Takarbeten kommer att påbörjas på måndag 12 maj.
Det är taket på L gården som byts ut först under första delen av sommaren. Taken på K-gården kommer att bytas under andra halvan av sommaren. Projektplanen ser ut som följande: Etablering L-gården: 12 maj Start plåtarbete: 14 maj Färdigt takbyte L-gård: 5 juli Etablering K-gården: 5 augusti Start plåtarbete: 7 augusti Färdigt takbyte K-gård: 12 september Vi har nu haft medlemsmöten vid tre tillfällen.
Tack till er som deltog ! Presentationen kan du hitta här Byte av switchar kommer att påbörjas på torsdag den 13:e mars och majoriteten kommer att bli klara då, men teknikern må behöva ta en vända fredag förmiddag ( 14:e) också.
Switchar finns i några av portarna på varje gård. När bytet sker så kan det bli lite svårt att använda nätet, men arbetet ska inte ta mer än 1 timme per switch. Starta gärna om era routrar sedan. Arbetet klart torsdagen den 13/3 Upplever ni problem med ert bredband kontakta [email protected] (direkt mail till nätverkstekniker) Vi arbetar med ett nytt sopsorteringssystem som beräknas vara på plats våren 2025.
Men nu kommer kasunen för restavfall högst upp på berget, som krånglar mest , att ersättas av ett annat kärl så länge. Det kommer på plats i veckan. Se även där till att soporna kommer långt in i kärlet. Du hittar protokollet från den extra stämma som hölls den 20/11 2024 här.
Protokollet finns även anslaget vid kontoret Ljuskärrsvägen 5 Från och med 2024-12-01 kommer bokningen av samtliga tvättstugor att bokas via ett digitalt bokningssystem. Systemet är kopplat till era tvättstugebrickor. Ni som ej hämtat ut bricka kommer ej kunna boka.
För tvättstuga/grovtvätt fungerar brickan en timme efter bokad tid för att kunna använda torktumlare och torkskåp (tidigare två timmar gäller ej längre). Tvättstugan kommer också samtidigt att bli avgiftsbelagd. För enkel åtkomst till bokningssystemet se "knapp" ovan på denna sida. Läs mer här I vår fastighetsförsäkring hos Folksam ingår hjälp med att sanera vid förekomst av skadedjur.
Vid behov ring direkt till Anticimex 075-245 10 00 eller kontakta dem på webben www.anticimex.se Den 4:e december mellan kl 16-17 kommer styrelsen att ha ett informationsmöte för nyinflyttade i föreningen.
Varmt välkomna till föreningslokalen Ljuskärrsvägen 5! OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll) 2025
Det är snart dags för en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) i våra byggnader. Separata aviseringar kommer att skickas ut med exakta datum för när besiktningen genomförs i respektive lägenhet. Det är mycket viktigt att släppa in inspektörerna när de kommer. Har du inte möjlighet att släppa in inspektörerna när de aviserat att de kommer är det mycket viktigt att du i förväg ringer och ombokar. Observera att om ett återbesök krävs på grund av att inspektören inte kunnat komma in i din lägenhet, kommer du att debiteras detta på självkostnadspris om 3 500kr Se i filerna nedan för information och tidsplan Vi har fått möjligheten att erbjuda 2 st kvällar med HLR-kurs ledd av en Röda korset-instruktör.
Anmäl dej via länkar nedan. Kursen kostar inget men det kommer att erbjudas fika till självkostnadspris. 15 platser / kväll och vi håller till i föreningslokalen på Ljuskärrsvägen 5 mellan 18.00 och 21.15 Boka med länkar nedan eller, om du behöver hjälp kontakta kontoret på mail ( [email protected] )eller lapp i kontorets brevlåda. Information om detta på novembers Infoblad Anmäl till den måndagen den 25 november https://app.eduadmin.se/form/rodakorset/2127709 Anmäl till den onsdagen den 11 december https://app.eduadmin.se/form/rodakorset/2127718 Vi har glädjen att meddela att vi dragit igång "Grannsamverkan mot brott" här på berget.
