Ordföranden har ordet
Nu stundar jul- och nyårshelgen efter ett innehållsrikt år för oss som bor på ‘Berget’. Vi har haft stora arbeten på gång, nya fasader på två gårdar och grävning runt fyra huskroppar. Det har varit liv och rörelse, många som jobbat, stora maskiner, grävskopor, ställningar och mycket trafik. Tack för ert tålamod. Men det har blivit fint. Nästa år blir det sista året med nya fasader på de två sista gårdarna L och M, och sedan återstår tvättstugor och förskola. Vi måste ju se lika fräscha ut som våra nya grannar i kröken. Året har inneburit nya anställda, Filip (fastighetsskötare) och Peter (trädgårdsansvarig) som vi hoppas stannar hos oss länge, då deras arbete för oss är mycket uppskattat. Vår förvaltare lämnar oss istället för nya utmaningar. Styrelsen arbetar just nu med budget för 2016. Vi har varit drabbade av en del vattenskador i år, och för att slippa dem i framtiden fortsätter vi med dränering och takarbeten. Vi har inlett ett samarbete med Brf Igelbodaplatån, då vi insett att vi har mycket gemensamt och kan lösa problem bättre tillsammans och lära av varandra. Styrelsen arbetar för fullt med att få fram en bra lösning på förvaltarsidan. Vi bemannar för närvarande kontoret med vår egen personal samt medlemmar ur styrelsen, se öppettider ovan (klicka på "Kontakt"). Vi väntar nu på vintern och snön, fast det är ganska skönt att slippa halka och all sand ett tag till. Vi hoppas dock på en vit jul med många klappar för alla barnen, och vi ska se till att våra seniorer och övriga medlemmar kan vandra tryggt på våra vägar. Med önskan om en God Helg och ett Gott Nytt 2016. /Ann Mari Hjorth Gårdarna Tyvärr så har det förekommit inbrott i området och styrelsen ber alla att hålla ett extra vakande öga och ringa polisen direkt om ni misstänker något. Det är alltid den drabbade som måste göra polisanmälan; detta är inget som förvaltningen skall göra, även om det är oerhört trist för den drabbade. Hemförsäkringen gäller i detta fall. Styrelsen kommer under nästa vår att se över skyltning och på området i övrigt, för se hur man skall kunna förbättra säkerheten. Ett tips redan nu till er med uteplats: Klipp ner höga buskar så att det försvårar för potentiella tjuvar! Och ni som är hemma: Håll gemensam koll !! Medlemsgruppen kommer också att ta kontakt med några aktörer på marknaden för att se om vi som stor förening kan få rabatter på hemlarm; vi återkommer när vi vet mer. Från den 1 januari 2016 så kommer våra anställda att bära ID-bricka, och de entreprenörer som anlitas av föreningen kommer att bära en ID-bricka märkt med ordet ”entreprenör”. Uteplatser Tyvärr kan förvaltningen konstatera att en del uteplatser används som upplag. Vi vill påminna om föreningens ordningsregler där det står följande: ”Uteplatsen ska skötas och hållas i vårdat skick av den boende. Uteplats får inte användas som upplag.” Sköts det inte så kommer föreningen att vidta nödvändiga åtgärder, vilket kommer att innebära merkostnad för den enskilde medlemmen. Självklart kommer förvaltningen att informera medlemmen innan så sker. Sopor Nu har vi siffror för sophanteringen och vi har sparat 130 000 kr på det nya systemet bara under 2015. Delar av styrelsen, Lars, Camilla och Stefan, kommer att gå runt i området och göra en översyn hur vi skulle kunna förbättra och effektivisera sophanteringen ytterligare. Vad beträffar sopkärlens placering vid A-gården kommer de boende på den gården att kallas till ett separat möte för diskussion. OBS! Om er behållare är full, snälla gå till nästa! Ställ inte sopor direkt på marken, och se till att soppåsen faller ner i behållaren för att förhindra stopp! Julpapper Varje gård kommer att få levererat stora papperspåsar där vi ber er att lägga julpapper och snören som blev över när tomten varit med julklappar. Vår fastighetsskötare Filip kommer och hämtar detta måndag 28 december. Ställ era påsar i de gamla sopförråden! Släng inget julpapper i de ordinarie sopbehållarna! IT Styrelsen kommer att under januari utöka vår datorpark, så att du lätt skall kunna nå vår fastighetsskötare Filip och vår trädgårdsansvarige Peter J. De kommer att få egna mail-adresser, dit du kan vända dig med frågor som rör respektive person/ärende. Vi söker även en Webbdesigner och undrar om det finns någon medlem som kan ta det ansvaret? Hör gärna av dig till [email protected] eller [email protected]. Vi har i dagsläget medlemmen Thomas Josefsson som hjälper oss med att publicera på hemsidan. Stort tack Thomas för din fina insats under året, och vi hoppas verkligen att du fortsätter nästa år med att hjälpa föreningen. Öppettider för förvaltningen under jul och nyår 2015/16: 21/12-23/12 är kontoret bemannat mellan 10.00-12.00 av Stefan Hallonkvist. 24/12-27/12 Julstängt. Vid akuta ärenden kontakta Stefan H på 0765-570867. 28/12-30/12 är kontoret bemannat mellan 10.00-12.00 av Stefan H. 31/12-3/1 är kontoret stängt Vår fastighetsskötare Filip arbetar vardagar. Vår trädgårdsansvarige Peter har semester, men rycker in om det börjar snöa - tillsammans med vår entreprenör. Övrigt Du som medlem har rabatt på Fredells byggvaruhus. Ta med dig en hyresavi när du skall handla så får du rabatt på ditt inköp. Tänk på att ljus i alla former är oerhört stämningsfullt men otroligt farligt, så håll uppsikt, så att brandförsvaret också får fira jul i lugn och ro. Till sist vill hela styrelsen och anställda önska alla medlemmar en riktig God Jul och ett Gott Nytt År och tack för ett fint 2015. Ann Mari, Stefan, Lars, Gunvor, Gerd, Jonas, Camilla, Filip och Peter J Comments are closed.
|
InfobladHär hittar du infobladen Arkiv
Januari 2025
|