Brf Ljuskärrsberget
  • Start
  • Bo på Ljuskärrsberget
    • Om Ljuskärrsberget >
      • Verksamhet och årsstämma
      • Styrelsen
      • Valberedningens förslag
      • Stadgar
      • Årsredovisning
      • Maklarinformation
    • Din lägenhet >
      • TV
      • Internet
      • Balkonger & uteplatser
      • Balkongdörr
      • Förråd
      • Eldebitering
      • Renovering och ombyggnad
      • Lägenhetsnummer
      • Försäkring
      • Andrahandsuthyrning och inneboende
      • Forsaljning/Overlatelse
    • Inom bostadsområdet >
      • Gårdarnas skötsel
      • Utemiljö
      • Trappuppgångar
      • Avfallshantering
      • Fordonstrafik och parkering
      • Laddstationer
      • Skyddsrum
      • Cykelförråd
      • Historik
      • Lekplats
      • Ansvarsfördelning
      • Boulebanan
      • Husdjur
      • Grillning
      • Rökförbud
    • Bo i bostadsrätt
    • Ett steg till
    • Hyra/boka... >
      • Tvättstuga
      • Föreningslokal
      • Gästlägenhet
      • Lusthuset
      • Parkeringsplats
      • Extra förråd
    • Ordningsregler >
      • Bastu
    • Dokument & blanketter
  • A till Ö
  • Felanmälan
  • Kontakt
  • Infobladet
    • Infobladet - Arkiv

INFOBLAD NR 6 - 2013

17/10/2013

 
Förvaltningen
Vår förvaltare Lotta Iacobi slutar sin anställning hos oss den  6/12 2013 på egen begäran, då Lotta hittat en ny arbetsgivare. Styrelsen tackar Lotta för det fina arbete hon lagt ner hos oss och önskar henne lycka till på sin nya arbetsplats. 
Styrelsen arbetar nu med att finna en ny förvaltare och vi hoppas ha en lösning klar innan Lotta slutar. 
Styrelsen har tidigare i höst diskuterat kring en framtida förvaltningsorganisation. Det handlar till exempel om att skapa en bra och tydlig organisation kring förvaltning av fastigheterna, administration,
fastighetsskötsel och markunderhåll. Det arbetet forsätter parallellt med att vi letar ny förvaltare.

Styrelsens arbete
En del medlemmar har uttryckt önskan om att få veta hur styrelsen arbetar och vad vi gör, detta ses eller märks ju inte alltid. Den främsta uppgiften för styrelsen är att ta tillvara medlemmarnas ekonomiska
intressen, dvs hålla fastigheterna i bra skick, hålla området välvårdat och attraktivt. Styrelsen träffas varannan onsdag hela året, med undantag i juli månad, då vi ses bara i nödfall. Vidare så har vi minst 3 helger om året då vi träffas och diskuterar budget, förvaltning, underhåll och investeringar på lång
och kort sikt. 
Styrelsen tvingas ibland att fatta svåra beslut, men vi har i vårt uppdrag att se till att alla medlemmar behandlas lika, att vi följer lagar och förordningar, våra stadgar och gemensamma ordningsregler. 
Så vi, Gunvor, Mathias, Jonas, Tanja, Bengt, Ann-Mari och Stefan vill önska er en fortsatt skön höst och tackar för det förtroende ni ger oss. 
  
Kontrollera värmen inomhus
Inför kommande vintersäsong är det viktigt att varje bostadsinnehavare kontrollerar funktionen på värmen i sin lägenhet, då vi  fortfarande har garanti kvar på värmesystemens  funktion. 
Enklast kontrollerar man detta genom att känna på rören (2 st.), som ansluter till  respektive radiator i lägenheten. När man känner på båda rören samtidigt, skall man uppleva en temperaturskillnad  mellan rören. D.v.s. radiatorn avger värme. Om detta inte inträffar när det är kallare än ca +5°C utomhus, skall du anmäla detta till  förvaltningen. Meddela lägenhetsnummer och vilken radiator det gäller (tex i
kök, badrum etc). Anmäl också om du upplever att det susar i rören eller du har andra problem med värmen. 
K-konsult kommer att besöka de lägenheter som anmält problem med värmen. Det  är viktigt att vi alla hjälps åt att ta den här”sista” kraftansträngningen för att få systemet att fungera så optimalt det går innan garantitiden går ut.

