från styrelsen nummer 1 - 2015
2015-01-18
På förekommen anledning så informerar styrelsen extra om hur man hanterar det nya sopsystemet. Nya skyltar skall komma upp på behållarna, så det blir tydligt vad som gäller.
Matavfall:
Här kastar du bröd, kakor, gryn, frukt, fruktskal, grönsaker utan plast runt om, kaffesump inkl filter, tesump utan metallklämma, kycklingben, kött, fisk inkl ben, övriga matrester, ofärgat hushållspapper, pasta, ris, popcorn, godis, choklad, ägg och äggskal
Restavfall:
Här kaster du övrigt hushållsavfall men tänk på att platta till exempelvis mjölkkartongen och vinboxen så vi får plats med mer
Om vi inte bättrar oss, så kommer vi att tvingas installera ett nyckelsystem på sopbehållarna, vilket bidrar till en fördyrning av projektet, det vill vi ju inte eller hur?
Övrig info:
Övrigt lämnas på återvinningscentralen ÅVC Östervik, 08-7188000, om du osäker, kontakta Nacka kommun eller förvaltaren på telefon 0763158852 eller kontoret 08-7177222.
Glasflaskor och tidningar:
Dessa lämnar du på våra ordinarie återvinningsstationer som du finner vi våra parkeringshus
Så kallade katt-trappor som finns på området, kommer att tas bort, se gemensamma regelverket. Julgranar kan ni lägga utmed bygatan den 19/1 då samlar föreningen in dessa, därefter får ni själva forsla bort era granar, detta gäller både privata o gårdsgranar.
Från den 19 januari har vi en fast anställd fastighetsskötare som kommer att arbetet heltid på berget och Mattias Bergman avslutar sitt uppdrag den 15/1. Vi vill tacka för den tiden som Mattias har varit på berget och samtidigt hälsa Filip Stanic välkommen hit. Vi kommer i nästa nytt från styrelsen att presentera Filip lite mer ingående.
Styrelsen håller också på med rekrytering av en trädgårdsansvarig, vi återkommer när rekryteringen är klar.
Trapporna kommer att röjas från saker som inte skall stå där enligt tidigare avisering, endast barnvagn och rullator får finnas där, se tidigare infoblad.
Vill du lämna in en motion till årsmötet, skall dessa vara förvaltningen tillhanda senast den 28 februari.