På eftermiddagen den 17/6 började det brinna på N-gården.
Det är sorgligt och hemskt för de boende som drabbats av detta! Intensivt arbete med att hjälpa berörda boende pågår fortfarande. Vi vet att många vill hjälpa till och tackar väldigt mycket för det! För de boende i nr 110-111: Kontakta era egna hemförsäkringar för hjälp med evakueringsboenden. Vad gör föreningen: Förvaltaren har dialog med föreningens och entrepenörens försäkringsbolag angående skador på fastigheten Branden startade ca 16.15 måndag eftermiddag och brandkår och polis larmades omgående. En stor uppslutning av polis och brandkår från hela länet kämpade hela natten med att få bukt med branden. Evakuering av drabbade lägenheter och kontakt med boende skedde. En restvärdesledare från brandförsvaret och en representant från HSB med ansvar för katastrofhantering skickades ut till området och de boende som ville kunde träffa dem i föreningslokalen där även representanter från styrelsen fanns tillgängliga. Restvärdesledaren informerade alla närvarande om hur man som enskild beter sig när en sådan här katastrof drabbar en. Han samordnade även arbetet de olika yrkesgrupper på plats. Styrelsen var även på plats i området hela kvällen och samarbetade med polis och brandförsvar. Det har varit ett hektiskt dygn för alla i den här föreningen, styrelsen och vi på HSB hade ett tätt samarbete igår för att få till all logistik runtom brandförsvarets arbete och vi bistod dom med det dom behövde. Vi försåg restvärdesledaren (Larsa Stevelind) med kontaktuppgifter igår för att han skulle få tag på så många som möjligt för att kunna informera om vad som sker den närmaste perioden framåt. Boende i 110-111 kunde inte återvända till sina lägenheter, men resten av N-gårdens medlemmar kunde sent på kvällen återvända till sina lägenheter. Branden konstaterades inte som släckt förrän vid 12-tiden idag tisdag och då avslutade brandförsvaret sin insats och lämnade över till föreningen som fastighetsägare. Från att branden startade har det varit brandförsvaret och brandskyddsföreningen som ansvarat för insatsen och all kontakt utåt. Styrelsen och HSB har under hela tisdagen försökt samla ihop så mycket information som möjligt, prio ett har varit att hålla de lägenhetsinnehavarna som blivit evakuerade uppdaterade från det att brandförsvaret avslutade sitt arbete. Parkit kontaktades för att drabbade boende skulle kunna stå på föreningens gästparkeringar. Vi hoppas att allt snart ska vara löst på bästa sätt! Comments are closed.
|
InfobladHär hittar du infobladen Arkiv
Januari 2025
|