Individuell elmätning
Inergi AB har nu satt upp individuella elmätare i lägenheterna, dock är arbetet lite försenat då inte alla gett tillträde till sina lägenheter, det kommer ett uppsamlingsdatum då de skall slutföra installationen och varje enskild medlem får ett papper i brevlådan med vilket datum de kommer, så för  allas skull, ge tillträde till din lägenhet.
Vidare så kommer vi i samarbete med Inergi att under en period testköra elmätarna för att säkerställa att alla får en korrekt elmätning och debitering. Vi arbetar nu med att ta fram en modell för debitering till de
enskilda lägenheterna. 
Föreningen har Telge energi som elleverantör där vi fått ett mycket förmånligt avtal, så du skall
inte fixa egen leverantör.


Entrémattor
From 21 oktober byter vi leverantör av entrémattor till CleanStep. Under perioden 1 april – 30 november kommer det att vara ett längre uppehåll mellan bytena  (4veckor). Under perioden 1 dec - 31 mars sker byte varje vecka.  Med byte av entreprenör får vi ett lägre pris och med färre byten under april -
november sänker vi också kostnaden.

Kommunens  miljöbil  
Har du avfall som du inte kunde lämna till grovsopbilen så har du möjlighet när  kommunens insamling av miljöfarligt avfall kommer till Saltsjöbadens centrum,  övre parkeringen mot Solsidevägen, måndagen den 28 oktober kl 19.00. Där kan du lämna smått el-avfall, tex klockor leksaker mobiltelefoner. Termometrar,
kemikalier, lösningsmedel, färgrester, glödlampor, små batterier. På gårdarnas  anslagstavlor finns infomation och hela turlistan.
 
Sopgruppen
Sopgruppen har haft flera möten angående vår framtida hantering av våra sopor. Vi för en dialog med Nacka kommun och entreprenören Lise-Lott Lööf om hur det ska ske på bästa möjliga sätt. Det finns många frågor att ta hänsyn till, placering, arbetsmiljölagen, fordonens storlek mm.  Vår förhoppning är att vi inom snar tid har ett förslag till beslut som vi kan informera om.
Sopgruppen består av Stefan Hallonkvist, sammankallande, Siv  Arrenius, Birgitta Skoglund, Bengt Bithage, Birgitta Röding och Kim Johansson, har du några frågor, så prata med oss, så skall vi försöka ge svar. Dessutom  så har vi vår expert Mats Strömbeck på IC recycling som vi använder som
konsult.

Skötsel av området
Förvaltaren och medlemsgruppen har i samråd med SUBAB, inspekterat området och fortsätter kontinuerligt sitt arbete att hålla området i  bra skick. Vi kommer också under vecka 44 ha ett möte för att slutföra  diskussionen inför kommande vintersäsong.
 Vi kommer också att träffa Nacka kommun för att diskutera kommunens ansvar för snöröjning så att vi inte får samma undermåliga snöröjning  som förra året på kommunens mark.

Cyklar
Cyklar ska ställas undan senast 15 november och lösa cykelställ plockas bort. När snön kommer måste traktorn ha full framkomlighet i området.

Markarbeten
Markarbete och dränering avslutas för i år med D-gården. Smärre arbeten görs vid gavlar på B och C gårdarna. För F- och A- gården skjuts dräneringsarbetet fram till våren 2014 på grund av stundande
väderlek.

Fasadarbeten
Inför 2014 så kommer K-gården och N-gården, i den ordningen, att  byta fasader. Styrelsen är mycket nöjd med våra entreprenörer och ser fram emot  fortsatt samarbete. 

