|
Nu är behållarna på plats. Vi trimmar in hur ofta de olika fraktionerna behöver tömmas så har tålamod om det inte fungerar 100% i början.
Viktigt angående kartonger- vik ihop eller riv söner. Även små kartonger som slängs hela kan proppa igen det stora kärlet. Sortera rätt - se nedan vad som gäller för matavfall. Matavfall hämtas gratis, men om det är plast i behållaren går det som restavfall och kostar oss alla mycket mer. I behållare för matavfall gäller: ✅ Du får slänga: Matrester (tillagad och otillagad mat) Frukt- och grönsaksrester, skal, kärnor Kött, fisk, ben och skaldjur (även skal) Bröd, kakor, pasta, ris Mejeriprodukter (ost, yoghurt m.m.) Ägg och äggskal Kaffesump, kaffefilter och tepåsar Mindre mängder hushållspapper och servetter ❌ Du får inte slänga: Plast, plastpåsar, folier eller förpackningar Jord, sand, kattsand eller blöjor Stearin, ljus eller cigaretter Textilier, snören eller gummiband 👉 Viktigt: Använd den särskilda papperspåsen för matavfall (eller den typ som kommunen delar ut) – inte plastpåse. Felsortering leder till ökade kostnader för föreningen, vilket i längden kan innebära höjda avgifter för medlemmarna. Imorgon, torsdag 2 oktober kan vi börja använda våra nya sopbehållare.
De gamla behållarna kommer att fraktas bort under fredag 3 oktober. Dessa behöver vara tomma när de hämtas, släng därför ingenting i de gamla behållarna från och med imorgon. Parkslide (Reynoutria japonica) är en invasiv växt som sprider sig snabbt och kan orsaka stora skador på både natur och byggnader. Den växer upp till en meter i veckan under sommaren och tränger undan annan växtlighet genom att utsöndra ämnen som hämmar andra växters tillväxt. Dess kraftiga rotsystem kan dessutom tränga igenom asfalt, betong och avloppsledningar.
I vår förening har parkslide identifierats, och HSB kommer därför att genomföra kemisk bekämpning i samarbete med certifierade bekämpare under hösten 2025. Metoden innebär att växten behandlas med glyfosat genom strykning under sensommaren/hösten, då den drar ner näring till rötterna – vilket gör bekämpningen mest effektiv. Vi vill också lugna alla boende med att parkslidens blomning inte innebär någon risk för spridning via frö i Sverige, eftersom det inte finns både han- och honplantor här. Spridningen sker istället via rotsystemet, vilket gör det extra viktigt att inte störa växten på egen hand. Vi ber alla boende att inte försöka ta bort parkslide på egen hand, eftersom även små växtdelar kan sprida sig och förvärra situationen. Om du upptäcker parkslide i området, vänligen kontakta föreningen [email protected] Tillsammans skyddar vi vår utemiljö! På torsdag påbörjas arbetet med att rensa cyklar i samtliga cykelförråd. Det som kommer hända i första skedet är att samtliga cyklar kommer att märkas upp med cykelrensnings-etiketter på styret. Du som boende tar bort märkningen från din cykel senast söndag 28 september. De cyklar som fortfarande har kvar sin märkning efter den 28:e kommer att antas vara övergivna och kommer att fraktas bort till ett separat förvar i sex månader. Detta för att eventuella ägare som missat att ta bort märkningen ska kunna återfå sin cykel om den rensats bort av misstag. Efter dessa sex månader kommer cyklarna att överlåtas till Easy ReCykling AB, ett företag som specialiserats på återanvändning av övergivna cyklar. Detta för att vi vill värna om miljön och inte skrota något i onödan. Vill man fortfarande behålla sin cykel är det därför väldigt viktigt att under september månad, senast 28 september, ta bort uppmärkningen på sin cykel.
SanSac, tillsammans med sin entreprenör, kommer att påbörja etablering av det nya systemet under morgondagen och inleda arbetet med nedmontering av flaggstången. Den kommer att sättas upp igen på lämpligt ställe.
Första etappen sker vid miljöstationen vid P3 (Ljuskärrsvägen 5). Varje etapp beräknas ta cirka en vecka, men arbetstiden kan förlängas beroende på hur mycket berg som påträffas. Vi ber om överseende och gott samarbete under etableringstiden. Mer information om hur det nya systemet fungerar kommer i ett Infoblad. Stämman kommer att hållas tisdagen den 27 maj.
Protokollet från stämman finns här och för påseende vid föreningslokalen Ljuskärrsvägen 5 Takarbeten kommer att påbörjas på måndag 12 maj.