Ett kontaktnät på varje gård har bildats och omedelbar kontakt med polis sker så fort något misstänkt dyker upp. Ser fram emot god grannsamverkan och att vi skapar en bättre, gemensam översyn av vårt område, som gör det ännu säkrare och trevligare att bo här. Grannsamverkan innebär, förutom att ha extra kontroll på eventuell brottslighet, också att området ser fint och välskött ut och där kan vi alla hjälpas åt https://samverkanmotbrott.se/ På uppdrag av BRF Ljuskärrsberget 1 genom HSB Stockholm, har Polygon Sverige AB fått uppdraget att genomföra en invändig besiktning av samtliga lägenheter belägna i souterrängplan eller med grundläggning platta på mark.
Besiktningen görs på grund av att det historiskt sett förekommit problem med både fukt och avvikande lukter i denna typ av lägenheter. Syftet med besiktningen är att klarlägga vilka lägenheter som kan ligga i riskzonen för fukt- och luktproblem. Resultatet från besiktningen kommer sedan att användas i en långsiktig åtgärds- och underhållsplan. Vid besiktningen kontrolleras förekomst av avvikande lukt som kan kopplas till byggnadskonstruktionen, typ av ytskikt på golv, våtrum, fuktindikering mot golvytor, samt en översiktlig kontroll av ventilationen. Besiktningen utförs av Polygon (dubbel bemanning), övriga närvarande i mån av tid är en representant från föreningen/HSB. Om ni inte kan närvara vid besiktningen lämnas nycklar i brevlåda på expeditionen, Ljuskärrsvägen 5. Kallelse kommer i berörda medlemmars brevlådor Meddela i god tid om det finns speciella önskemål om klockslag för besiktning. OBS! Vädra ej inför platsbesöket, håll fönster och balkongdörr stängda. Tack för er medverkan! Kontakt HSB förvaltning: [email protected] Vi förstår att många av er har frågor kring stammarna i fastigheterna. Just nu pågår en omfattande utredning för att bedöma skicket på stammarna och vilka åtgärder som behöver prioriteras framöver. I nuläget har vi ingen fastställd tidsplan eller specifika åtgärder att presentera, men vi kommer att hålla er informerade och uppdatera löpande så snart vi vet mer.
Eftersom det är ett stort projekt är det viktigt att besluten är grundade på tekniska data och stammarnas prestanda. Viktigt! Vi ber alla medlemmar att avvakta med badrumsrenoveringar tills det finns en klar tidsplan och åtgärdsplan för stambytet. Att påbörja en renovering kort tid innan stammarna byts är onödigt då allt jobb behöver göras om vid ett stambyte. Tack för ert tålamod i den här frågan! Att ha en hemförsäkring med bostadsrättstillägg är viktigt för en bostadsrättsinnehavare av flera skäl. En hemförsäkring skyddar dina ägodelar och skyddar mot eventuella skadeståndskrav medan bostadsrättstillägget ger ett skydd för den fasta egendomen i bostadsrätten.
Skydd av egendom För det första skyddar hemförsäkringen dina personliga ägodelar, som möbler, kläder och elektronik, mot skador som orsakas av till exempel brand, vattenläckage eller stöld. Detta är ett grundläggande skydd som är viktigt för att undvika stora ekonomiska förluster vid en olycka. Skydd mot skadeståndskrav Ett annat viktigt skäl för att ha hemförsäkring är skyddet mot skadeståndskrav. Om du orsakar en skada som påverkar grannarnas lägenheter eller gemensamma utrymmen, till exempel genom en vattenläcka, kan du bli ansvarig för att betala skadestånd. Hemförsäkringen kan täcka dessa kostnader, vilket skyddar dig från ekonomiskt betungande skadeståndskrav. Skydd av fast egendom i bostadsrätten Bostadsrättstillägget täcker skador på själva bostadsrätten, det vill säga de fasta installationerna som du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för enligt föreningens stadgar. Detta kan inkludera köksskåp, badrumsinredning, golv och väggar. Om en skada uppstår, som till exempel en vattenläcka som förstör badrummet, kan reparationerna bli mycket kostsamma. Utan bostadsrättstillägg skulle dessa kostnader falla helt på dig som bostadsrättsinnehavare. Sammanfattning Sammanfattningsvis ger en hemförsäkring med bostadsrättstillägg ett heltäckande skydd som är nödvändigt för att säkerställa att du som bostadsrättsinnehavare inte står ensam med höga kostnader vid skador på både dina personliga ägodelar och bostadsrättens fasta egendom. Dessutom ger den dig ett viktigt skydd mot skadeståndskrav, vilket kan vara avgörande för din ekonomiska trygghet. Regler för uthyrning av föreningslokalen hittar du här.