Grannsamverkan
Vi vill uppmana alla att hjälpas åt att hålla koll i området och på våra gårdar så att inga obehöriga befinner sig i området. Blir du utsatt för något brottsligt så är det den enskilde medlemmen som måste göra en polisanmälan och inte förvaltningen. 
 
Paraboler och uteplatser
Enligt våra gemensamma ordningsregler så är det inte tillåtet att sätta upp paraboler i området.
Innan du bygger om på uteplatsen så inkom med  ritning till förvaltningen, bygger du utan godkännande, riskerar du att tvingas  riva ditt bygge. 
 
Ha  en fortsatt fin höst 
För styrelsen /Stefan och Gunvor

Comments are closed.

    Infoblad

    Här hittar du infobladen

    RSS-flöde

    Arkiv

    Maj 2025
    April 2025
    Mars 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Augusti 2024
    Juli 2024
    Juni 2024
    Maj 2024
    April 2024
    Mars 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    December 2023
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    Maj 2023
    April 2023
    Mars 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augusti 2022
    Juni 2022
    Maj 2022
    April 2022
    Mars 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    September 2021
    Juli 2021
    Maj 2021
    Mars 2021
    Februari 2021
    December 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Maj 2020
    Mars 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    April 2019
    Mars 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    Augusti 2018
    Juni 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Mars 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augusti 2017
    Juni 2017
    Maj 2017
    April 2017
    Mars 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augusti 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Maj 2016
    April 2016
    Mars 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augusti 2015
    Maj 2015
    April 2015
    Mars 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Maj 2014
    April 2014
    Mars 2014
    Februari 2014
    December 2013
    Oktober 2013
    September 2013
    Maj 2013
    April 2013
    Mars 2013
    Februari 2013



Bostadsrättsföreningen Ljuskärrsberget 1
Ljuskärrsvägen 5 ( kontor)
133 31 Saltsjöbaden

Emailadress: [email protected]
​

Hemsida: www.brfljuskarrsberget.se  


Förvaltare: Andreas Olsson: [email protected] 


​​Fastighetsjour/ akuta fel på fastigheten: 08-695 00 00
​

Störningsjour Securitas : 08-657 77 33657 77 33. 08-657 77 33.
​
Felanmälan:     https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/felanmalan-information/felanmalan-brf/
​
​
HSB kund- och medlemsservice 
Tel: 010- 442 11 00
Växel: 010-442 10 00
KOMS mejl: ​[email protected]

Postadress:
BRFLjuskärrsberget1
Box 1385
​17127 Solna

BRF LJUSKÄRRSBERGET 1
Box 1385, 171 27 Solna


BRF LJUSKÄRRSBERGET 1
Box 1385, 171 27 Solna




  • Start
  • Bo på Ljuskärrsberget
    • Om Ljuskärrsberget >
      • Verksamhet och årsstämma
      • Styrelsen
      • Valberedningens förslag
      • Stadgar
      • Årsredovisning
      • Maklarinformation
    • Din lägenhet >
      • TV
      • Internet
      • Balkonger & uteplatser
      • Balkongdörr
      • Förråd
      • Eldebitering
      • Renovering och ombyggnad
      • Lägenhetsnummer
      • Försäkring
      • Andrahandsuthyrning och inneboende
      • Forsaljning/Overlatelse
    • Inom bostadsområdet >
      • Gårdarnas skötsel
      • Utemiljö
      • Trappuppgångar
      • Avfallshantering
      • Fordonstrafik och parkering
      • Laddstationer
      • Skyddsrum
      • Cykelförråd
      • Historik
      • Lekplats
      • Ansvarsfördelning
      • Boulebanan
      • Husdjur
      • Grillning
      • Rökförbud
    • Bo i bostadsrätt
    • Ett steg till
    • Hyra/boka... >
      • Tvättstuga
      • Föreningslokal
      • Gästlägenhet
      • Lusthuset
      • Parkeringsplats
      • Extra förråd
    • Ordningsregler >
      • Bastu
    • Dokument & blanketter
  • A till Ö
  • Felanmälan
  • Kontakt
  • Infobladet
    • Infobladet - Arkiv