Det är taket på L gården som byts ut först under första delen av sommaren. Taken på K-gården kommer att bytas under andra halvan av sommaren. Projektplanen ser ut som följande: Etablering L-gården: 12 maj Start plåtarbete: 14 maj Färdigt takbyte L-gård: 5 juli Etablering K-gården: 5 augusti Start plåtarbete: 7 augusti Färdigt takbyte K-gård: 12 september Vi har nu haft medlemsmöten vid tre tillfällen.
Tack till er som deltog ! Presentationen kan du hitta här Byte av switchar kommer att påbörjas på torsdag den 13:e mars och majoriteten kommer att bli klara då, men teknikern må behöva ta en vända fredag förmiddag ( 14:e) också.
Switchar finns i några av portarna på varje gård. När bytet sker så kan det bli lite svårt att använda nätet, men arbetet ska inte ta mer än 1 timme per switch. Starta gärna om era routrar sedan. Arbetet klart torsdagen den 13/3 Upplever ni problem med ert bredband kontakta [email protected] (direkt mail till nätverkstekniker) Vi arbetar med ett nytt sopsorteringssystem som beräknas vara på plats våren 2025.
Men nu kommer kasunen för restavfall högst upp på berget, som krånglar mest , att ersättas av ett annat kärl så länge. Det kommer på plats i veckan. Se även där till att soporna kommer långt in i kärlet. Du hittar protokollet från den extra stämma som hölls den 20/11 2024 här.
Protokollet finns även anslaget vid kontoret Ljuskärrsvägen 5 Från och med 2024-12-01 kommer bokningen av samtliga tvättstugor att bokas via ett digitalt bokningssystem. Systemet är kopplat till era tvättstugebrickor. Ni som ej hämtat ut bricka kommer ej kunna boka.
För tvättstuga/grovtvätt fungerar brickan en timme efter bokad tid för att kunna använda torktumlare och torkskåp (tidigare två timmar gäller ej längre). Tvättstugan kommer också samtidigt att bli avgiftsbelagd. För enkel åtkomst till bokningssystemet se "knapp" ovan på denna sida. Läs mer här I vår fastighetsförsäkring hos Folksam ingår hjälp med att sanera vid förekomst av skadedjur.
Vid behov ring direkt till Anticimex 075-245 10 00 eller kontakta dem på webben www.anticimex.se Den 4:e december mellan kl 16-17 kommer styrelsen att ha ett informationsmöte för nyinflyttade i föreningen.
Varmt välkomna till föreningslokalen Ljuskärrsvägen 5! OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll) 2025
Det är snart dags för en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) i våra byggnader. Separata aviseringar kommer att skickas ut med exakta datum för när besiktningen genomförs i respektive lägenhet. Det är mycket viktigt att släppa in inspektörerna när de kommer. Har du inte möjlighet att släppa in inspektörerna när de aviserat att de kommer är det mycket viktigt att du i förväg ringer och ombokar. Observera att om ett återbesök krävs på grund av att inspektören inte kunnat komma in i din lägenhet, kommer du att debiteras detta på självkostnadspris om 3 500kr Se i filerna nedan för information och tidsplan Vi har fått möjligheten att erbjuda 2 st kvällar med HLR-kurs ledd av en Röda korset-instruktör.
Anmäl dej via länkar nedan. Kursen kostar inget men det kommer att erbjudas fika till självkostnadspris. 15 platser / kväll och vi håller till i föreningslokalen på Ljuskärrsvägen 5 mellan 18.00 och 21.15 Boka med länkar nedan eller, om du behöver hjälp kontakta kontoret på mail ( [email protected] )eller lapp i kontorets brevlåda. Information om detta på novembers Infoblad Anmäl till den måndagen den 25 november https://app.eduadmin.se/form/rodakorset/2127709 Anmäl till den onsdagen den 11 december https://app.eduadmin.se/form/rodakorset/2127718 Vi har glädjen att meddela att vi dragit igång "Grannsamverkan mot brott" här på berget.
Ett kontaktnät på varje gård har bildats och omedelbar kontakt med polis sker så fort något misstänkt dyker upp. Ser fram emot god grannsamverkan och att vi skapar en bättre, gemensam översyn av vårt område, som gör det ännu säkrare och trevligare att bo här. Grannsamverkan innebär, förutom att ha extra kontroll på eventuell brottslighet, också att området ser fint och välskött ut och där kan vi alla hjälpas åt https://samverkanmotbrott.se/ På uppdrag av BRF Ljuskärrsberget 1 genom HSB Stockholm, har Polygon Sverige AB fått uppdraget att genomföra en invändig besiktning av samtliga lägenheter belägna i souterrängplan eller med grundläggning platta på mark.
