Vi närmar oss slutet på året och vill passa på att sammanfatta vad som hänt under 2024 samt dela viktig information inför jul och nyår.
Det har varit ett händelserikt år i föreningen, med många projekt och förbättringar som genomförts. Takrenovering Taken på M- och N-gårdarna har lagts om. Undercentral för vatten och värme En ny undercentral har installerats på K-gården för att förbättra vatten- och värmesystemet. Syllbyte Byten har gjorts vid port 7 samt i en lägenhet. Kontrollmätning av dricksvatten Kontrollmätning har gjorts och vi kan glädjande meddela att värdena ser mycket bra ut. Underhållsplan Flera utredningar har slutförts som en del av arbetet med att upprätta en långsiktig underhållsplan:
Sophantering Förberedande arbete har inletts för ett nytt sophanteringssystem som lanseras under våren 2025. Tvättstugor Stämmobeslut om avgiftsbeläggning har genomförts. Röjning av skogsbetesmark Ett stämmobeslut som bidrar till en tryggare och mer tillgänglig miljö. Blomningszoner Oklippta gräsytor har införts för att stärka pollinering och stödja den biologiska mångfalden. HSB Utemiljö Vi har fått en ny underentreprenör, Azalea. Ny förvaltare Vi har välkomnat vår nya förvaltare Andreas från HSB. Grannsamverkan mot brott Arbetet med grannsamverkan har tagit fart och engagerar många medlemmar. Informationsmöten Vi har hållit möten för att välkomna och informera nya boende. Samt arrangerat en HLR-kurs Parkeringsplatser och garage Linjer har målats om, och garagen har städats. Fiber Föreningens nya fiberlösning för bredband har tagits i bruk. Viktig information inför Jul & Nyår Felanmälan och mail Under julveckorna 51-01 kommer svarsfrekvensen på mailen att vara begränsad. För ärenden, vänligen gör en felanmälan genom HSB under denna tid. Vid akuta ärenden, som t.ex. vattenläcka, stopp i avlopp eller liknande, kontakta fastighetsjouren, 08 - 695 00 00. Container för inslagspapper Den container som står vid E-gården kommer att öppnas på julafton för att slänga specifikt inslagspapper efter julklappsutdelningen. Observera att detta enbart gäller papper, ej frigolit, plast eller andra förpackningar, enbart inslagspapper. Slängs annat där kommer vi behöva betala en straffavgift, en avgift vi alla gemensamt kommer att behöva betala via avgiften. Levande ljus och brandvarnare I år har vi tyvärr fått erfara hur förödande en eld kan vara. Vi vill inte vara med om detta igen, så kom ihåg att släcka levande ljus när du går ifrån dem och kontrollera att dina brandvarnare fungerar. En liten insats kan rädda liv! Sophantering Som vi vet och tyvärr fått erfara för många gånger så kan årets klämdagar komma att skapa problem med soptömningen. Vi behöver hjälpas åt för att minimera problemen, under helgerna är det extra viktigt att trycka ner avfallet ordentligt i kärlen så att de blir fyllda längst in och utnyttja alla kärl. Ofta finns det plats i sopkärlens baksida när det ser ut som att de är fyllda på framsidan. Om kärlen är fulla, vänligen gör en felanmälan och avvakta med att slänga större mängder sopor tills de har blivit tömda. Fyll även ALLA tunnor för matsopor så att inte råttor och fåglar kommer åt. Förberedelserna för det nya sophanteringssystemet som lanseras våren 2025 är i full gång. Tvättstugor De nya bokningstavlorna i tvättstugorna är nu i drift och vi påminner om att även ej avbokade tvättpass debiteras. Kom också ihåg att kostnaden för tvättningen debiteras kvartalsvis, så den kommer släpande som en klumpsumma. Elkostnader på senaste avin De senaste elkostnaderna har varit ovanligt låga, det är faktiskt den lägsta kvartalskostnaden för gemensam el sedan 2015. Detta beror på historiskt låga elpriser under sommaren. Denna låga debitering är naturligtvis välkommen, men också tyvärr något tillfälligt. Vi kommer att få en högre kostnad under nästkommande kvartal eftersom vi då får kostnader för uppvärmningssäsongen. Parkit och drift i garagen
Parkit har nu tagit över driften av allt som rör våra garage, inklusive laddningssystemet för elbilar. Genom att samla allt under en leverantör hoppas vi på en smidigare hantering och bättre service för våra medlemmar. Berörda medlemmar som använder laddstationer kommer att få detaljerad information via e-post. Viktigt att ni anmäler e-postadress till Parkit. Detta är en viktig förändring som vi tror kommer att bidra till en bättre och mer effektiv hantering av våra garagefaciliteter. Tvättstugor De nya bokningstavlorna är nu i drift i samtliga tvättstugor. Även ej använda bokningar kommer att debiteras, så var nog med att avboka i tid om du inte kan använda din bokade tid. Vi påminner om att kostnaden för tvätt kommer att debiteras kvartalsvis via avgiftsavin, vilket innebär att avgiften kommer släpande som en klumpsumma. Tänk på detta när du planerar dina tvättider. Extra stämma Protokollet från vår extra stämma som hölls den 20 november har nu publicerats och finns tillgängligt på föreningens hemsida. Det är också anslaget vid föreningslokalen för den som föredrar att läsa det där. Klämdagar och soptömning Vi vill uppmärksamma att klämdagar av erfarenhet kan skapa problem med soptömningen. Nu när det är ett år med extra många klämdagar runt jul och mellandagarna behöver vi hjälpas åt för att minimera problemen. Tänk på att slänga in avfallet ordentligt i kärlen så att de blir fyllda längst in och tryck ner det ordentligt. Om kärlen är fulla, vänligen gör en felanmälan och avvakta med att slänga större mängder sopor tills de har blivit tömda. Under våren 2025 kommer ett nytt sophanteringssystem att införas. På gång på berget SBA – Systematisk Brandskyddskontroll inledd Vi har inlett arbetet med systematisk brandskyddskontroll (SBA) i våra byggnader. Detta är ett viktigt steg för att säkerställa att våra gemensamma utrymmen är säkra och uppfyller alla brandskyddsregler. Vi ber alla att hålla trapphus och gemensamma ytor fria från föremål för att underlätta kontrollen. Mer information om utfallet av kontrollen kommer framöver. OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll) 2025 Påminnelse om att OVK just nu pågår i området. Det är mycket viktigt att släppa in inspektörerna när de kommer. Om du inte kan vara hemma vid den aviserade tiden, är det viktigt att du i förväg ringer och ombokar tiden. Observera att om ett återbesök krävs för att inspektören inte kunnat komma in i din lägenhet, kommer du att debiteras självkostnadspris om 3 500 kr. En detaljerad tidsplan finns publicerad på hemsidan och i samtliga portuppgångar. |
InfobladHär hittar du infobladen Arkiv
February 2025
|