Vi ber er att noga läsa kontraktet och respektera de tider som är satta! Status efter branden på N-gården
Efter branden på N-gården har samtliga lägenheter evakuerats på lösöre i början av juli, vilket möjliggjorde att den inre rivningen av ytskikt kunde påbörjas. Parallellt med detta har taket rensats från sot och brandrester. I augusti har den invändiga rivningen fortsatt och avfuktningen av betongstommen har inletts. Avfuktningen beräknas pågå i minst 2-3 månader innan arbeten med återställning kan påbörjas.
Nu har övergången till Internetnord skett på de flesta gårdarna.
Arbetet med att få det att fungera perfekt fortsätter under helgen. Fungerar nätet inte testa att starta om router och dator. Information från Internetnords kundtjänst etc., vår nya leverantör av bredband hittar ni här Information om hur bytet av bredband kommer att gå till finns på anslagstavlorna och här Ett förtydligande är att det är Ownit som levererar internettjänsten fram till månadsskiftet, när deras nätverk släcks ner kommer det per automatik gå över till Internetnord. Under vecka 17-18 (22/4 – 30/4) kommer Polygon ha personal på plats för att utföra en utvändig kontroll av socklar kring samtliga huskroppar, vilket innebär att det kommer befinna sig personal som går runt väldigt nära fasaderna och till viss del nära fönster.
Personal ska kunna identifiera sig som anställda på Polygon. Kontaktperson hos Polygon är Johan Eriksson, 010-4515810 / [email protected] . Informationsmöten för alla medlemmar hölls vid tre tillfällen i april. Ca ett 100-tal medlemmar deltog.
Tack till er som kom! Presentationen från medlemsmöten i april hittar ni här Det är möjligt att anmäla att man vill betala avgiften till Parkit för parkering med e-faktura i sin Internetbank.
Telefonnummer Parkit: 08-125 05 000 www.parkit.se/felanmalan Under hösten 2023 har Parkit tagit över parkeringsförvaltningen (avtal, rondering, avisering m m ) efter P-service. Information om detta har anslagits runtom i föreningen samt bifogas här på hemsidan. Parkit uppmanar er som idag hyr en parkeringsplats att ta kontakt med dom för att registreras i deras system.
Brev med information kommer gå ut till samtliga lägenheter. Hyr ni inte en parkeringsplats kan ni bortse från att skicka in era uppgifter. Har ni inte möjlighet eller tillgång till mail kan ni kontakta Parkit via telefon. Innehavare av bilparkering betalar framöver denna mot faktura från Parkit, sålunda inte längre via avgiften till BRF. Notera att avgiften för parkering tas bort från er månadsavgift. Föreningen får tillbaka en stor andel av erlagda avgifter från Parkit. Avgifterna för parkering är inte ändrade. Kontaktuppgifter till Parkit: Telefon: 08-125 05 000 Kundtjänst: [email protected] När du vill rapporter a en felparkerad bil, trasig varuautomat eller annat fel fyller du enklast i formuläret här. Då skickas det direkt ut till våra parkeringsvärdars handdatorer som hanterar ärendet omgående! www.parkit.se/felanmalan Informationen finns även anslagen i garagen och vid föreningslokalen. |
InformationHär får du löpande information från styrelsen om sådant som inte skrivs om i månadsbladen Arkiv
Maj 2025
|