Besiktningen görs på grund av att det historiskt sett förekommit problem med både fukt och avvikande lukter i denna typ av lägenheter. Syftet med besiktningen är att klarlägga vilka lägenheter som kan ligga i riskzonen för fukt- och luktproblem. Resultatet från besiktningen kommer sedan att användas i en långsiktig åtgärds- och underhållsplan. Vid besiktningen kontrolleras förekomst av avvikande lukt som kan kopplas till byggnadskonstruktionen, typ av ytskikt på golv, våtrum, fuktindikering mot golvytor, samt en översiktlig kontroll av ventilationen. Besiktningen utförs av Polygon (dubbel bemanning), övriga närvarande i mån av tid är en representant från föreningen/HSB. Om ni inte kan närvara vid besiktningen lämnas nycklar i brevlåda på expeditionen, Ljuskärrsvägen 5. Kallelse kommer i berörda medlemmars brevlådor Meddela i god tid om det finns speciella önskemål om klockslag för besiktning. OBS! Vädra ej inför platsbesöket, håll fönster och balkongdörr stängda. Tack för er medverkan! Kontakt HSB förvaltning: [email protected] Vi förstår att många av er har frågor kring stammarna i fastigheterna. Just nu pågår en omfattande utredning för att bedöma skicket på stammarna och vilka åtgärder som behöver prioriteras framöver. I nuläget har vi ingen fastställd tidsplan eller specifika åtgärder att presentera, men vi kommer att hålla er informerade och uppdatera löpande så snart vi vet mer.
Eftersom det är ett stort projekt är det viktigt att besluten är grundade på tekniska data och stammarnas prestanda. Viktigt! Vi ber alla medlemmar att avvakta med badrumsrenoveringar tills det finns en klar tidsplan och åtgärdsplan för stambytet. Att påbörja en renovering kort tid innan stammarna byts är onödigt då allt jobb behöver göras om vid ett stambyte. Tack för ert tålamod i den här frågan! Att ha en hemförsäkring med bostadsrättstillägg är viktigt för en bostadsrättsinnehavare av flera skäl. En hemförsäkring skyddar dina ägodelar och skyddar mot eventuella skadeståndskrav medan bostadsrättstillägget ger ett skydd för den fasta egendomen i bostadsrätten.
Skydd av egendom För det första skyddar hemförsäkringen dina personliga ägodelar, som möbler, kläder och elektronik, mot skador som orsakas av till exempel brand, vattenläckage eller stöld. Detta är ett grundläggande skydd som är viktigt för att undvika stora ekonomiska förluster vid en olycka. Skydd mot skadeståndskrav Ett annat viktigt skäl för att ha hemförsäkring är skyddet mot skadeståndskrav. Om du orsakar en skada som påverkar grannarnas lägenheter eller gemensamma utrymmen, till exempel genom en vattenläcka, kan du bli ansvarig för att betala skadestånd. Hemförsäkringen kan täcka dessa kostnader, vilket skyddar dig från ekonomiskt betungande skadeståndskrav. Skydd av fast egendom i bostadsrätten Bostadsrättstillägget täcker skador på själva bostadsrätten, det vill säga de fasta installationerna som du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för enligt föreningens stadgar. Detta kan inkludera köksskåp, badrumsinredning, golv och väggar. Om en skada uppstår, som till exempel en vattenläcka som förstör badrummet, kan reparationerna bli mycket kostsamma. Utan bostadsrättstillägg skulle dessa kostnader falla helt på dig som bostadsrättsinnehavare. Sammanfattning Sammanfattningsvis ger en hemförsäkring med bostadsrättstillägg ett heltäckande skydd som är nödvändigt för att säkerställa att du som bostadsrättsinnehavare inte står ensam med höga kostnader vid skador på både dina personliga ägodelar och bostadsrättens fasta egendom. Dessutom ger den dig ett viktigt skydd mot skadeståndskrav, vilket kan vara avgörande för din ekonomiska trygghet. Regler för uthyrning av föreningslokalen hittar du här.
Vi ber er att noga läsa kontraktet och respektera de tider som är satta! Status efter branden på N-gården
Efter branden på N-gården har samtliga lägenheter evakuerats på lösöre i början av juli, vilket möjliggjorde att den inre rivningen av ytskikt kunde påbörjas. Parallellt med detta har taket rensats från sot och brandrester. I augusti har den invändiga rivningen fortsatt och avfuktningen av betongstommen har inletts. Avfuktningen beräknas pågå i minst 2-3 månader innan arbeten med återställning kan påbörjas.
|
InformationHär får du löpande information från styrelsen om sådant som inte skrivs om i månadsbladen Arkiv
October 2025
|
||||||


